اخبارایرانترکیه

ديدار ريیس بنیاد فرهنگ تركيه با رايزن فرهنگي ايران

ريیس بنیاد عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاتورک در ديدار با رايزني فرهنگي ايران در تركيه، بر توسعه روابط علمي كشورش با ايران، تأكيد كرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی ايران در تركيه با حضور در بنیاد عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاتورک، با دریا اورس، رييس اين بنياد ديدار و گفت‌گو كرد.

در این ديدار دریا اورس، سفر دو ماه قبل خود به ایران به همراه محققان و اندیشمندان ترک و شرکت در همایش روابط تاریخی و فرهنگی ایران و ترکیه در شهر رشت را بسیار ارزشمند و مؤثر و لذت‌بخش دانست و ارايه مقالات علمی در توسعه مناسبات فرهنگی و تاریخی را مهم ارزیابی کرد.

وي همچنين بر توسعه روابط علمی دو كشور نيز تأکید کرد.

در ادامه هم رايزن فرهنگي كشورمان ضرورت همکاری بیشتر با ترکیه به ویژه در عرصه‌های علمی ـ پژوهشی را مورد توجه قرار داد و ابراز اميدواري كرد كه پس از انجام اصلاحات لازم در تفاهمنامه پیشنهادی، در زمان نه چندان دور شاهد امضای تفاهمنامه رايزني فرهنگي ايران در تركيه با بنیاد آتاتورک باشیم.

وی همچنین خواستار سرعت بخشیدن به ارايه اصل مقالات محققان ترک شركت‌كننده در همايش روابط تاريخي و فرهنگي ايران و تركيه، به زبان‌هاي ترکی و فارسی برای انتشار در كتاب مجموعه مقالات شد.

بنا بر اعلام اين خبر، در بخش پاياني اين ديدار، دریا اورس با بيان سخناني دوباره ضمن يادآوري وجود آثار مربوط به ایران در گنجینه‌های میراث مکتوب ترکیه، به نوشته‌هاي یکی از اتباع ترکیه در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول اشاره کرد و گفت که مشغول تبدیل آن از زبان ترکی عثمانی به زبان ترکی استانبولی امروز است.

به گفته دريا اورس، این کتاب با عنوان «ایران، جغراقیا، اخلاقیات، وضعیت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی» به قلم فخرالدین شوکت، ایران را در این حوزه‌ها معرفی می‌كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا