آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

اتهام زنی الهام علی اف علیه ایران

رئیس‌ جمهور آذربایجان درباره برگزاری رزمایش ایران در نزدیکی مرز آذربایجان گفت: «این رخدادی بسیار تعجب‌ برانگیز است. هر کشوری می‌ تواند در خاک خودش رزمایش انجام دهد. این حق مسلم آنهاست. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ضمن اتهام زنی علیه ایران گفت: «کامیون‌ های ایرانی به طور غیرقانونی و منظم، پیش از آزادسازی مطقه قره باغ از اشغال ارمنستان در سال گذشته، به این منطقه وارد می‌شده‌ اند.

علی‌ اف ادامه داد: «این اولین باری نیست که کامیون‌ های ایرانی به طور غیر قانونی به منطقه قره باغ وارد شده‌ اند. این اتفاق مرتبا در دوران اشغال تکرار می‌ شد.»

رئیس جمهور آذربایجان افزود: «ما از آن اطلاع داشتیم. اما طبعا اطلاعات واضحی در این باره وجود نداشت. با این وجود، ما نارضایتی‌ خود را درباره ورودهای غیر قانونی از کانال‌ های مختلفی ابراز کردیم اما این روند ادامه پیدا کرد.»

وی مدعی شد، پس از آن که آذربایجان از ایران خواست به این رویه پایان ببخشد، حدود ۶۰ کامیون ایرانی در بازه ۱۱ آگوست تا ۱۱ سپتامبر، بدون مجوز به منطقه قره باغ وارد شده بودند.

رئیس جمهور آذربایجان گفت: «ما سپس بنا کردیم به کنترل جاده‌ هایی که از خاک آذربایجان می‌ گذشت و کامیون‌ هایی که توسط ایران فرستاده می‌ شدند، تمام شدند.»

به اعتقاد الهام علی‌ اف، کامیون های ایرانی برای عبور از خاک آذربایجان، باید مالیات بپردازند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری رزمایش اخیر ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان گفت: «این رخدادی بسیار تعجب‌ برانگیز است. هر کشوری می‌تواند در خاک خودش رزمایش انجام دهد. این حق مسلم آنهاست. اما چرا حالا و چرا در مرز ما؟

رئیس جمهور آذربایجان ادامه داد: «چرا این رزمایش‌ ها وقتی ارمنستان در منطقه‌ های جبرئیل، فضولی و زنگیلان بود، انجام نمی‌ شد؟ چرا این کار پس از این که ما این مناطق را پس از ۳۰ سال آزاد کردیم، انجام می‌شود؟

لازم به ذکر است، ادعاهای علی‌ اف علیه ایران در حالی مطرح می‌ شود که سید عباس موسوی سفیر کشورمان در باکو پیشتر در جمع خبرنگاران گفته بود که به شرکت های ایرانی حمل و نقل سوخت که کامیون هایشان به صورت غیر قانونی به منطقه قره باغ آذربایجان رفته اند، هشدار داده شده و پس از دریافت اطلاعاتی از جمهوری آذربایجان، اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

موسوی افزود: «به شرکت های ایرانی تذکر داده شده است که باید به تمامیت ارضی آذربایجان و یکپارچگی آن احترام گذاشته شود.»

منبع: افق نیوز

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا