آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

اتحادیه اروپا آموزشگاه «مشارکت شرق» در گرجستان افتتاح کرد

نخستین آموزشگاه عالی اروپایی «مشارکت شرق» در جریان سفر یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا به گرجستان در تفلیس افتتاح شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری نیوز گئورگیا، آموزشگاه عالی اروپایی برای نخستین بار در خارج از قلمروی اتحادیه اروپا افتتاح می شود و هدف آن آموزش دانشجویان کشورهای گرجستان ، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، بلاروس ، اوکراین و مولداوی پیش بینی شده است.
هان طی سخنانی در مراسم افتتاح این آموزشگاه عالی که ماموکا باختادزه نخست وزیر گرجستان نیز در آن حضور داشت گفت : این مرکز آموزشی فرصتی برای کسب تحصیل خوب و ترویج ارزش های اروپایی میان جوانان است.
وی ابراز امیدواری کرد که این طرح آزمایشی موفقیت آمیز باشد چرا که اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده است آموزشگاه های عالی اروپایی را در کشورهای دیگر مناطق همجوار راه اندازی کند.
نخست وزیر گرجستان نیز افتتاح این مرکز آموزشی در تفلیس را از نظر اصلاحات در سیستم آموزش و پرورش گرجستان مهم عنوان کرد.
وی از کمک های اتحادیه اروپا به گرجستان در راستای اجرای اصلاحات در سیستم آموزش و پرورش این کشور ابراز قدردانی کرد.
در سال تحصیلی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی در آموزشگاه عالی اروپایی در تفلیس ۳۰ دانشجوی انتخاب شده از شش کشور فعال در برنامه مشارکت شرق از جمله گرجستان ، جمهوری آذربایجان ، ارمنستان ، بلاروس ، اوکراین و مولداوی آموزش خواهند دید.
اتحادیه اروپا به دانشجویان این مرکز آموزشی کمک هزینه تحصیلی برای برنامه بین المللی مدرک کارشناسی ارشد (IB Diploma Programme) را اختصاص داد.
هدف عمده این برنامه کمک به کسب آموزش بین المللی با کیفیت بالا در کشورهای همجوار اتحادیه اروپا است.
گرجستان در سال ۲۰۰۹ میلادی همراه با پنج کشور جمهوری آذربایجان ، اوکراین ، ارمنستان ، بلاروس و مولداوی به برنامه مشارکت شرق اتحادیه اروپا پیوست.
اتحادیه اروپا هدف از اجرای این برنامه را توسعه روابط همه جانبه با کشورهای تازه استقلال یافته اعلام کرده است.
گرجستان در سال ۲۰۱۴ میلادی در قالب این برنامه توافقنامه جامع با اتحادیه اروپا شامل تعمیق روابط و ایجاد منطقه تجارت آزاد را امضا کرد.
اتحادیه اروپا همچنین در ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی ویزای شنگن برای سفر کوتاه مدت شهروندان گرجستان به کشورهای عضو این اتحادیه را لغو کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا