اخبارایرانترکیه

اتاق ایران در دانشگاه صنعتی ارزروم ترکیه راه‌اندازی می‌شود

با پیشنهاد وابستگی فرهنگی کشورمان در ارزروم ترکیه، اتاق ایران و مرکز مطالعات ایران در دانشکده ادبیات دانشگاه صنعتی ارزروم، تأسیس می‌شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی ایران در ارزروم ترکیه به منظور توسعه همکاری‌ها و تبادلات علمی و دانشگاهی با دانشگاه صنعتی ارزروم، با معمر یایلالی، رییس این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای دیدار معمر یایلالی در خصوص دانشگاه صنعتی ارزروم و فعالیت‌های علمی آن توضیحاتی ارایه کرد و با تأکید بر اینکه؛ ایران از همسایگان مهم ترکیه است، افزود: بین دانشگاه صنعتی ارزروم با دانشگاه‌های تبریز و ارومیه، تفاهمنامه همکاری امضا شده است.

وی ادامه داد: به عنوان رییس دانشگاه صنعتی ارزروم و در قالب هیأت‌های مختلف، تا کنون ۶ بار به ایران سفر کرده‌ام. چنانچه تفاهمنامه‌های قبلی امضاشده اجرایی شود، تبادلات و همکاری‌های علمی میان استادان و دانشگاه‌های دو کشور بیش از گذشته تقویت خواهد شد.

در ادامه این دیدار وابسته فرهنگی کشورمان با اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه به ویژه در حوزه شرق ترکیه و ظرفیت بالای علمی دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران آمادگی وابستگی فرهنگی ایران را برای حمایت از تبادلات علمی و فرهنگی میان دانشگاه‌های ایران و ترکیه اعلام کرد.

وی همچنین گفت: با توجه به وجود دانشکده ادبیات در دانشگاه صنعتی ارزروم و تدریس زبان فارسی به عنوان درس اختیاری در رشته‌های فلسفه و تاریخ، وابستگی فرهنگی ایران آماده است تا از برنامه‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه حمایت کند.

در ادامه پیشنهاد تأسیس اتاق ایران و مرکز مطالعات ایران در دانشکده ادبیات دانشگاه صنعتی ارزروم از سوی وابسته فرهنگی ایران مطرح شد که مورد استقبال طرف ترک قرار گرفت.

برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی، اعطای فرصت‌های مطالعاتی به استادان و دانشجویان دانشگاه و شرکت آنان در دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی و ایران‌شناسی در ایران،از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.

گفتنی است؛ دانشگاه صنعتی ارزروم در سال ۲۰۱۰ به عنوان دومین دانشگاه دولتی شهر ارزروم با ۶ دانشکده، سه انستیتو و یک مدرسه عالی تأسیس شد و از سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی شروع به پذیرش دانشجو کرد. دانشکده‌های این دانشگاه شامل دانشکده ادبیات، دانشکده اقتصاد و امور اداری، دانشکده مهندسی و معماری و دانشکده تربیت بدنی است. این دانشگاه در حال حاضر به عنوان یکی از هشت دانشگاه برتر صنعتی ترکیه و دارای ۴هزار دانشجو است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا