آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومی

ابراز نگرانی کرملین از رزمایش نظامی ارمنستان و آمریکا 

وزارت دفاع ارمنستان از برگزاری رزمایش نظامی مشترک با آمریکا برای آمادگی نیروها جهت شرکت در ماموریت‌های بین‌المللی حفظ صلح طی هفته آتی خبر داد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در شرایطی که واکنش‌ها به اظهارات اخیر نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان درباره روسیه ادامه دارد، ایروان از تدارک خود برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک با واشنگتن خبر داد.

منابع رسانه‌ای از ایروان پایتخت ارمنستان گزارش دادند که وزارت دفاع این کشور خبر داد که ارمنستان از یازدهم تا بیستم سپتامبر (۲۰ تا ۲۹ شهریور) میزبان یک رزمایش نظامی مشترک با آمریکا خواهد بود.

به نوشته رویترز، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که هدف از برگزاری رزمایش «شریک عقاب ۲۰۲۳» (Eagle Partner ۲۰۲۳)  آماده کردن نیروهای ارمنستانی برای شرکت در ماموریت‌های بین‌المللی حفظ صلح است.

یکی از سخنگویان ارتش آمریکا اعلام کرد که ۸۵ نظامی این کشور و ۱۷۵ نظامی ارمنستانی در این رزمایش شرکت خواهند کرد. به گفته او، نظامیان آمریکایی در این رزمایش از تسلیحات سنگین استفاده نخواهند کرد.

 بنا بر گزارش رویترز، تعدادی از اعضای گارد ملی کانزاس در این رزمایش حضور دارند؛ گاردی که ۲۰ سال سابقه همکاری آموزشی با ارمنستان دارد.

اعلام برگزاری رزمایش نظامی مشترک ارمنستان با آمریکا با واکنش دیمیتری پسکوف سخنکوی کاخ کرملین (ریاست جمهوری روسیه) مواجه شده است.

سخنگوی ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه گفت: «البته که چنین اخباری بویژه در شرایط فعلی، باعث نگرانی می‌شود. بنابراین این خبر را عمیقاً تحلیل و اوضاع را رصد خواهیم کرد».

رویترز در گزارش خود درباره این واکنش سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نوشته است: «به رغم مقیاس کوچک این رزمایش، کرملین گفت که از نزدیک زیر (این رزمایش) را زیر نظر خواهد داشت».

این رسانه غربی افزود: «روسیه در ارمنستان، یک پایگاه نظامی دارد و خود را قدرت برتر در منطقه قفقاز جنوبی می‌داند؛ منطقه‌ای که تا سال ۱۹۹۱ بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. این کشور یک نیروی حافظ صلح در منطقه دارد تا توافقی را حفظ کند که به جنگ بین ارمنستان و آذربایجان در سال ۲۰۲۰ پایان داد».

اعلام برگزاری رزمایش نظامی مشترک ارمنستان و آمریکا در این کشور حوزه قفقاز در شرایطی انجام شده که واکنش‌ها به اظهارات اخیر نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان درباره مواضع روسیه همچنان ادامه دارد.

پاشینیان اخیرا در گفت‌و‌گو با یک نشریه ایتالیایی مدعی شد که روسیه در حال دور شدن از «قفقاز جنوبی» است. نخست‌وزیر ارمنستان همچنین وابستگی امنیتی به یک کشور را اشتباه راهبردی خواند.

اظهارات پاشینیان، واکنش دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین را به دنبال داشت و او در یک کنفرانسی خبری در مسکو سخنان نخست‌وزیر ارمنستان را رد کرد.

سخنگوی ولادیمیر پوتین گفته بود: «ما نمی‌توانیم این صحبت‌های نخست‌وزیر ارمنستان را بپذیریم. روسیه بخشی جدایی‌ناپذیر از منطقه قفقاز جنوبی است پس نمی‌تواند جای دوری برود. روسیه نمی‌تواند ارمنستان را رها کند. تعداد ارمنی‌هایی که در روسیه ساکنند حتی از ارمنی‌های ساکن خود ارمنستان بیشتر است…روسیه به ایفای نقش منسجم و حیاتی خود در با ثبات کردن و زدودن درگیری از این منطقه ادامه خواهد داد. ما به ایفای این نقش ادامه خواهیم داد».

سخنگوی کاخ کرملین به میانجیگری روسیه برای پایان دادن به جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی اشاره کرد و افزود: «چیزی که بسیار مهم است این است که همه طرف‌های مربوطه در این منطقه به توافقات سه‌جانبه‌ای که دو سال قبل حاصل شدند پایبند باشند. تبعیت از این توافقات کلید موفقیت است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا