آذربایجاناخبار

ابراز نگرانی پایگاه اینترنتی قوم گراهای افراطی جمهوری آذربایجان درباره افزایش فعالیت سیاسی «تالش ها»!!!

یک پایگاه اینترنتی تبلیغ کننده ترک گرایی افراطی در جمهوری آذربایجان، درباره افزایش فعالیت سیاسی «تالش ها» در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، پایگاه اینترنتی «آذربایجان بزرگ»در مطلبی تحت عنوان « فعالان «تالشستان» ساختگی فعال تر شده اند» ، نوشت : « اخیرا تالش ها در شبکه های اجتماعی فعال شده اند. به نحوی که آنها سازمان دهی شده و صفحات ویژه ای دایر کرده اند و افکار تجزیه طلبانه ای نظیر اینکه به زودی «آذربایجان» به «تالشستان» تبدیل خواهد شد، منتشر می کنند.»
این پایگاه اینترنتی افزوده است : « به عنوان نمونه، در یکی از صفحات ایجاد شده ، عکس شخصی منتشر شده است که در ورودی شهرستان «ماسالی» ( در منطقه تالش نشین در جنوب جمهوری آذربایجان) با «پرچم تالش» عکس انداخته است.»
شمس الدین علی اف، رییس «اتحادیه اجتماعی حمایت از پلیس» و کارشناس «کمیسیون امور استخدام دولتی » ریاست جمهوری آذربایجان گفت : « من خودم اهل منطقه جنوب کشور (منطقه تالش نشین جمهوری آذربایجان) هستم و با این فعالیت ها مخالفم. هر باشگاه اجتماعی و هر گروهی این کارها را می کند، این فعالیت ها با قانون اساسی و قوانین کشور در تضاد است. (جمهوری) آذربایجان قوانین قاطعانه ای در این زمینه ها دارد و در قوانین کیفری ، این اعمال ممنوع شده است. می توان عاملان آنها را تحت پیگرد قرار داد.»
شمس الدین علی اف افزود : « من با خودمختاری منطقه جنوبی کشور مخالفم. هیچ نیازی به آن نیست. صرف نظر از هویت هر فرد، در گذرنامه همه شهروندان ، کلمه «آذربایجانی» نوشته شده است. همه ما آذربایجانی هستیم. در اوراق هویتی هیچ کس، «تالش» نوشته نشده است. »
شمس الدین علی اف افزود : « کسانی که این سر و صداها را راه می اندازند، فقط زندگی خود و منطقه و روشنفکران آنجا را به خطر می اندازند. ما یک بار ، مزه تلخ آن را چشیده ایم و شاهد آن بودیم که مردم و روشنفکرانمان با چه چیزهایی مواجه شدند. دیگر نمی خواهیم چنین چیزهایی روی دهد. ( اشاره به اعلام موجودیت جمهوری خودمختار تالش – مغان در جنوب جمهوری آذربایجان و سرکوب آن در اوایل دهه ۱۹۹۰)
شمس الدین علی اف در پاسخ به این سوال که « آیا ممکن است این ها ، کار فارس ها و افراد ساکن در ایران که به موفقیت های (جمهوری) آذربایجان حسادت می کنند، باشد؟» ، گفت : « می توان گفت که زبان تالشی عبارت از کلماتی با منشأ فارسی است. اما، فکر نمی کنم که تالش ها با دیکته فارس ها چنین فراخوان هایی بدهند و تبلیغات کنند. برغم اینکه فارس ها همانند ترک ها از تمامیت ارضی (جمهوری) آذربایجان حمایت نمی کنند، فکر نمی کنم تالش ها با دیکته فارس ها عمل کنند. صرفا تاکید می کنم این ها کار کسانی است که در خارج از مرزهای (جمهوری) آذربایجان زندگی می کنند. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا