آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

ابراز نگرانی بلینکن درباره ایجاد ایست بازرسی در لاچین

وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با الهام علی اف از ایجاد یک ایست بازرسی در کریدور لاچین از سوی جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «آنتونی بلینکن معتقد است که صلح امکان پذیر است. او همچنین نگرانی عمیق ایالات متحده را از اینکه ایجاد یک ایست بازرسی توسط آذربایجان در کریدور لاچین تلاش‌ها برای ایجاد اعتماد در روند صلح را تضعیف می‌کند، ابراز کرد.»

بلینکن بر اهمیت بازگشایی گذرگاه لاچین به روی خودروهای تجاری و شخصی در اسرع وقت تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین متعهد شد کشورش به حمایت از روند صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از طریق مذاکرات جداگانه ادامه دهد؛ مذاکراتی که از چند روز پیش با دو رهبران دو کشور داشته و خواستار بازگشایی کریدور لاچین شده که منتهی به اراضی مورد مناقشه است.

این گذرگاه تنها مسیری است که ارمنستان از طریق آن می‌تواند غذا، سوخت و ملزومات دارویی را به ساکنان ارمنی قره‌باغ برساند؛ منطقه‌ای که حدود ۱۲۰ هزار قوم ارمنی ساکن آن هستند.

تماس بلینکن با علی‌اف یک روز پس از تماس وی با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان صورت گرفت که در آن وی بر اهمیت گفت‌وگوهای صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد و متعهد شد که به حمایت از روند صلح بین دو کشور ادامه دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا