آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

موضوع نسل کشی ارامنه و مناقشه قره باغ در کانون توجه نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه امروز یکشنبه ۲۳ آوریل برگزار می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری دیدبان،در چارچوب رقابت بسیار نزدیک میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در روزهای اخیر بر اهمیت آرای جامعه ارامنه این کشور افزوده شده است و به همین دلیل نیز تقریبا کلیه نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه در مصاحبه های خود مواضعی در راستای حمایت از منافع ارامنه اتخاذ کرده اند.

مارین لوپن نامزد راستگرای انتخابات فرانسه در گفتگو با نشریه ارمنی “Nouvelles d’Armenie” تاکید کرد که بهترین راه حل برای پایان دادن به مناقشه قره باغ توافق میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان جهت الحاق قره باغ به ارمنستان می باشد. وی همچنین یادآور شد پس از فروپاشی اتحاد شوروی تبدیل مرزهای داخلی و اداری اتحاد شوروی  به مرزهای بین المللی اقدامی اشتباه بوده است.

پیش از آن فرانسوا فیون نخست وزیر سابق فرانسه و دیگر نامزد انتخابات این کشور نیز در گفتگو با “Nouvelles d’Armenie” در اظهاراتی مشابه با اشاره به وضعیت ایجاد شده پس از جنگ چهار روزه آوریل سال گذشته افزود:” مشکل از زمانی آغاز شد که استالین در سال ۱۹۲۱ میلادی در اقدامی خودسرانه قره باغ را از ارمنستان جدا و به جمهوری آذربایجان الحاق کرد.” می توان چنین نتیجه گیری کرد که فیون نیز به نوعی بر تعلق قره باغ به ارامنه تاکید کرده است.

امانوئل ماکرون نامزد پیشرو انتخابات فرانسه و وزیر سابق اقتصاد این کشور در گفتگو با “Nouvelles d’Armenie” به موضوع نسل کشی ارامنه پرداخته و تاکید کرده است که درصورت پیروزی در انتخابات سنت گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان این نسل کشی را ادامه داده و روز ۲۴ آوریل را به عنوان روز گرامیداشت قربانیان این نسل کشی وارد تقویم رسمی فرانسه خواهد کرد.

وی همچنین بر ادامه تلاش برای حل مناقشه قره باغ در چارجوب گروه مینسک تاکید کرده است.

بنوا آمون نامزد سوسیالیست انتخابات فرانسه نیز در گفتگو با همین نشریه بر ادامه سنت گرامیداشت قربانیان نسل کشی ارامنه و همچنین تلاش برای برگزاری دیدار سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان جهت حل مناقشه قره باغ اشاره کرد.

ژان لوک ملانشون از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز وعده گنجاندن ۲۴ آوریل در تقویم رسمی فرانسه را مطرح کرده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا