آذربایجاناخبارعمومی

ابراز امیدواری سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا به بازگشایی سفارت کشورش در سرزمین های اشغالی قدس

سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا با اشاره به روابط حسنه میان جمهوری آذربایجان و اسرائیل نسبت به تاسیس سفارت کشورش در اسرائیل ابراز امیدواری کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،ائلین سلیمان اف، سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا در مصاحبه با نشریه ” The JNS Daily Syndicate” از روابط گرم تلاویو- باکو و موضوع گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در فلسطین اشغالی سخن گفت.

این دیپلمات آذربایجانی در مصاحبه ود عنوان کرد: مناسبات میان اسرائیل و جمهوری آذربایجان در وضعیت بسیاری خوبی قرار دارد و هر روز نیز پیشرفت های جدیدی در توسعه روابط میان دو کشور صورت می پذیرد.

وی با اشاره به زمینه های همکاری مشترک میان دو کشور گفت: البته همکاری در حوزه دفاعی-امنیتی و نیز تکنولوژی های پیشرفته میان دو کشور بیشتر به چشم می آید.

سفیر آذربایجانی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: به طورکلی رابطه میان جمهوری آذربایجان و اسرائیل از روابط اسرائیل با دیگر کشورهای مسلمان متفاوت است.در جمهوری آذربایجان جمعیت یهودی با قدمت ۱۵۰۰ ساله موجود است.این یهودیان بخشی جدایی ناپذیر از جامعه آذربایجان هستند.و جمهری آذربایجان به داشتن نگاهی معتدل به تمامی ادیان شناخت می شود.

ائلین سلیمان اف در ارتباط با تلاش های دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو برای برهم زدن برجام نیز گفت: آذربایجان همیشه برای برقراری روابط حسنه با همسایگان خود تلاش می کند. در شرایط فعلی این توافق (برجام)  میان طرفین به امضا رسیده است و از سوی بازیگران اصلی جامعه جهانی نیز مورد قبول واقع شده است. شاید ما بتوانیم در رابطه با این موضوع به یک مخرج مشترک برسیم. اگر این توافق بتواند از گسترش سلاح های کشتار جمعی ممانعت به عمل آورد در اینصورت این توافق، توافقی مطلوب است.

دیپلمات آذربایجانی در پاسخ به این سوال که؛ هم اکنون سفارت اسرائیل در جمهوری آذربایجان دایر است، آیا سفارت جمهوری آذربایجان در قدس نیز تاسیس خواهد شد؟ گفت: این موضوع از مدت ها پیش میان طرفین در حال مذاکره است. البته این موضوع در حیطه صلاحیت من نیست و البته من به تاسیس سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل امیدوارم. در ارتباط با قدس کشورهای جهان موضع مشخصی دارند که آذربایجان نیز از این قضیه مستثنی نیست. جمهوری آذربایجان از تصمیم مشترک میان دو کشور حمایت می کند. ما معتقدیم که وضعیت حقوقی قدس در چارچوب مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل مشخص خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: مردم یهود ارتباط عاطفی معناداری با قدس دارند. این شهر همیشه به عنوان سمبل مردم یهود بوده و این موضوع قابل احترام است. البته ما باید به احساسات تمامی طرفین احترام بگذاریم. فکر می کنم انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به قدس به موضوع مذاکرات فلسطین و اسرائیل تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. چون فلسطینی ها و اسرائیلی ها بدون تحمل یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی نخواهند داشت.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا