آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

ابراز آمادگی جمهوری آذربایجان برای صادرات بیشتر گاز به اروپا

معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان از توانایی این کشور برای صادرات بیشتر گاز طبیعی به اروپا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آناتولی، النور سلطان اف، معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کشورش دارای ذخایر گاز طبیعی کافی بوده و می‌توانند گاز طبیعی بیشتری به اروپا صادر کنند، اظهار داشت: «اما باید طرف مقابل درخواست کند. در گاز طبیعی، برخلاف نفت، فرآوری ذخایر بدون خریدار آغاز نمی‌شود. در صورت افزایش حجم گاز، باید خریداران مشخص و تفاهم‌نامه امضا شود.»

وی با بیان اینکه تعادل تقاضا و عرضه بدون رویکرد استراتژیک در حوزه نفت و گاز دشوار است، افزود: «شروع بهره برداری از یک میدان گاز طبیعی بین 6 تا 7 سال زمان می‌برد و برای حفظ ذخایر موجود سرمایه گذاری قابل توجهی لازم است. اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود نیازمند محاسبات راهبردی است.»

سلطان اف تصریح کرد: «در راستای انرژی سبز در جهان گام های جدی برداشته شده و با وجود اینکه گاز طبیعی پاک‌ترین سوخت فسیلی است، اما به دلیل گرمایش زمین، تردیدهایی در استفاده از این نوع سوخت ها وجود دارد. این تردیدها مشکلاتی را هم در اعطای وام از طرف بانک‌ها و هم اعطای امتیازات معین به پروژه‌های استراتژیک و فرآوری بسترهای فسیلی ایجاد می‌کند. هزینه نیروی کار را نیز گران می‌کند.»

وی با بیان اینکه سردی هوا در اروپا و تنش بین روسیه و اوکراین از جمله دلایل بحران انرژی در جهان است، گفت: «این وضعیت در اروپا بیشتر احساس شد و افزایش جدی قیمت گاز طبیعی به وجود آمد.»

معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با اشاره به برگزاری هشتمین نشست شورای مشورتی کریدور گاز جنوبی که در چهارم فوریه در باکو برگزار شد، افزود: «در این نشست بحران انرژی را در دستور کار قرار دادیم. آذربایجان دارای ذخایر 10 میلیارد مترمکعبی گاز طبیعی در جهان است که هم از منبع جدید و هم از طریق مسیر جدید تامین می‌شود. با توجه به تقاضای کشورهایی مانند یونان و بلغارستان که این خط لوله از آن‌ها عبور می‌کند، مقدار لازم تامین می‌شود.»

وی در پایان با تاکید بر توانایی جمهوری آذربایجان برای تامین گاز اروپا اظهار داشت: «پتانسیل آذربایجان به اندازه کافی بالاست. در چارچوب گفت‌وگوی جدی و اشتراک مسئولیت، می‌توانیم با توسعه خطوط لوله موجود، نیازهای انرژی شرکای اروپایی خود را در سطح بالاتری برآورده کنیم.»

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا