اخبارایرانروسیه

برگزاری مراسم عزاداری آخر صفردر مسکو

آئین های سه سوگ بزرگ رحلت حضرت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در مسجد خاتم الانبیا (ص) وابسته به سفارت ایران و مرکز اسلامی مسکو پایتخت روسیه با حضور شمار زیادی از ایرانیان و مسلمانان کشورهای دیگر برگزار شد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا،در مراسم عصر یکشنبه مرکز اسلامی مسکو که با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در فدراسیون روسیه و شمار زیادی از مسلمانان کشورهای مختلف از جمله ایران، جمهوری آذربایجان و افغانستان برگزار شد، پس از ادای نماز جماعت به امامت آیت الله موصلی، آیاتی از کلام الله مجید از سوی حجت الاسلام مهدی شجاع قاری حرم رضوی قرائت شد.
پس از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جواد نظافت یزدی نماینده تولیت آستان قدس رضوی و علی اصغر نعیم آبادی از خادمان افتخاری حرم و سنگ تراش مرقد امام رضا (ع)، پرچم سبز گنبد حرم رضوی نیز به عنوان تبرک به مرکز اسلامی مسکو هدیه شد.
همچنین در این آئین حاج فرشاد خندانی مداح اهل بیت برنامه سوگ خوانی ماه صفر را به زبان آذری بیان کرد.
یادکرد آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی مرجع فقید شیعیان و بیان بخشی از زندگینامه و همراهی های ایشان با حضرت امام خمینی (ص) نیز از دیگر برنامه های این مراسم بود.
شامگاه یکشنبه نیز مراسم ویژه سوگواری با حضور شمار زیادی از ایرانیان از جمله کارکنان نمایندگی های جمهوری اسلامی در مسکو و مسلمانان چند کشور در مسجد خاتم الانبیاء (ص) سفارت ایران در پایتخت روسیه برگزار شد.
در این مراسم، حجت الاسلام سیدابوالحسن حسینی با تاکید بر پیوستگی محکم فرهنگی و انسان سازی ماه محرم و صفر برای بهسازی انسانی در جامعه اسلامی، گفت: یکی از مهم ترین دستاوردهای زندگی ائمه اطهار (ع)، تشویق به تقوا و تلاش برای رستگاری مسلمانان است.
خطیب این آئین اظهار کرد: مسلمانان زندگی شخصی و اجتماعی خود را باید براساس تعالیم الهی و روش زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه (ع) مدیریت کنند.
حسینی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام در تمامی لحظات زندگی گهربار خود تلاش کردند، جامعه اسلامی را از هر گونه تفرقه و تجمل دور کنند، تاکید کرد: اکنون نیز مسلمانان وظیفه دارند با سرلوحه قرار دادن کتاب و اهل بیت، رویکردهای الهی و ائمه (ع) را ادامه دهند.
وی اظهار کرد: رحلت حضرت رسول (ص) جامعه اسلامی را که در حال شکوفایی و گسترش بود، داغدار کرد و هر چند پس از حیات پرثمر ایشان، تندبادهایی جامعه را فراگرفت، اما تلاش امامان به ویژه امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) که تربیت شده مکتب پیامبر گرامی اسلام، حضرت علی ابن ابیطالب (ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) بودند، فرهنگ و معرفت اسلام در جهان ماندگار شد.
در بخش دیگری از این مراسم، حاضران همراه مداحان و شاعران اهل بیت با واقعه خوانی برای رحلت رسول گرامی اسلام (ص)، شهادت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) سوگواری و سینه زنی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا