آذربایجاناخباراردبیلناردارانویژه

ائمه‌جمعه شهرستان‌های استان اردبیل :اقدامات ضدشیعی در جمهوری آذربایجان متوقف شود

ائمه‌جمعه شهرستان‌های استان اردبیل تاکید کردند: اقدام غیراصولی دولت آذربایجان در رابطه با مسلمانان منطقه نارداران، توسط عموم مسلمانان محکوم است و باید متوقف شود

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، حجت‌الاسلام رضا باوقار در خطبه‌های نماز جمعه مشگین‌شهر اظهار داشت: اقدامات دولت آذربایجان در رابطه با عزاداری مردم شیعه منطقه نارداران اقدامی بسیار غیر اخلاقی و ناشایست است که خشم مسلمانان را در سراسر دنیا برانگیخته و این اقدام باید هرچه زودتر توسط دولت اذربایجان متوقف شود.

امام جمعه مشگین‌شهر با اشاره به قطع خدمات برق، آب و گاز منطقه شیعه‌نشین نارداران توسط دولتمردان جمهوری آذربایجان گفت: این حرکت مغایر با قوانین بین‌المللی بوده و نیز مغایر با حقوق بشر است که باید هرچه زودتر این تحریم‌ها علیه مردم  بی‌دفاع شیعی در نارداران برداشته شود.

وی بیان کرد: برگزاری مراسم عزاداری حق مردم شیعه نشین نارداران است و دولت آذربایجان نباید به هیچ وجه حقوق شیعیان را در این منطقه نادیده بگیرد چراکه این امر به گسترش ناامنی و ایجاد خشونت در آذربایجان دامن می‌زند.

باوقار با گرامیداشت هفته وقف افزود: ترویج فرهنگ وقف در جامعه اسلامی یکی از رسالت‌های بزرگ است که با ایجاد فرهنگ وقف شاهد گسترش اعمال خیرخواهانه به نفع عموم مردم و توسعه اماکن مذهبی و مساجد در شهرستان می‌شویم و باید مردم از این فریضه مقدس استقبال کنند.

وی برگزاری برنامه‌های فرهنگی را در تبین اهداف وقف بسیار مهم دانست و تصریح کرد: وقف به عنوان هدیه‌ای ماندگار می‌تواند تاثیرات مهم دنیوی و اخروی را شامل حال انسان کند و در این راستا بسترهای فرهنگی توسعه ساز فریضه وقف خواهد شد چراکه گسترش فضاهای عمومی و اماکن مقدسه، محافل قرآنی و همچنین کمک به بیماران صعب الاعلاج جزو اهداف اصلی وقف است.

خطیب جمعه مشگین‌شهر با گرامیداشت یاد و خاطره سومین شهید محراب آیت الله دستغیب گفت: آیت الله شهید دستغیب در سال ۱۳۶۰ هجری در چنین روزی به دست منافقان به درجه رفیع شهادت نائل شد که این شهید والامقام نماد والای انسانیت، شرف و آزادگی بود که باید نسل جوان جامعه با الگو پذیری از شهدای گرانقدر در راستای تداوم اندیشه‌های اسلامی و دینی حرکت کنند.

باوقار با تسلیت سالروز شهادت پیامبر اکرم (ص) و امام رضا(ع) و امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: حضرت محمد (ص) با برخورداری از شخصیت ناب اسلامی به عنوان خاتم‌الانبیا در امانت‌داری و دینداری اسوه بودند و همیشه در سلام دادن به کودکان پیشگام بودند که در تبلیغ دین مبین اسلام به اعراب جاهل آن زمان مشقت‌های زیادی را متحمل شدند.

باوقار با اشاره به سکوت مرگبار مجامع بین المللی و سازمان حقوق بشر گفت: با وجود اینکه چند تند از شیعیان در این اقدام وحشیانه به قتل رسیده است اما متاسفانه سازمان حقوق بشر ساکت شده است لذا هر کجا که منافع سازمان حقوق بشر مورد هدف باشد وارد عرصه می‌شود بنابراین از دولت آذربایجان انتظار می‌رود با آزادی شیعیان دستگیر شده امنیت را بر عموم مردم خصوصاً شیعیان برقرار کنند.

امام جمعه خلخال: اهانت به مقدسات دینی در کشور آذربایجان را محکوم می‌کنیم

حجت‌الاسلام امیر رشتبری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر خلخال اظهار داشت: اهانت به مقدسات دینی در کشور آذربایجان را محکوم می‌کنیم و این حرکت شایسته دولتمردان این کشور مسلمان نیست و این قبیل رفتارها قابل قبول نبوده و مردم نارداران در مقابل مذهب و باورهای دینی خود سرکوب می شوند و شهادت جمعی از مردم مسلمان این شهر نشان از بی کفایتی دولتمردان این کشور است.

وی تصریح کرد: طبق بند ۲ ماده ۴۷ قانون اساسی این کشور، دین رسمی ملی آذربایجان اسلام است و ۸۳ درصد مردم آذربایجان مسلمان هستند و می توانند به صورت آزاد به باورها و تعصبات دینی خود را بجا بیاورند و این در حالی است که شهر نارداران اکنون به یک شهر نظامی شده است و ۵ نفر از زائرین اربعین حسینی در این شهر به شهادت رسیده و ۴۰۰ نفر دیگر نیز دستگیر شده اند و همه امکانات رفاهی در این شهر که توسط دولت خدمات داده می شد به صورت کامل قطع شده و وضعیت مسلمانان در این شهر نگران کننده است.

امام جمعه خلخال افزود: جملات سطحی و سخیف نماینده پارلمان آذربایجان فاظل مصطفی اف به مردم مسلمان این کشور اهانت آمیز بوده و با گستاخی به ساحت اسلام و شیعه و ائمه اطهار(ع) توهین کرده و ضمن اینکه این رفتار ناشایست و ددمنشانه است، باید به صورت رسمی از مسلمانان و شیعیان عذرخواهی نماید.

خطیب جمعه این هفته خلخال بیان داشت: انتخابات پیش روی که در ۷ اسفند سالجاری در سراسر کشور برگزار می شود سرنوشت ساز بوده و از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون انتخاب کانونهای قدرت کشورمان بوسیله انتخابات سالم رقم خورده است و این بار نیز نباید به دشمن اجازه نفوذ داده شود و مردم در این انتخابات با حفظ ارزشهای اسلامی افراد اصلح را انتخاب می نمایند.

رشتبری ادامه داد: شورای نگهبان در امر انتخابات به صورت محکم و مستقل گام برمی دارد و از این نظر جای هیچگونه نگرانی برای کشورمان نیست و این شورا از اول انقلاب تا به امروز وفاداری خود به نظام جمهوری اسلامی را نشان داده و ملت بزرگ ایران نیز به شورای نگهبان اعتماد کامل دارند و نباید به غرب اجازه سوء استفاده از این نهاد را بدهیم.

امام جمعه خلخال در مورد گزارش اخیر آژانس که توسط آمانو ارائه شد اظهار کرد: گزارش آژانس به صورت کامل مورد تایید نیست و این گزارش دارای نکات سفید، سیاه و خاکستری بوده و در دراز مدت به ضرر مردم کشورمان خواهد شد و با توجه به اینکه آین آژانس زیردست آمریکا فعالیت می‌کند و تحت نفوذ این کشور بوده و اجرای برجام همراه با PMD قابل قبول نیست.

امام جمعه کوثر:امنیت و آرامش کشور مرهون ولایتمداری ملت است

حجت‌الاسلام عسگر بیگی در خطبه‌ای امروز نماز جمعه کوثر  اظهار داشت: امنیت و آسایش امروز کشور ما نعمتی بزرگ بوده که باید قدردان این نعمت باشیم که به برکت ولایتمداری و اتحاد مردمی میسر شده است را که با وجود دارا بودن نیروهای امنیتی و نظامی در کشورهای اروپایی شاهد اختشاش و اختلاف و دوستدگی در این کشورها هستییم.

وی با اشاره به تحولات رخ داده در باکو و حادثه نارداران بیان کرد: مردم شهرستان کوثر این حرکت را محکوم می کنند و از تمامی مسئولان این حرکت و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشر به دنبال پاسخ به این حوادث هستند و خواستار برخورد جدی با توهین و هتک حرمت به ساحت مقدس اسلام و ائمه و اعتقادات دینی مسلمانان و شیعیان هستند.

بیگی با گرامیداشت روز پژوهش و با تاکید بر فعالیت هر چه بیشتر در این حوزه در شهرستان کوثر و گیوی افزود: دانشگاه‌ها در تصمیم‌گیری سرنوشت‌ساز هر منطقه‌ای نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کند و باید مسئولان آن منطقه در کنار حمایت و تلاش در حوزه علم و پژوهش حمایت‌های لازم را از اقشار مختلف جامعه و به ویژه دانشجویان انجام دهند.

امام جمعه کوثر تصریح کرد: شهر گیوی افکار و نام علما، مراجع و بزرگانی را یدک می‌کشد و باید با این نام و آوازه دیرینه‌ای که این شهر دارد پژوهشگران و دانشجویان و دانش‌آموزان در کنار حمایت‌های مسئولان مربوطه رتبه‌های برتر کنکور و دیگر عرصه‌های علمی در سطح استان و حتی کشور را به خود اختصاص دهند.

وی با اشاره به شایعه طرح تجمیع دانشگاه پیام نور گیوی گفت: هر تفکری که این ذهنیت را پرورانده است خود در خسران بوده و خواهان به فروکش بردن افکار عالم و نخبه شهر گیوی است که در مقابل بایستی فرهیختگان، نخبگان و دیگر دانشجویان در کنار حمایت های مسئولان دست به دست هم داده و برای رفع این مسائل تلاش کنند.

امام جمعه کوثر اقتصاد مقاومتی را تنها راه برون رفت از رکود و تحریم دانست و اظهار کرد: خوشبختانه امسال و سال آینده بودجه و اعتباراتی در این زمینه از سوی دولت برای احیای این امر موکد انجام یافته است.

امام جمعه پارس‌آباد: طراح حادثه نارداران باکو آمریکا و رژیم صهیونیستی است

حجت‌الاسلام سیدسعید رشادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته پارس‌آباد با اشاره به تحولات و رویدادهای اخیر در کشور جمهوری آذربایجان و به شهادت رسیدن تعدادی از شیعیان در مسجد نارداران باکو اظهار داشت: این اقدام در کشوری که بیش از ۸۰ درصد آن شیعه هستند، اقدامی  نامناسب و ناشایست بوده و باید چنین اقداماتی متوقف شود.

وی با محکوم کردن این حرکات و هتک حرمت به پرچم‌های امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) از سوی حکومت جمهوری آذربایجان بیان کرد: این توطئه‌ها و فتنه‌های از سوی آمریکا و اسرائیل طراحی شده تا از توسعه فعالیت‌های اسلامی و اسلام‌گرایان جلوگیری کنند.

رشادی با تاکید بر آاهی و هوشیاری دولت آذربایجان در چنین حرکت‌هایی و پرهیز از چنین اقدامات که به تحریک عوامل خارجی رخ می‌دهد، افزود: آذربایجان با این حرکت‌های نشان دادد که به رژیم صهیونیستی و آمریکا وابستکی دارد و این تهدیدی بزرگ برای این کشور است.

امام جمعه پارس‌آباد با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان دومین کشور شیعه جهان است، تصریح کرد: در چنین کشوری اینکه به مسلمانان اجازه عزاداری داده نشود و بی‌شرمانه به مقدسات آنها توهین شده و هتگ حرمت شود ننگی بزرگ برای سران این کشور است.

وی گفت: باید دولتمردان آذربایجان در این زمینه پاسخگو باشند و در مقابل ملتی که ۸۰ درصد آن مسلمان بوده از چنین تحرکاتی پرهیز کند چرا که ادامه این تحرکات منجر به سرنگونی این دولت می‌شود همانگونه که شاه ایران دچار این سرنوشت شد.

خطیب جمعه پارس‌آباد با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از شبکه‌های مختلف اجتماعی بر هوشیاری هر چه بیشتر مسئولان در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید بروکراسی‌های اداری در حوزه ایجاد اشتغال و زیرساخت‌های در این زمینه از بین رفته و تسهیل شود تا بتوانیم شاهد شکوفایی در این زمینه باشیم.

امام جمعه اصلاندوز:حمله به عزاداران حسینی در «نارداران» توسط نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان در هر صورت  محکوم است.

حجت الاسلام والمسلمین “عظیم اسدزاده “در خطبه های این هفته نماز جمعه اصلاندوز با اشاره به برخورد خشونت آمیز دولت آذربایجان با گروه های اسلامی در نارداران گفت:کشور مسلمان آذربایجان حدود 90 درصد آن شیعه بوده و مردمانی دین دار و عاشق اهل بیت هستند.

وی حمله به عزاداران حسینی در «نارداران» و کشتار برخی از شیعیان توسط نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان را محکوم کرد و افزود:حاکمیت این کشور نمی تواند با این ملت معقولانه و منطقی برخورد کند.پرچم امام حسین (ع) را به آتش می کشد،به عزاداران توهین می کند که ادامه این روند قطعاً به ضرر دولت جمهوری آذربایجان خواهد بود.

امام جمعه اصلاندوز به برخورد ناشایست پلیس آذربایجان با مردم حسینی نارداران اشاره کرد و گفت:حکومت آذربایجان اگر توان دارد قره باغ را از دست ارمنستان بگیرد که بیش از 20 سال است به اشغال نیروهای ارمنستان درآمده اما عرضه ندارند و منتظرند آمریکا قره باغ را بگیرد و پس دهد.

حجت الاسلام اسدزاده بر لزوم برخورد قاطع این دولت با عاملان حمله به عزاداران حسینی در منطقه مذکور تأکید کرد و افزود:دولت آذربایجان که شبانه روزی در رسانه های خود موسیقی و هرزه گری و بی بندوباری را ترویج می دهد و عرضه پس گرفتن قره باغ را نداشته باشد و با شیعیان و عزاداران حضرت امام حسین(ع)مقابله می کند بداند که این وضعیت در این کشور به ضرر آنها تمام می‌شود.

امام جمعه با درخواست از مسئولان نظام برای پیگیری این مساله از راه دیپلماسی و احضار سفیر آذربایجان گفت:دولت محترم تدبیر کند تا جلوی اهانت دولت آذربایجان به مسلمانان و شیعیان این کشور بخصوص شیعیان نارداران گرفته شود و بیش از این مسلمان در آزار و اذیت نیروهای پلیس این کشور قرار نگیرند.

خطیب جمعه اصلاندوز در بخش دیگری از سخنان خود به مساله نفوذ و بیانات مقام معظم رهبری درباره نفوذ دشمنان اشاره کرد و گفت:امروز نخبگان و دانشجویان ایران اسلامی آماج نفوذ دشمن قرار گرفته اند و یقینا جوانان کشور با بصیرت و آگاهی خود و با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب نقشه های شوم دشمنان را یکی پس از دیگری خنثی ساخته و خواهند ساخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا