آذربایجاناخبار

آیت الله مکارم شیرازی و موسوی اردبیلی در خصوص «اداره ی مسلمانان» تأسیس شده از طرف حکومت گرجستان فتوا دادند

براساس سندی که اینتر آذ از گروهی از دین داران گرجستان به دست آورده است، آیات عظام مکارم شیرازی و موسوی اردبیلی در خصوص «اداره ی مسلمانان گرجستان» که جدیداً از طرف حکومت گرجستان در این کشور تأسیس شده است، فتوا صادر کرده اند. در نامه به مراجع مذکور و جواب آنان به این نامه آمده است:

«از طرف گروهی از مسلمانان گرجستان به حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی مجتهد عالی مقام جهان تشیع!

حکومت جمهوری گرجستان، سازمان و نهاد جدیدی تحت عنوان «اداره ی مسلمانان گرجستان» تأسیس نموده است. تمامی موسسان این اداره، مأموران دولتی هستند. آنان در اداره ی مذکور، یکی از شیعیان را به عنوان شیخ این اداره و رهبر مسلمانان و شیعیان گرجستان انتخاب کرده اند. با توجه به این مسائل، آیا ما مسلمانان می توانیم این اداره و فردی که به عنوان رهبر شیعیان از طرف حکومت تعیین شده است را با حمایت و همکاری مان تأیید نماییم؟

فتوا: شیعیان باید استقلال خود را در مورد مسئله ی مذکور و نمایندگی حکومت، حفظ نمایند و رهبری تشیع از مسائلی نیست که هر حکومتی به مانند گرجستان بتواند آن را تعیین نماید.»

در نامه از طرف گروهی از مسلمانان گرجستان به آیت الله مکارم شیرازی هم همین مسائل مطرح شده است اما علاوه بر آن ها، مسائل و موضوعات زیر در این نامه اضافه شده است:

وجود مسیحیان در میان موسسان «اداره ی مسلمانان گرجستان»، این که مقام اجرایی در این اداره از مقام شیخ بالاتر می باشد، حواله داده شدن به شهروند مسیحی، حقوقی که از طرف «اداره ی مسلمانان» به روحانیون شیعه داده می شود و حکم آن از دیدگاه شریعت و تحت پوشش قرار گرفتن مساجد و سایر مکان های دینی کشور از طرف این اداره.آیت الله مکارم شیرازی نیز این فتوا را داده اند: «مساجد و حسینیه ها باید مستقل باشند و باید توسط کمک های مردمی اداره شوند. روحانیون از دریافت حقوق و مواجب از حکومت خودداری کنند. برای شما آرزوی موفقیت و سلامتی می کنم.»گفتنی است، حکومت گرجستان در سال 2011 م. اداره ی جدیدی در رابطه با مسائل دین اسلام و مسلمانان تأسیس نمود و اعلام کرد که مسائل دینی موجود در کشور گرجستان به عهده ی اداره ی مسلمانان قفقاز [مستقر در باکو و به ریاست آلله شکور پاشازاده] نمی باشد.

منبع: بیرلیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا