آذربایجاناخباراردبیلترکیهگرجستانویژه

آیت الله عاملی: مدیریت اقوام و ادیان هنر بزرگ پیامبر اکرم (ص) است

امام جمعه اردبیل گفت: وهابیت و دشمنان اسلام٬ با تفرقه افکنی سعی دارند بین امت مسلمانان تفرقه‌افکنی کنند.

آیت‌الله سید حسن عاملی صبح امروز در سومین سمپوزیوم دانشجویان تحصیلات تکمیلی اتحادیه دانشگاه‌های حوزه قفقاز در اردبیل اظهار کرد: عالم اسلام در آتش اختلاف و دودستگی می‌سوزد و برای رفع این اختلاف باید به معنای واقعی رجوع به مرجعیت علمی انجام شده تا هر کس دین را به نفع خود تفسیر نکرده و زمینه شکل‌گیری فقه، عرفان و کلام متعدد را فراهم نیاورد.

وی گفت: دین اسلام را برای رسیدن به اهداف خود به شیوه‌های مختلف تفسیر می کنند تا در بین مسلمانان تفرقه ایجاد کنند که در این رابطه باید به سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) توجه کنیم تا بتوانیم راه درست را تشخیص دهیم.

وی با بیان اینکه در رفع اختلافات بیرونی، نسخه اسلام، جهاد و در رفع اختلافات داخلی مرجعیت علمی است، بیان کرد: اهل بیت به معنای واقعی راه را به ما نشان دادند و ما می‌توانیم با سیره و سلوک اهل‌بیت و سنت نبی مکرم اسلام ریشه اختلافات و دودستگی را در عالم اسلام از بین ببریم.

نماینده ولی فقیه در استان توجه به سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را تنها راه در امان ماندن از فتنه های اخیر توصیف کرد و افزود:چیزی که در بین مسلمانان مشترک است و می‌تواند اختلافات را از بین ببرد٬ توجه به سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) است که تمامی مسلمانان جهان می‌توانند با الهام از زندگی این پیامبر اعظم راه اخوت و برادری و نیز شیوه صحیح مبارزه با شرک را بیاموزند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: توجه به مرجعیت علمی در مکتب اسلام می‌تواند حلال مشکلات و کاهش اختلاف در عالم اسلام باشد.

عاملی با اشاره به برخی از ابعاد این سیره و سلوک اهل بیت یادآور شد: در وهله اول باید به این اصل توجه داشته باشیم که قلب انسان‌ها حریم کبریایی است و هیچ کس حق ندارد در این حریم ورود پیدا کرده و سرکشی کند در حالی که عده‌ای می‌خواهند با خوی حیوانی به حریم دل انسان‌ها ورود پیدا کرده و برای آن حکم صادر کنند.

وی با بیان اینکه اکراه و اجبار در سیره پیامبر ممنوع شده افزود: هیچ کس حق ندارد با شمشیر و یا سلاح دیگر کسی را دیندار کند و در همین مکتب و سیره پیامبر (ص) تکلیف دیگران جایز نیست.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل ادامه داد: درعصر معاصر، وهابیت سعی می‌کند برخلاف سیره پیامبر به نام دین و به خاطر بدعت سر دیگران را ببرد و برای کشتن دیگران حکم شرعی صادر کند در حالی که اکراه و اجبار در دین اسلام هیچ معنایی ندارد.

عاملی کشتن هر انسان آزاده‌ای که شهادتین گفته باشد در مکتب اسلام مردود است، تصریح کرد: پیامبر(ص) نه تنها اهل جنگ و محاربه نبود بلکه در جهاد هیچ وقت در قدم اول دست به شمشیر نبرد بلکه همواره سعی می‌کرد تا دیگران را به صلح، آرامش و دوری از خودسری دعوت کند.

ایشان در ادامه افزودند: پیامبر اکرم هیچ کس را تکفیر نکرده و هیچ نماز خوانی را  اگر که  منافق  هم باشند به قتل نرساند .

وی با بیان اینکه این سیره پیامبر (ص) را که هیچ وقت اهل جنگ نبوده و حتی سعی می‌کرد انسان‌های بی‌گناه را در میدان جنگ به جای امن رسانده و پیام اسلام را به آنها برساند باید در سردرب سازمان‌های جهانی و بین‌المللی نوشت، اظهار کرد: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که چنین میراث گرانبهای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت را گروه‌های تندرویی همچون وهابیت به مخاطره انداختند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری به اندیشه مکتب اسلام مبنی بر اینکه پیامبر رحمت درصدد تشکیل خانواده واحد جهانی بوده و تمام انسان‌های روی زمین را عائله بزرگ الهی دانستند، عنوان کرد: مقرب‌ترین فرد کسی است که در این عائله بیشترین خدمت را انجام دهد.

عاملی گفت: پیامبر (ص) هرگز با اهل کتاب محاربه نکرده و با احترام به اندیشه و تفکر تمام ادیان سعی کرده در قالب تمدن اسلامی و دینی به این اشتراکات ارزش و اهمیت بدهد.

وی تصریح کرد: بر خلاف سیره پیامبر که هرگز حاضر نبود خون یک انسان بیگناهی بر زمین ریخته شود امروز جهان اسلام در آتش نفاق و دودستگی و کشتار بیرحمانه می‌سوزد و گروه‌هایی تندرویی همچون وهابیت و داعشی‌ها سعی می‌کنند جان صدها انسان را به خاطر اعتقادات و شیعه بودن بگیرند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اساس دین اسلام را بر پایه قرآن و عقلانیت توصیف کرد و افزود: خداوند متعال در آیات متعدد خطاب به پیامبر (ص) و مسلمانان اعلام کرده که پذیرش دین با برهان و دلیل بهتر و شایسته‌تر از زور و تزویر است.

SB8A5175 SB8A5178 SB8A5181 SB8A5184 SB8A5185 SB8A5186

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا