آذربایجاناخبارارمنستانایرانخطبه هاعمومیقره باغقره باغ

آیت الله عاملی: عامل اصلی آزاد نشدن خاک قره باغ دولت آمریکاست

خطیب نمازجمعه اردبیل گفت: ملت آذربایجان دشمن اصلی خود را خوب بشناسند و بدانند عامل اصلی آزاد نشدن خاک قره باغ، دولت آمریکاست.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حضرت آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در بخشی از خطبه های نماز جمعه گفت: با کمال تاسف مطلع شدیم با فعالیت لابی ارمنی در آمریکا، وزیر خارجه حکومت خودخوانده قره باغ به آمریکا مسافرت کرده [است]. آمریکا به این شخص خاطی ویزا داده و از همه بدتر رئیس کنگره نمایندگان آمریکا حاضر شده با این شخص ملاقات کند. او با مقامات رسمی دیگر آمریکا نیز ملاقات کرده و در مذاکرات خود با این مقامات گفته که این سفر من مقدمه استقلال قره باغ به عنوان یک حکومت مستقل و تشکیل یک کشور رسمی است.

وی افزود: من دو مطلب دارم؛ یک مطلب به ملت جمهوری آذربایجان و دیگری به دولت این کشور.

ملت جمهوری آذربایجان دشمن اصلی خود را خوب بشناسند و بدانند عامل اصلی آزاد نشدن خاک قره باغ، دولت آمریکاست. مطرح کردن ایران توسط بعضی از حکومتیان و غیر حکومتیان در آذربایجان برای رد گم کردن و برای اهداف سیاسی است. آمریکا به طور ویژه از حکومت قره باغ حمایت می کند و با این کار، هم تمامیت ارضی آذربایجان را نقض می کند، هم به ملت آذربایجان اهانت می کند و هم ثابت می کند که گروه مینسک، یک گروه بی طرف نیست.

 سخن من با دولت آذربایجان نیز این است که این تحرکات ثابت می کند که شما نباید به دولت های بزرگ یا به گروه مینسک دل ببندید. همچنین باید بدانید آن همه خدمت که به آمریکا و رژیم صهیونیستی کردید تا خاک شما را آزاد کنند، همه هدر بود و شما نباید راه اشتباه را ادامه دهید. بازگشت از نصف راه شکست، پیروزی است. به ملت خود تکیه کنید و به جوانان مسلمان اعتماد کنید. بیش از بیست سال به بیگانه امید بستید و حالا از این به بعد به ملت خود و به جوانان سلحشور آذربایجان امید ببندید. هفتاد هزار جوان از جمهوری آذربایجان امسال در ایام اربعین به کربلا رفتند. اینها از امام حسین الهام گرفته اند اگر به اینها اجازه بدهید کل ارمنستان را به توبره می کنند.

حضرت آیت الله عاملی اظهار داشت: بهترین هم پیمان آمریکا در سوریه، کردها بودند اما آمریکا به آنها از پشت خنجر زد و از سوریه خارج شد. دومین هم پیمان آمریکا در حمله به سوریه، ترکیه بود. ترکیه بالاترین خدمت و همکاری را با آمریکا داشت ولی آمریکا خنجر را از پشت به ترکیه نیز زد و عقوبات اقتصادی بزرگی بر ترکیه وضع کرد. همه این ها نشان می دهد، ترامپ فردی قابل اطمینان نیست و نظام ما در عدم مذاکره با او کاری کارستان کرده است.

خطیب نمازجمعه اردبیل گفت: لابی ارمنی در آمریکا بسیار قوی است. آنها موضوع نسل کشی ادعایی ارامنه در جنگ جهانی اول را به مجلس نمایندگان آمریکا بردند و با رای ۴۰۵ موافق در برابر ۱۶ مخالف آن را تصویب کردند. دولت ترامپ نیز آنها را همراهی کرد و تحریم‌های شدیدی بر ترکیه وضع نمود. این وضعیت نشان می دهد، دولت آذربایجان بدترین ضربه را از لابی ارمنی خورده و در آینده نیز خواهد خورد. آمدن سه سناتور آمریکایی به قره باغ نیز که اخیرا صورت گرفت، کار لابی ارمنی در آمریکا بود. بنابراین دولت آذربایجان نباید امید به گروه مینسک، آمریکا یا لابی صهیونیسم ببندد. چاره کار تکیه بر ملت خود و استمداد از هویت عاشورایی ملت آذربایجان است.

عاملی افزود: این مطلب بسیار مهم را دولت مردان آذربایجان بدانند که هرچقدر دیر بجنبند کار مشکل تر و محال تر خواهد شد. اگر کار را در اوائل اشغال تمام می کردند، مبتلی به پیچیدگی امروز نمی شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا