آذربایجاناخبارعمومی

آیا جمهوری آذربایجان با بحران آب  مواجه است؟

شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون دولتی امور آب جمهوری آذربایجان از کاهش شدید منابع آبی در این کشور خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری «ترند»، شاهین مصطفی یف در کنفرانس ویدئویی که با حضور الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در رابطه با وضعیت آب برگزار شد، اعلام کرده است: «کمبود منابع آبی، تغییر آب و هوا، افزایش درجه حرارت، کاهش قابل توجه منابع آب سطحی که عمدتا از کشورهای همسایه وارد می شود، کاهش قابل توجه آب رودخانه ها و بارندگی، از سوی دیگر توسعه اقتصاد کشور، از جمله توسعه کشاورزی، اراضی زراعی، افزایش نیاز به آب در نتیجه توسعه شبکه های تجهیزات آبیاری و آب آشامیدنی، موجب کمبود آب در کشور شده است. در حال حاضر مخازن اصلی آبی کشور که دارای ظرفیت 20.5 میلیارد متر مکعب است در سطح پایین تر از سالهای قبل قرار دارد و در این مخازن فقط 11.1 میلیارد متر مکعب آب وجود دارند که 8.6 میلیارد متر مکعب آن، حجم مرده محسوب می شود. برای مقایسه خاطر نشان می کنم که حجم آب در مخازن اصلی آبی کشور در سال 2019 میلادی 12.9 میلیارد، در سال 2018 میلادی 14.1 میلیارد، در سال 2017 میلادی 14.2 میلیارد، در سال 2016 میلادی 16.5 میلیارد متر مکعب بوده است. همچنین در سد آبی مینگه چویر که از اهمیت راهبردی برخوردار است و دارای ظرفیت 15.7 میلیارد متر مکعب است فقط 8.8 میلیارد متر  مکعب آب وجود دارد که 7 میلیارد آن حجم مرده می باشد. »

QALANEWS | Xəbər Portalı

برای مقابله با خطر کمبود آب شاهین مصطفی یف رئیس کمیسیون دولتی امور آب می افزاید: در مدت زمان کوتاهی با هماهنگی نهادهای مختلف، بررسی ها و اقدامات لازم را  انجام داده است.

لازم به ذکر است، کارشناسان امر بر این باورند که کشور جمهوری آذربایجان در سال های اخیر با برخی مشکلات زیست محیطی و خطرات ناشی از کم آبی و خشکسالی مواجه بوده است. به عقیده کارشناسان سوء مدیریت در بهره برداری از منابع آبی نیز این مشکلات را تشدید کرده است. اخیرا گزارش های مستندی از بروز بحران آبی در رودخانه کورا منتشر شده است و ساکنان منطقه نفتچاله از کاهش سطح آب رودخانه و سرازیر شدن آب شور دریای خزر به داخل رودخانه خبر داده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا