اخبارروسیهقره باغ

آیا الحاق قره باغ به روسیه امکان پذیر می باشد؟

ادوارد لیمون اف نویسنده روسی در سفر غیر قانونی خود به سرزمین های اشغال شده آذربایجان توسط ارمنستان به مدارس ارمنی در این سرزمین ها سر کشیده و مشاهدات خود را به رشته تحریر در آورده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، وی می گوید که در مدارس ارمنی قره باغ آرم دولتی روسیه و تابلوی نویسندگان روسیه بر دیوارها نصب شده بود که این موضوع سبب گردید در روسیه بار دیگر مسئله با عنوان برگرداندن قره باغ به صاحب اصلی اش مطرح شود.
گفته می شود که جدائی طلبان ارمنی دنبال رفتن راه جدائی طلبان «آبخازیا» و «اوستیای جنوبی» در قره باغ هستند. آنها با هدف در امان ماندن از حملات مخرب ارتش آذربایجان قصد الحاق خود به روسیه و بدین وسیله پناهنده شدن به دامن روسیه را دارند.
عوض حسن اف کارشناس مسایل مناقشه در این خصوص می گوید: «هدف اصلی روسیه در زمینه مناقشه قره باغ کوهستانی این است که آن را به قلمرو بسته خود تبدیل نموده و بدین وسیله برای خود در میان آذربایجان و ارمنستان جا باز کند. سیاست خارجه روسیه در همه دوره ها نیز مبتنی بر همین مسئله بوده است. خود ولادیمیر پوتین نیز کسی نیست که از این سیاست کنار بکشد. بر عکس مشاهده می کنیم که روسیه در زمان ریاست جمهوری وی بیش از دوران شوروی سابق بیشتر به فکر منافع ملی خود است. این روزها هر کسی که از روسیه به قره باغ، آذربایجان و ارمنستان سفر و دیدگاه «اگر قره باغ به روسیه الحاق شود، بهتر است…» را مطرح می کند، در واقع به فکر تامین منافع روسیه در منطقه است.
به نظر من، آذربایجان و ارمنستان هیچکدام با این سیاست روسیه موافقت نخواهند کرد. این سیاست تنها می تواند با از دست دادن آذربایجان و ارمنستان یا با سیاست اشغال آذربایجان و ارمنستان توسط روسیه تحقق یابد. این هم در حال حاضر امکان پذیر نیست. از همین رو، روسیه باید سیاست اشغالگری خود در منطقه را کنترل نماید. امروز نه آذربایجان و نه ارمنستان با استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ نیز موافق نیستند. آذربایجان همواره مورد توجه غرب بوده است. با اینکه دموکراسی در کشور ما همانند گرجستان توسعه نیافته است، اما با وجود این، آذربایجان دارای پتانسیل بزرگ اقتصادی بوده و همواره مورد توجه کشورهای غربی قرار گرفته است. فلذا غرب در برابر هر اقدام روسیه تماشاچی نخواهد بود…».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا