ترکیه

«آنکارا» در فکر ایجاد اتحادیه گمرکی «ترک‌زبان‌ها»

دبیرکل مجمع پارلمانی کشورهای ترک‌زبان با اعلام برگزاری نشست سران کشورهای عضو این اتحادیه در اواسط ماه آگوست، از بررسی مسئله ایجاد منطقه آزاد تجاری کشورهای ترک‌زبان در این نشست خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، «رامیل حسن‌اف» دبیرکل مجمع پارلمانی کشورهای ترک‌زبان (TurkPA) اعلام کرد که در اواسط ماه اگوست نشست سران کشورهای ترک‌زبان برگزار خواهد شد.

به گفته وی، در این همایش مسئله ایجاد منطقه آزاد تجاری کشورهای ترک‌زبان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در مجمع پارلمانی کشورهای ترک‌زبان (TURKPA) کشورهای آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان عضو هستند.

به هر حال، اگرچه کشور قرقیزستان هنوز به اتحادیه گمرکی وارد نشده است و جمهوری قزاقستان عضو اتحادیه گمرکی است، اما این که این کشورها چگونه و با چه دستآوردی در این سازمان شرکت خواهند کرد به عنوان یک سؤال باقی خواهد ماند.

«توکتوگل ککچیکیوف» تحلیلگر نظامی در مصاحبه با پایگاه خبری «اخبار قرقیزستان» اظهار داشت که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تلاش‌های متعددی برای ایجاد چنین اتحادیه‌هایی صورت گرفت و هم‌اکنون کشورهای ترک‌زبان می‌خواهند همگرایی ایجاد کنند، اما خود این ایده اشتباه است.

این تحلیلگر نظامی یادآور شد که قزاقستان در حال حاضر عضو اتحادیه گمرکی با روسیه و بلاروس است و قرقیزستان نیز در آستانه پیوستن به آن قرار دارد و عضویت یک کشور در 2 سازمان بعید به نظر می‌رسد.

وی سپس نتیجه‌گیری کرد که این ابتکار بی‌پایه و اساس است.

ککچیکیوف همچنین پیشنهاد کرد که مبتکرین این ایده نه تنها خواستار اتحاد کشورهای ترک‌زبان در یک فضای تجاری و گمرکی هستند، بلکه شرکت همه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را نیز ضروری ارزیابی می‌کنند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا