آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

آمار زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان

فعالان حقوق بشر از وجود 126 زندانی سیاسی در جمهوری آذربایجان خبر دادند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اتحادیه آزادی زندانیان سیاسی آذربایجان فهرست به روز شده زندانیان سیاسی را اعلام کرد.

این فهرست از سوی لیلا یونس، مدیر موسسه صلح و دموکراسی، و الشان حسن اف، رئیس مرکز نظارت بر زندانیان سیاسی تهیه شده و شامل 126 نفر است.

به گفته موسسه صلح و دموکراسی، فهرست مذکور بر اساس معیارهای «زندانی سیاسی» که از سوی مجمع پارلمانی شورای اروپا تعریف شده، تهیه شده است.

لیست قبلی در 10 دسامبر 2021 اعلام شد و شامل اسامی 122 نفر بود.

الشان حسن اف به صدای آمریکا گفت که جعفر میرزایف، از اعضای حزب جبهه خلق آذربایجان و پونهان کریملی از اعضای سازمان سیاسی مهاجران موسوم به «آذربایجان دموکراتیک را انتخاب کنید» که در کشور آلمان فعالیت می کند، به این فهرست اضافه شده اند.

علاوه بر این، علی علی اف، رهبر حزب شهروند و توسعه، که به اتهام افترا به پنج ماه زندان محکوم شده بود، به عنوان یک زندانی سیاسی جدید شناخته شد.

این اتحادیه شاهین حاجی اف، عضو حزب جبهه خلق آذربایجان را به عنوان یکی دیگر از زندانیان سیاسی به رسمیت شناخت. وی به قاچاق مواد مخدر متهم شده است.

به گفته فعالان حقوق بشر، او به دلیل انتشار پست هایش در شبکه های اجتماعی تحت تعقیب قرار گرفته است.

لیست زندانیان سیاسی به 6 گروه تقسیم می شود:

گروه 1: روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان – 5 نفر

گروه 2: اعضای احزاب و جنبش های مخالف – 12 نفر

گروه سوم: دینداران- 21 نفر

گروه 4: محکومین پرونده ترتر – 27 نفر

گروه پنجم: محکومان پرونده گنجه – 47 نفر

گروه 6: حبس ابد – 14 نفر.

دولت جمهوری آذربایجان وجود زندانیان سیاسی در این کشور را تکذیب کرده و ادعا می کند که مردم به خاطر نظرات سیاسی خود تحت تعقیب قرار نمی گیرند. باکوی رسمی اعلام می کند که آزادی های اساسی در این کشور کاملا تضمین شده است.

در عین حال، مجمع پارلمانی شورای اروپا در سال 2021 قطعنامه ای را در مورد زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان تصویب کرد. این نهاد از گزارشگر زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان برخوردار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا