آذربایجاناخبارارمنستانترکیهعمومی

آمادگی ترکیه جهت امضای توافق نامه گمرکی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تاثیر آن بر روابط این کشور با ارمنستان

وزیر اقتصاد ترکیه، آمادگی آنکارا را برای امضای توافق نامه گمرکی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات»، نهاد زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه در نمایشگاه اقتصادی در شهر ازمیر گفت : « آنکارا پیشنهادی برای امضای توافق نامه گمرکی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا دریافت کرده است. اما، باید به گونه ای عمل کرد که این توافق نامه ، مانعی برای قرارداد مشابه با اتحادیه اروپا نباشد.»
به گزارش ینی مساوات ، وزارت خارجه ارمنستان در واکنش به اعلام آمادگی آنکارا برای امضای توافق نامه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تاکید کرد: « برای امضای موافقت نامه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، رضایت تمامی اعضاء این اتحادیه ضروری است. »
قابل حسینلی، کارشناس سیاسی در جمهوری آذربایجان گفت : « در صورت امضاء شدن توافق نامه میان ترکیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جمهوری آذربایجان در شرایط انتخاب قرار خواهد گرفت. اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بیش از آنکه اتحادیه ای تحت رهبری روسیه باشد، به سازمان های اقتصادی – سیاسی اتحاد جماهیر شوروی شبیه است.»
قابل حسینلی افزود : « در واقع ترکیه درصدد پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیاست. آنکارا در جستجوی راه ورود به بازارهای کشورهای عضو این اتحادیه و معاف شدن از عوارض گمرکی است. »
این کارشناس سیاسی جمهوری آذربایجان افزود : « در شرایط کنونی پیش بینی های خوشبینانه در این زمینه امکان پذیر نیست. زیرا ، جمهوری آذربایجان در سیاست خارجی به ترکیه تمایل نشان می دهد. اما، در شرایط کنونی جمهوری آذربایجان هیچ توجیهی برای پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا ندارد. »
قابل حسینلی درباره بهره گیری ارمنستان از امضای احتمالی توافق نامه ترکیه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای گشودن مرزهایش با ترکیه، گفت : « امضای چنین توافق نامه ای مستلزم گسترش مناسبات ترکیه با ارمنستان نیز است. شادی ارمنستان نیز ناشی از همین است. روسیه و سایر کشورها نیز می توانند با استفاده از امضای توافق نامه ، بر ترکیه فشار آورند تا مرزهایش را با ارمنستان بگشاید. امضای توافق نامه ترکیه با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و عضویت آنکارا در آن در آینده، از تغییرات ژئوپلتیک جدی در منطقه خبر می دهد. ممکن است جمهوری آذربایجان که تاکنون سیاست خارجی خود را با ترکیه منطبق کرده است، امضای این توافق نامه را درک نکند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا