آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومی

آمادگی ارمنستان برای امضای توافق با جمهوری آذربایجان

دبیر شورای امنیت ارمنستان: ایروان آماده است تا توافق صلحی را با جمهوری آذربایجان پیش از پایان سال جاری میلادی یا بلافاصله پس از آن امضا کند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روز پنجشنبه دولت‌های ایروان و باکو در بیانیه‌ای مشترک بار دیگر بر تمایل خود برای عادی سازی روابط و همکاری در راستای امضای یک توافق صلح بر اساس حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو تاکید کردند.

دو کشور همچنین توافق کردند تا ۳۲ سرباز ارمنی در ازای دو سرباز جمهوری آذربایجان آزاد شوند.

«آرمن گریگوریان»، دبیر شورای امنیت ارمنستان در مصاحبه‌ ای با یکی از کانال‌های تلویزیونی این کشور گفت: ایروان آماده است تا روند صلح را پیش ببرد. البته در دسامبر کار مشکلی است اما ما آماده امضای توافقی حتی پیش از پایان سال جاری میلادی هستیم و اگر این اتفاق نیفتد، آماده‌ ایم تا توافق صلح را در کوتاه ترین زمان ممکن امضا کنیم.

وی همچنین بیانیه مشترک ایروان و باکو را بی سابقه خواند و گفت: این اقدام، محصول مذاکرات مستقیم بین دو کشور است و هیچ میانجی‌گری در این مذاکرات حضور نداشت.

این مقام ارشد امنیتی دولت ایروان همچنین گفت: اگر وزرای خارجی دو کشور به زودی دیدار کنند و پس از آن سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیداری داشته باشند، ممکن است در بازه زمانی کوتاهی چنین توافق صلحی امضا شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر جمهوری آذربایجان در نهایت سه اصلی را که ارمنستان به دنبالش است و روی آن پافشاری می‌کند، بپذیرد، متن این توافق ۷۰ درصد آمده است.

این اصول شامل به رسمیت شناختن مشترک یکپارچگی قلمرو، به رسمیت شناختن اعلامیه ۱۹۹۱ «آلماتی» درباره اصل سیاسی تحدید مرزی و گشایش ارتباطات منطقه‌ ای است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا