اخباراردبیل

آل سعود از نفوذ جهانی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در هراس است

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه با اشاره به تحیّر دولت آل سعود از پیش رفت و نفوذ ایران در منطقه اظهار داشت: دولت آل سعود تصمیم دارد از ظرفیت اهل تسنن جهت مقابله با ایران اسلامی استفاده کند.
حضرت آیت الله عاملی گفت: آنها تصمیم گرفته اند با تشدید اختلافات مذهبی و دو قطبی سازی مبتنی بر هویت مذهبی در فضای منطقه، شیعه و سنی را در برابر هم قراردهند تا بتوانند از ظرفیت عظیم اهل تسنن بر علیه ایران اسلامی استفاده کنند.
وی ادامه داد: این حرکتی بسیار خطرناک و خیانت بار برای عالم اسلام است. آنها تصمیم دارند بعد از عاصفه الحزم که در یمن تشکیل دادند، عاصفه السنی را در منطقه تشکیل بدهند. حیات و منافع عربستان جز از این طریق ممکن نیست و آنها در این طرح شوم اگر موفق شوند از یارگیری خوبی برخوردار خواهند شد.
وی افزود: لذا اساس کار عربستان سعودی توسعه نزاع میان مسلمانان با گرایش طائفی گری است تا زمینه ی مواجهه کامل با ایران فراهم شود.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: هرچقدر کشور ما به کاهش تنش و اختلافات مذهبی میان شیعه و سنی تمایل نشان می دهد، عربستان ترجیح می دهد در این اتش دمیده و آن را شعله ورتر سازد.
وی افزود: آل سعود معتقد است به دلیل برتری جمعیت اهل تسنن این اختلاف در نهایت به نفع عربستان خواهد بود. عربستان به اعدام شیخ نمر و واکنش ایران از دریچه این معادله می نگرد و انتظار تشدید اختلافات مذهبی و توسعه شکاف های مذهبی را دارد.
حضرت آیت الله عاملی با اشاره به اینکه دشمن با وحدت امت هیچ کاری نمی تواند انجام دهد، گفت: آنها فقط یک راه دارند و آن ایجاد اختلاف است و اختلاف با ایجاد گروه های منحرف اسلامی است. همچون بهائیت و گروه سید یمانی که اخیراً تشکیل شده و مثل شیعه انگلیسی و از همه بالاتر وهابیت که اساساً برای ایجاد اختلاف در امت درست شده است.
وی ادامه داد: به همین خاطر است که وهابیت تقریب مذاهب را حرام و غیر از خود، همه مسلمانان را مشرک می دانند. آنها برای تحریک شیعه از هیچ جنایتی فروگذار نمی کنند.
امام جمعه اردبیل افزود: شهید کردن جناب نمر در همین راستاست تا شیعه دست به کاری بزند که نتیجه آن زبانه کشیدن آتش جدایی و شکاف و اختلاف در امت است. متأسفانه بعضی از جوانان احساسی ما هم در این دام افتادند و با تعرض به سفارت عربستان ما را که در موضع هجوم بودیم در موضع انفعال قراردادند و جای متهم و شاکی عوض شد.
وی گفت: حمله اخیر هوایی عربستان به سفارت ایران در یمن نیز دقیقا در راستای تحریک ایران است تا ایران اقدامی خشن انجام دهد تا دوجبهه شیعه و سنی متمایز تر شود.
نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: کشور ما کار بسیار عاقلانه ای انجام داد که گفت با ارائه اسناد فقط به شورای امنیت شکایت می کند.
وی گفت: مسئله تحریک و درگیری و متمایز کردن دو جبهه و ایجاد شکاف و اختلاف فقط در موضوعات مذهبی نیست بلکه در موضوعات قومی و سیاسی هم جاری است. عمداً فحش های قومی می گویند تا قوم متقابل عکس العمل نشان بدهد تا شکاف قومی بیشتر شود و زمینه درگیری و تقابل و تجزیه فراهم گردد.
وی افزود: امروزه بعضی از استادیوم های ورزشی ما محل این جریان بسیار خطرناک است.
خطیب جمعه اردبیل در خاتمه اظهار داشت: در ماجرای تعرض به سفارت و لو جوانان ما کار خوبی نکردند ولی عربستان در بهره برداری از این رفتار ناکام ماند و کار بر علیه او تمام شد. چون کشورهایی با او همراه شدند که همراهی آنها ننگ تمام است زیرا از حامیان اصلی داعش هستند و جایگاهی در عرصه بین الملل ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا