آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

آغاز عملیات سوآپ گازی سه جانبه

عملیات سوآپ گازی سه‌ جانبه میان ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان که در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امضا شده بود، آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، عملیات سوآپ سه‌جانبه میان ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان که هفتم آذرماه در حاشیه پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امضا شده بود، به صورت رسمی آغاز شد.

ایران براساس این قرارداد سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان تحویل می‌دهد. این گاز از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت (سوآپ) خواهد شد و ایران گاز مصرفی مورد نیاز خود در پنج استان کشور را به عنوان حق انتقال این گاز برداشت خواهد کرد.

جواد اوجی وزیر نفت کشور درباره جزئیات این قرارداد سوآپ گازی چنین توضیح می‌دهد: «طبق این قرارداد سه‌ جانبه، ایران سالانه نزدیک به 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب گاز را از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان تحویل می‌دهد. از دی‌ماه 1395 تعاملات گازی ایران با ترکمنستان قطع شده بود ولی با انعقاد این قرارداد گام رو به جلویی در مناسبات انرژی دو کشور برداشته شد. این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌ های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند».

شایان ذکر است، مهم‌ترین دستاورد این قرارداد سوآپ گازی، احیای تعاملات اقتصادی ایران با ترکمنستان بعد از 5 سال سردی روابط بین دو کشور بود. در دولت یازدهم و دوازدهم در سایه بی‌تدبیری وزارت نفت وقت، تعاملات گازی ایران با کشور ترکمنستان از دی ماه سال 95 متوقف شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا