آذربایجاناخبارعمومی

آغاز سال تحصیلی جدید در جمهوری آذربایجان

سال تحصیلی جدید در جمهوری آذربایجان امروز(سه شنبه) در شرایط نگرانی خاص مسئولان، معلمان و اولیاء دانش آموزان آذری از احتمال افزایش موارد ابتلای به ویروس کرونا در این کشور، آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از ایرنا، با توجه به همه گیری ویروس کرونا، در سال تحصیلی جدید قرار است یک میلیون و ۵۷۴ هزار دانش آموز از جمله ۷۳۳ هزار و ۲۷۹  دانش آموز دختر و ۸۴۰ هزار و ۹۲۷ دانش آموز پسر در سراسر جمهوری آذربایجان آموزش را به صورت حضوری و آنلاین شروع نمایند.

بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان، در سال تحصیلی جدید  ۱۶۵ هزار و ۵۱۱ دانش آموز سال اول دوره ابتدایی فقط سه روز در هفته و دو  ساعت در روز در مدارس حضور خواهند داشت و در روزهای باقی مانده هفته، آموزش آنها به صورت آنلاین ادامه خواهد داشت.

وزارت آموزش و  پرورش جمهوری آذربایجان همچنین تصمیم گرفته در چنین شرایطی دانش آموزان دوره پیش دبستانی و دوره متوسطه اول، آموزش خود را بصورت حضوری از اول ماه اکتبر  ( ۱۰ مهر ماه) و دانش آموزان دوره متوسطه دوم نیز از ۱۵ اکتبر ( ۲۴ مهر ماه) آغاز کنند.

این در حالی است که سال تحصیلی جدید در دانشگاه های و کالج  های جمهوری آذربایجان از ۱۰  مهر ماه آغاز می شود.

طبق تصمیم  وزارت آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان همچنین مهدکودک ها به غیر از شهرهای باکو (پایتخت این کشور) و دو شهر دیگر سومقایت و آبشرون در شهرها و شهرستانهای دیگر از امروز فعالیت خود را از سر می گیرند.

هیات دولت جمهوری آذربایجان رعایت مقررات  بهداشتی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را شرط عمده فعالیت مراکز آموزشی در این کشور اعلام کرده و بر این مبنا استفاده از ماسک بهداشتی و ضد عفونی دست ها و نیز استفاده از دستگاههای حرارت سنج در مدارس اجباری شده است.

در حال حاضر در مجموع ۴ هزار و  ۴۰۰  مدرسه در سراسر جمهوری آذربایجان فعال می باشد و با توجه به  همه گیری ویروس کرونا در سال تحصیلی جدید حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نمی باشد.

“امین  امرالله اف” وزیر آموزش و پرورش جمهوری آذربایجان اخیرا در یک نشست خبری با اشاره به این که سال تحصیلی جدید در این کشور در شرایط خاص آغاز می شود، گفت: تصمیم گیری در باره رفتن دانش آموزان  به مدارس  برای ادامه آموزش حضوری بر عهده خود اولیا می باشد، چرا که همزمان آموزش آنلاین نیز در کشور راه اندازی شده  است.

وی همچنین ادامه آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه های جمهوری آذربایجان را منوط به شرایط اپیدمیولوژیک در این  کشور دانست.

جمهوری آذربایجان در رابطه با بروز همه گیری ویروس کرونا از سوم مارس سال جاری میلادی ( ۱۳ اسفند  ماه) رژیم قرنطینه ویژه با هدف پیشگیری از شیوع این ویروس در سراسر این کشور به کار گرفته  است.

تا به امروز  در مجموع ۳۸ هزار و ۴۰۳ نفر در جمهوری آذربایجان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که ۳۵ هزار و  ۸۶۰ نفر از آنها  درمان و  از بیمارستان ترخیص شده و ۵۶۴ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

در حال حاضر یک  هزار و  ۹۷۹ نفر در جمهوری آذربایجان در رابطه با ابتلای به ویروس کرونا در بیمارستانهای تخصصی این کشور در حال درمان هستند.

 هیات دولت جمهوری آذربایجان اخیرا در ارتباط با کاهش موارد ابتلای به ویروس کرونا برخی محدودیت های رژیم قرنطینه  ویژه را لغو کرده است.

بنا به تصمیم هیات دولت جمهوری آذربایجان محدودیت های ورود و خروج از باکو پایتخت و دیگر شهرهای این کشور  از ۸ سپتامبر ( ۱۸ شهریور ماه) جاری لغو شده  است.

با این اقدام محدودیت های قرنطینه ای شامل تردد شهروندان در سراسر جمهوری آذربایجان برطرف شده است. با این حال حمل و نقل مسافر بین شهری همچنان ممنوع می باشد.

مرزهای زمینی، هوایی و دریایی جمهوری آذربایجان نیز برای سفر شهروندان به کشورهای خارجی و نیز ورود اتباع خارجی به این کشور، مسدود است.

بر اساس تصمیم هیات دولت جمهوری آذربایجان همچنین محدودیت های خدمات مشتری در داخل رستوران ها و غذاخوری ها برطرف شده است.

 هیات دولت جمهوری آذربایجان ۵ سپتامبر گذشته ( ۱۵ شهریورماه) نیز محدودیت های قرنطینه ای را در چند شهر از جمله گنجه، جلیل آباد، ماسالی، مینگه چویر، یولاخ، برده، گورانبوی، گویگول، خاچماز و سلیان به دلیل کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا لغو کرد.

این در حالی است که هنوز برگزاری مراسم عروسی و عزاداری در سراسر جمهوری آذربایجان ممنوع و فعالیت مساجد و دیگر اماکن دینی نیز تعطیل شده است.

فعالیت مراکز تجاری بزرگ و نیز حرکت وسایل نقلیه عمومی در دو روز تعطیلات آخر هفته‌ نیز متوقف می باشد.

با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، هوایی و دریایی جمهوری آذربایجان برای ورود اتباع خارجی به این کشور، فعلا  تکلیف دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های جمهوری آذربایجان مشخص نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا