آذربایجاناخبارایرانعمومی

آغاز دور جدید آموزش زبان فارسی در باکو

همزمان با روز شعر و ادب فارسی و به همت رایزنی فرهنگی کشورمان، آیین افتتاحیه دوره‌های آموزش زبان و ادبیات فارسی در باکو برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این مراسم که با حضور جهانگیرزاده، سفیر و اصغر فارسی، رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان و تعدادی از اساتید زبان و ادبیات فارسی برگزار شد، رایزن فرهنگی کشورمان با بیان اینکه خداوند در بدو آفرینش انسان، قدرت سخن گفتن را به وی اعطا کرد، گفت: همین نعمت بزرگ باعث شکوفایی بشریت شد و زبان عنصری کلیدی درخلقت محسوب می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به شعرای بی‌مانندی همچون فردوسی، حافظ، سعدی و نظامی و دیگر شعرا، رسالت همه شعرای پارسی‌گوی را دعوت به خویش‌اندیشی و درست زیستن دانست.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه به تأثیر شگرف زبان و شعر فارسی در پیشرفت علم و هنر نیز سخن به میان آورده و زبان فارسی را محملی برای انتقال مفاهیم بلند فرهنگی و معنوی از دیرباز تاکنون برشمرد.

فارسی همچنین با ستودن نخبگانی آذربایجانی آموزش زبان فارسی همچون مبارز علی‌زاده، رستم علی‌اف و دیگران، به نقش آنان در ترویج و توسعه زبان و ادبیات فارسی در این کشور اشاره کرد.

جهانگیرزاده، سفیر کشورمان در باکو نیز در سخنانی به برخی از ابعاد و دیدگاه‌های ادبی استاد شهریار به دنیای پیرامون خود اشاره کرد و وی را آتشفشانی خواند که در همه عرصه‌های ادبی و اجتماعی، شعر سروده است.

وی سپس با تشریح جایگاه خاص استاد شهریار در ادبیات معاصر ایران، گفت: شهریار یک چهره بین‌المللی است و تنها به ایران تعلق ندارد و مورد علاقه دوستداران زبان و ادبیات فارسی در دنیا و به خصوص جمهوری آذربایجان است.

سفیر کشورمان استاد شهریار را حلقه اتصال ارتباطات صمیمی مردم ایران و جمهوری آذربایجان دانست.

در ادامه رایزنی فرهنگی ایران از مایا فرج‌اوا، منظره محمداوا و توفیق جهانگیراف، سه تن از اساتید بنام زبان و ادبیات فارسی جمهوری آذربایجان که سال‌ها در راستای اعتلای زبان و ادبیات فارسی کوشیده‌اند، با اهدای تقدیرنامه و هدایای نفیس، قدردانی کرد.

در ادامه برگزاری این مراسم که همزمان با سالروز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شاعر سخن استاد شهریار برگزار شد، چند تن از فارسی‌آموزان به زبان فارسی در ارتباط با زندگینامه استاد شهریار مطالبی را ارایه دادند.

همچنین از تعدادی از برگزیدگان برتر دوره‌های قبلی آموزش زبان فارسی نیز تقدیر به عمل آمده و به نوآموزان خردسال نیز که در دوره گذشته زبان فارسی را آموختند، هدایایی تقدیم شد.

بنا بر اعلام این خبر، در این دوره از آموزش زبان و ادبیات فارسی بیش از ۱۰۰ فارسی‌آموز در سطوح ابتدایی، متوسط و عالی در رایزنی فرهنگی ایران و خانه فرهنگ شهریار (وابسته به رایزنی فرهنگی کشورمان) مشغول فراگیری زبان و ادبیات فارسی می‌شوند.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا