آذربایجاناخبارعمومی

زورآزمایی مجدد حزب «نوین آذربایجان» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸

رئیس حزب ینی آذربایجان (آذربایجان نوین) از هم حزبی هایش خواست تا برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ جمهوری آذربایجان آماده شوند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ریپورت،نشست فوق العاده حزب ینی آذربایجان با شرکت روسای انجمن های منطقه ای و شهری هفته گذشته در باکو برگزار شد. گفته شده «علی احمد اف» معاون نخست وزیر و معاون رئیس و دبیر اجرایی حزب ینی جمهوری آذربایجان در این نشست سخنرانی کرده است. در جریان این نشست اعضای حزب بر حسن انجام تصمیمات هیئت اجرایی حزب تاکید کردند به طوری که بر این اساس، دبیرخانه مرکزی و سازمان های منطقه ای و شهری حزب ضمن آگاهی از وظایف محوله پیش رو، زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ را فراهم کنند.
حزب ینی آذربایجان(آذربایجان نوین) مقتدرترین حزب سیاسی رسمی جمهوری آذربایجان محسوب می شود که بنا بر آمار اعلام شده توسط مقامات این حزب ۶۰۵۸۰۶ نفر عضو دارد و طی سال های اخیر موفق شده تقریبا اکثر پست ها و کرسی های مهم و کلیدی کشور را در اختیار بگیرد. این حزب ۲۱ نوامبر سال ۱۹۹۲ توسط «حیدر علی اف»، رئیس وقت مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان با حضور ۵۵۰ نفر از فعالان آذربایجانی در نخجوان تأسیس شده است.
در جلسه ۲۱ نوامبر ۱۹۹۲ که با حضور نمایندگانی از نقاط مختلف آذربایجان تشکیل شد، مرام نامه و برنامه اولیه حزب تصویب و «حیدر علی اف» به اتفاق آرا به عنوان رهبر حزب انتخاب شد؛ همچنین شورای سیاسی حزب، معاونین و اعضای هیئت مدیره حزب نیز در این جلسه نسبتا طولانی انتخاب شدند.
حزب آذربایجان نوین ۱۸ دسامبر ۱۹۹۲ از وزارت عدلیه جمهوری آذربایجان مجوز فعالیت گرفت و پس از مدتی مراکز حزب در سایر شهرستان ها نیز تاسیس و در مسیر پیشرفت قرار گرفت.
حزب آذربایجان نوین از ابتدای تأسیس با تکیه بر شعار هایی چون بهبود وضعیت معیشت مردم، برقراری ارتباط مسالمت آمیز با سایر کشور ها، علی الخصوص کشور های همسایه، ایجاد توازن در ارتباطات با روسیه و غرب، افزایش آزادی های مدنی و قانون مداری، تأکید داشته است ولی با گذشت زمان به نظر می رسد این حزب از آرمان های اولیه خود منحرف شده است، البته این انحرافات در دوران ریاست جمهوری «الهام علی اف» پسر «حیدر علی اف» ظهور و بروز بیشتری یافته است.
حزب آذربایجان نوین در سال های پس از استقلال، همواره بر اصطلاح «آذربایجان» تاکید کرده و کوشیده است تا با کابرد مفاهیمی مانند «زبان آذربایجانی» و «فرهنگ آذربایجانی»، هویت مستقل و ملت سازی خاصی را در جمهوری آذربایجان شکل دهد.
بی تردید حزب آذربایجان نوین با بهره گیری از امکانات دولتی و در اختیار داشتن رسانه های متعدد دولتی از اقبال بیشتری در پیشبرد پروژه ملت سازی برخوردار است. در میان احزاب سیاسی مختلف جمهوری آذربایجان می توان گفت رقابت میان حزب «جبهه خلق» و حزب «آذربایجان نوین» بیشتر از سایر احزاب این کشور می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا