آذربایجاناخبارویژه

آريه گوت:سفر آتي نتانياهو به جمهوری آذربایجان نشانه استراتژيک بودن همکاري دوطرف است

خبرگزاري رسمي «آذرتاج» به نقل از آريه گوت، مدير «سازمان طرح هاي بين المللي براي جامعه» اسرائیل و نماينده «مرکز بين المللي چندفرهنگ گرايي باکو» در فلسطين ، سفر آتي بنيامين نتانياهو ، نخست به جمهوری آذربایجان را نشانه استراتژيک بودن روابط دو طرف توصيف کرد.

به گزارشمرکز فرهنگی قفقاز ، خبرگزاري آذرتاج به نقل از مقاله آريه گوت در پايگاه اينترنتي «وزووي ورمني» Vizovi vremeni نوشت: « سفر آتي بنيامين نتانياهو به جمهوري آذربايجان يک بار ديگر ثابت مي کند که مناسبات اسراييل-آذربايجان داراي ويژگي استراتژيک است.» به باور اين کارشناس اسراييلي ، وقايع آوريل ٢۰١۶ (درگيري ارتش هاي جمهوری آذربایجان و ارمنستان در اطراف قره باغ کوهستاني) يک بار ديگر ثابت مي کند که اسراييل به موازات حمايت سياسي – ديپلماتيک و معنوي از جمهوری آذربایجان، کمک نظامي نيز مي کند که خيلي ضروري است. آريه گوت نوشت : « امروز اين واقعيت کاملا مشهود است که در منطقه اوراسيا هيچ کشوري نيست که به اندازه جمهوري آذربايجان با اسراييل داراي رابطه نزديک باشد. مناسبات ميان اين دو کشور بويژه به اين خاطر موجب تعجب است که اکثريت اهالي جمهوري آذربايجان مسلمان است.

از نظر تاريخي، نتانياهو نخستين و هنوز تنها نخست وزير اسراييل است که به آذربايجان سفر مي کند. در ماه آگوست سال ١٩٩٧، بنيامين نتانياهو که در آن زمان نيز نخست وزير اسراييل بود، شبانه و بطور کوتاه ، سفري تاريخي به باکو کرد. يعني اين سفر در تاريخ ديپلماسي آذربايجان، يکي از حوادث نادر بود که حيدرعلي اف، رهبر  جمهوري آذربايجان، با رهبر يک کشور خارجي در زماني که خيلي از شب گذشته بود، ديدار کرد. صرفا پس از اين سفر شبانه نتانياهو به باکو ، مناسبات اسراييل – آذربايجان در مسير ارتقاء، شروع به پيشرفت کرد. در ماه ژوئن ٢۰۰٩، نهمين رييس جمهوري اسراييل، شيمون پرز به آذربايجان سفر کرد. سپس آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه وقت و وزير دفاع کنوني اسراييل و دوست بزرگ آذربايجان، چند بار در سال هاي ٢۰١۰، ٢۰١٢ و ٢۰١۴ به «سرزمين آتش» سفر کردند.

در ماه آوريل ٢۰١٣، المار محمدياروف، وزير خارجه جمهوري آذربايجان به اسراييل سفر کرد و در سپتامبر ٢۰١۴ نيز موشه ياآلون، وزير دفاع اسراييل ، نخستين سفر خود به آذربايجان را انجام داد. » اين کارشناس اسراييلي افزوده است : « اين سفر رسمي بنيامين نتانياهو ، نخست وزير اسراييل به آذربايجان، اهميت تاريخي و ژئوپلتيک زيادي دارد. اسراييل همواره توجه فراوان و صادقانه اي به آذربايجان داشته است و اين نيز صرفا بخاطر آن نيست که هيچ گاه در اين کشور يهودستيزي موجود نبوده و هم اکنون نيز موجود نيست.

جمهوری آذربایجان بارها نمودهاي يهودستيزي در ساير کشورها را محکوم کرده است و باز هم محکوم مي کند. حوادث اخير قفقاز جنوبي و خاورميانه (غرب آسيا) و توسعه همکاري ها در چارچوب مسکو-باکو-تهران و مسکو-باکو-آنکارا، اثبات کننده درخشان و آشکار سياست آزاد و مستقلي است که آذربايجان طي ٢۰ سال آن را پيگيري کرده است. در اين سياست خارجي چندبُعدي آذربايجان، دولت اسراييل نيز جايگاه ويژه اي دارد. آذربايجان در صحنه سياست خارجي ، با رفتارهاي مستقل خود بارها به اثبات رسانده است که هيچ کشور و هيچ سازمان بين المللي در دنيا نمي تواند به ساير دولت ها و ساير سازمان ها چگونگي فعاليت و همکاري را ديکته کند.

سفر غیر منتظره بنيامين نتانياهو به باکو يک بار ديگر اثبات مي کند که بي ترديد جمهوري آذربايجان رهبر روندهاي ژئوپلتيک در قفقاز جنوبي است. آذربايجان خود را به عنوان کشور رهبر در منطقه، بطور کامل به اثبات رسانده است. بدون حضور آذربايجان ، اجراي هيچ طرح ژئوپلتيکي و ژئواکونوميک در قفقاز جنوبي امکان پذير نيست. برغم اينکه آذربايجان تاکنون نمايندگي ديپلماتيک خود را در اسراييل افتتاح نکرده است، حکومت آذربايجان ، شمار زيادي هيات هاي نمايندگي به اسراييل اعزام مي کند و باکو به نوبه خود از شمار زيادي هيات هاي اسراييلي ميزباني مي کند. اگر تداوم توسعه مناسبات اقتصادي اسراييل-آذربايجان و خريد نفت اسراييل از آذربايجان و سرمايه گذاري اسراييل در اقتصاد و کشاورزي آذربايجان را درنظر بگيريم، تمامي اين ها معناي ويژه اي دارد. به نوبه خود، کشاورزي و صنايع نظامي و بخش هاي ارتباطي آذربايجان به فناوري نوين و عالي اسراييل احتياج دارد و مي توان اين فهرست را بيشتر هم کرد.

کشورهايمان همچنين طرح هاي آموزشي، انساندوستانه و فرهنگي را توسعه مي دهند. عامل انساني ، از عوامل مهم همکاري اسراييل-آذربايجان است. دولت اسراييل، نقش رييس جمهوري آذربايجان را در حفظ و نگهداري جمعيت ٢۰ هزار نفري يهوديان در آذربايجان خيلي عالي ارزيابي مي کند. اين، يک واقعيت انکارناپذير است که در آذربايجان يهودستيزي وجود ندارد و هيچ گاه نيز موجود نبوده است. ما نيز به عنوان افرادي که اصالتا از اين کشور هستيم، به اين تساهل و بردباري ديني افتخار مي کنيم. امروز ، آذربايجان سياست تساهل را پيگيري مي کند و به تمامي دنيا نشان مي دهد که اشغال شدن ٢۰ درصد از اراضي جمهوري آذربايجان توسط کشور همسايه، از الگو بودن آذربايجان براي گفتگوي تمدن ها و همزيستي نمايندگان اديان و ملت هاي مختلف در آذربايجان ممانعت نمي کند. در همين حال، در شهر قديمي عکا در اسراييل نيز جمعيت بزرگي که اصالتا از آذربايجان هستند، زندگي مي کند. به حساب بودجه شهرداري عکا و به ابتکار شيمون لانکري، دوست بزرگ آذربايجان و شهردار عکا و گرمان زاخاريايوف، رييس جمعيت خيريه «استمگي» STMEQI ، مرکز هماهنگي به نام « تيکواتينو (Tikvateynu)، سرزمين ما» براي حفظ ميراث يهوديان کوهستاني آذربايجان در عکا ساخته شده است. بودجه کل ساخت اين مرکز بيش از يک ميليون دلار بوده است. به زودي ، افتتاحيه رسمي اين مرکز و نيز مراسم آغاز ساخت دومين طبقه «خانه حيدرعلي اف» در شهر عکا که از نمادها و بخش هاي جدايي ناپذير شهر قديمي و چندفرهنگ گراي عکا است، برگزار خواهد شد.»

در مقاله آريه گوت با تاکيد بر توسعه همکاري جمهوری آذربایجان -اسراييل افزوده شده است : « حجم تجارت ميان دو کشور ۵/٣ ميليارد دلار است. قبلا اين حجم از تجارت، بر اساس صنايع نفت و گاز استوار بود. اما اکنون توسعه مناسبات دوجانبه ، شامل ساير بخش هاي اقتصاد نيز شده است. لازم به تذکر است که اسراييل يکي از مهمترين خريداران نفت آذربايجان در بازار جهاني است. جستجوي مناسبات متقابل نزديک تر با آذربايجان، چند عامل ديگر نيز دارد. آذربايجان به عنوان تامين کننده قابل اطمينان منابع انرژي ، نقش ايفاء مي کند و ۴۰ درصد نفت مصرفي اسراييل را نيز تامين مي کند. آذربايجان همچنين پايه تامين امنيت و تنوع بخشيدن به تامين انرژي اروپا نيز است. آذربايجان علاوه بر اينکه مرکز مهم انرژي در منطقه است، توليد کننده اصلي نفت و گاز نيز است. خط لوله باکو-تفليس-جيحان ( به موازات خط لوله آلاسکا که طولاني ترين خط لوله نفتي دنياست)، نفت استخراج شده از درياي خزر را از طريق اراضي گرجستان به درياي مديترانه و بندر جيحان ترکيه مي رساند. علاوه بر اين، يک موضوع مهمتر نيز اين است که آذربايجان در حال آغاز ساخت شبکه خطوط لوله گازي تشکيل دهنده «دهليز جنوبي گاز» است. ذخايز بزرگ گاز جمهوري آذربايجان از طريق اين دهليز به اروپا متصل خواهد شد. به باور کارشناسان، روابط ميان اسراييل و آذربايجان و نيز مناسبات ميان مسلمانان و يهوديان در آذربايجان را صرفا مي توان بر مبناي منافع متقابل توضيح داد. امروز در مناسبات آذربايجان-اسراييل ارزش ها و تاريخ مشترک، بازتاب يافته است. روابط انساني ميان دو کشور و عزم همزيستي جوامع متساهل ديني مختلف ، موجب غناي هر دو کشور مي شود. علاوه بر اين، آشکارا مشاهده مي شود که يهوديان و مسلمانان در آذربايجان همواره با مسالمت زندگي کرده اند و امروز نيز همانند برادر زندگي مي کنند. تاريخ و سرنوشت مشترک آنها را براي ابد به همديگر پيوند داده است.»

لینک خبر:

http://azertag.az/xeber/991893

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا