آذربایجاناخبار

آداب و رسوم غیر متعارف اقلیت های قومی جمهوری آذربایجان

«اینگلوی» های ساکن مناطق «قاخ» و «زاگاتالا» در جمهوری آذربایجان هر ساله دو مرتبه به زیارت اهل قبور خود می روند و طبق آداب و رسوم پیشینیان خود به روش مسیحیان راز و نیاز می کنند.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بنابر اعتقاد آنان انسان ها پس از مرگ به دنیایی دیگر مهاجرت کرده و در آنجا ادامه زندگی دنیوی خود را سپری می کنند. به همین دلیل به هنگام زیارت اهل قبور غذاها، تنقلات، میوه و مشروبات الکلی خودشان را با خود به قبرستان برده و بر روی قبر بستگان خود می گذارند.
نکته جالب توجه این عادت عجیب در این است که آنان غذایی را که بیشتر از همه دوست دارند را به همراه مشروابات الکلی بر روی قبر مردگان می گذارند و معتقدند که مردگان از این غذاها و خوردنی ها استفاده کرده و برای آنان طلب خیر می کنند.
آنان در ابتدای این مراسم با روشن کردن شمع روی قبرها طی مراسمی تحت عنوان «نمک پاشی به روی مردگان» به ریختن «ساقمال» (مایع زرد رنگ و چسبنده ای که از درختی موسوم به شام جمع آوری، خشکانده و خرد می شود) بر روی خاکستر مشغول می شوند. در ادامه یکی از بستگان مذکر فوت شده با در دست گرفتن جام شراب شروع مراسم را اعلام و دیگران نیز خوردن غذاها و نوشیدن مشروبات را آغاز می کنند.
«تینا بابوچاشویلی» یکی از ساکنین روستای «کوتوکلو» شهرستان قاخ در جمهوری آذربایجان در این رابطه می گوید: «این آداب و رسوم از آبا و اجدادمان به یادگار مانده و همه ما در حفظ و نگهداری این آداب و رسوم تلاش کرده و آن را ادامه خواهیم داد. انتقال این آداب و رسوم به فرزندانمان بزرگ ترین ثروت برایمان محسوب می شود. در این روز همه بستگان و خویشاوندانمان دور هم جمع شده و مردگان خود را یاد می کنند ما با پاشیدن نمک (ساقمال) به روی مردگان خود، آرامش روح مردگان و شادی خودمان را فراهم می کنیم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا