آذربایجاناخبار

آبزرور:”جمهوری آذربایجان به یکی از مقامات تاثیرگذار مجمع پارلمانی شورای اروپا از طریق شرکت های انگلیسی رشوه پرداخت کرده است”

به نوشته نشریه “آبزرور” لندن حداقل چهار شرکت انگلیسی در پرداخت رشوه از سوی جمهوری آذربایجان به نمایندگان نهادهای اروپایی مشارکت داشته اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این نشریه که به همراه نشریه “گاردین” در یک هلدینگ رسانه ای حضور دارند، به بررسی تحولات سال 2013 میلادی پرداخته است که در طی آن باکو به واسطه لابی گری توانست یکی از قطعنامه های شورای اروپا در محکومیت وضعیت زندانیان سیاسی در این کشور را به شکست بکشاند.

به نوشته “آبزرور” فراکسیون حزب مردمی اروپا به عنوان بزرگترین فراکسیون حاضر در مجمع پارلمانی شورای اروپا و لوکا وولونته رهبر ایتالیایی این فراکسیون نقش محوری در به شکست کشانده شدن قطعنامه ارائه شده از سوی کریستوفر اشتراسر نماینده حزب سوسیال-دموکرات آلمان داشته اند.

لازم به ذکر است که سه حزب “جمهوری خواه”، “کشور قانونمند” و “میراث” ارمنستان در این فراکسیون که نماینده جناح محافظه کار اروپا می باشد، عضویت دارند.

“آبزرور” همچنین خبر از آغاز تحقیقات دادستانی میلان از لوکا وولونته به اتهام دریافت 2 میلیون و 390 هزار یورو رشوه خبر داده است. این سیساتمدار ایتالیایی در فیلم مستند یک ساعته ای که تحت عنوان “دیپلماسی خاویار” ماه نوامبر گذشته از شبکه تلویزیونی “RAI 3” پخش شد اذعان کرد که این مبلغ را از الحان سلیمانوف نماینده جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا در ازای ارائه مشاوره در زمینه کشاورزی دریافت کرده است.

نویسندگان “آبزرور” معتقدند که سلیمانوف ارتباطات نزدیکی با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دارد. این نشریه همچنین تاکید دارد که رشوه مزبور به نماینده تاثیر گذار مجمع پارلمانی شورای اروپا ار طریق چهار شرکت انگلیسی LCM Alliance ثبت شده در شهر پوترس بار در حومه لندن، Hilux Services و Management ثبت شده در گلاسکوی اسکاتلند و همچنین Metastar بیرمنگام پرداخت شده است.

“آبزرور” همچنین افزوده است که چهار شرکت فوق الذکر به فعالیت در مناطق فراساحلی مشغول بوده و پس از رسوایی ایجاد شده پیرامون وولونته منحل شده اند. به نوشته این نشریه، پس از به شکست کشانده شدن قطعنامه مربوط به زندانیان سیاسی در جمهوری آذربایجان، مذاکرات مربوط به احداث خط لوله “ترانس آدریاتیک” ( TAP) شتاب بیشتری یافت.

کریستوفر اشتراسر در گفتگو با شبکه تلویزیونی “RAI 3” عنوان کرده است.”خط لوله “ترانس-آدریاتیک” بخشی از خط لوله عظیم دریای خزر-اروپا می باشد که قرار است گاز تولید شده در میدان “شاه دنیز” جمهوری آذربایجان را از طریق گرجستان، ترکیه، یونان، آلبانی و ایتالیا به اروپا منتقل کند.”

وی همچنین افزود.” جمهوری آذربایجان با به شکست کشاندن این قطعنامه توانست چهره خود را بازسازی کند و دیگر کسی در اروپا مخالفتی با تجارت با این کشور نداشت.”

“آبزرور” همچنین به نقل از اما هیوز از مدافعان محیط زیست در انگلیس نوشت، خط لوله گاز “ترانس-آدریاتیک” که اروپا به کمک آن قصد دارد از وابستگی خود به روسیه بکاهد، در اصل در جهت مخالف عمل می کند. این نشریه انگلیسی افزوده است.”این خط لوله به گونه ای طراحی شده است که در آینده به شبکه خطوط لوله روسیه متصل شده و صدور گاز روسیه به اروپا را امکان پذیر می کند.”

هیوز در گفتگو با “آبزرور” افزوده است:”این بدان معنی است که اروپا تا 50 سال دیگر نیز امکان بهره گیری از سوخت پاک را نداشته و از سوی دیگر وابستگی شدید به مقامات جمهوری آذربایجان پیدا می کند. در نتیجه اتحادیه اروپا باید به حمایت خود از این خط لوله خطرناک پایان دهد.”

خبرنگاران “آبزرور” همچنین موفق به یافتن ارتباطاتی میان شرکت های دخیل در فسادهای مالی میان جمهوری آذربایجان و اروپا از یک سو و نمایندگان الیگارشی روسیه شده اند.

این نشریه به نقل از مقامات قضایی لتونی تاکید کرده است، یکی از شرکت های دخیل در رسوایی فساد مالی لوکا وولونته مدیریت موسسه Armut Services را نیز بر عهده داشته است که متهم به اختلاس حدود 230 میلیون دلار از بودجه دولتی روسیه شده است.

این نشریه انگلیسی افزوده است:”این شبکه در ارتباط با شبکه کلویف می باشد که سرگئی ماگنیتسکی وکیل روسی نیز قربانی فعالیت های آن شد.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا