تحليل ها

مهربانی دولت باکو با ادیان یهود و مسیح و دشمنی آن با اسلام

در حالی که کشور جمهوری آذربایجان، کشوری مسلمان و اکثر مردم آن شیعه دوازده امامی هستند، حاکمان و دولت مردان این کشور همواره با ادیان دیگر و حتی مکاتب غیرالهی و انحرافی با مهربانی، ملاطفت، سعه ی صدر و به قول خودشان با تسامح برخورد می کنند اما با اسلام و مسلمانان و به ویژه شیعیان، سرناسازگاری و دشمنی دارند و کوچک ترین فرصت و مجال را برای عرض اندام مسلمانان و دین داران واقعی در این کشور فراهم نمی سازند و با بهانه های گوناگون اجازه ی این کار را نمی دهند و بسیاری از دین داران و مسلمانان نظیر حاج محسن صمداف، حاج آبگل سلیمانف، حاج طالع باقراف و… را با اتهامات جعلی و ساختگی به حبس ها و زندان های طولانی مدت محکوم نموده است و حتی برخی از آنان مانند حاج واقف در زندان های این رژیم به شهادت رسیده اند. این در حالی است که سایر ادیان و مکاتبِ حتی غیرالهی و انحرافی و ضاله همانند بهائی ها در این کشور مسلمان و شیعی جولان می دهند و پیروان اندک آن ها از آزادی عمل کامل برخوردارند و حتی دولت باکو زمینه ی فعالیت آنان را فراهم می سازد.

نگاهی گذرا به اخباری که در این خصوص در رسانه های جمهوری آذربایجان انتشار می یابد، موید این موضوع می باشد. به چند نمونه از این اخبار دقت کنید:

1)      الهام علیف رییس جمهور آذربایجان هیئت نمایندگی به سرپرستی کاردینال جان فرانکو راوازی رییس شورای فرهنگی دولت واتیکان را به حضور پذیرفت.

خبرگزاری ملی. آذ نوشت، علیف در این دیدارگفت: «مطمئن هستم سفر شما به آذربایجان موفقیت آمیز خواهد بود و در توسعه ی روابط آذربایجان با دولت واتیکان نقش به سزایی ایفا خواهد نمود».

وی از برگزاری نمایشگاه هایی در خصوص آذربایجان در موزه های واتیکان، ابراز خرسندی نموده و از دولت واتیکان و کاردینال جان فرانکو راوازی تقدیر و تشکر به عمل آورد و به خاطر نقش بارز ایشان در توسعه ی روابط بین جمهوری آذربایجان و دولت واتیکان، نشان «دوستی» را که بالاترین نشان آذربایجان می باشد، به وی تقدیم نمود.

جان فرانکو راوازی نیز ضمن تشکر از الهام علیف به خاطر اهداء مدال «دوستی» به وی، آن را نشانه ی تحکیم روابط طولانی بین واتیکان و آذربایجان که پیوسته در حال توسعه می باشد، دانست و انتخاب مجدد الهام علیف به ریاست جمهوری آذربایجان را به وی تبریک گفت.

جان فرانکو راوازی خدمات خانم مهربان علی اُوا رییس صندوق حیدر علیف در تحکیم روابط بین دو کشور را مهم و ارزنده توصیف کرد.

2)      مهربان علی اُوا رییس صندوق حیدر علیف [و همسر رییس جمهور آذربایجان]، با کاردینال جان فرانکو راوازی رییس شورای فرهنگی دولت واتیکان دیدار نمود. به گزارش آذرتاج [خبرگزاری رسمی دولت باکو]، این دیدار در چهارم نوامبر (سیزدهم آبان ماه) صورت گرفته است. مهربان علی اوا در این دیدار، کاردینال جان فرانکو راوازی را به مناسبت دریافت نشان «دوستی» که بالاترین نشان جمهوری آذربایجان می باشد، تبریک گفت و نقش ایشان را در تحکیم روابط جمهوری آذربایجان با واتیکان به ویژه در حوزه ی فرهنگی در سال های اخیر مهم و اساسی ارزیابی کرد.

3)      شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رییس اداره ی مسلمانان قفقاز در پنجم نوامبر (چهاردهم آبان) در دفتر خود، جان فرانکو راوازی کاردینال دولت واتیکان را به حضور پذیرفت.

پاشازاده در این دیدار از بالا بودن سطح روابط بین دو طرف سخن گفت و بیان کرد، توسعه ی هر چه بیش تر روابط به ثبات دینی در تمام دنیا خدمت می کند و هم چنین، به توسعه ی گفت و گوی بین فرهنگ ها تحرک می بخشد.

الله شکور پاشازاده، نمایندگان واتیکان را به سفرهای بیش تر به باکو و همکاری تنگاتنگ و بیش از پیش دعوت نمود.

وی در این دیدار، از پاپ روم برای سفر به باکو دعوت به عمل آورد.

کاردینال واتیکان نیز در این دیدار از وجود تسامح دینی در آذربایجان ابراز خوشحالی کرده و گفت، بین دولت واتیکان و صندوق حیدر علیف طرح های فرهنگی مشترک اجرا می شود و در این چارچوب، اقدامات فرهنگی و هنری بسیاری در واتیکان انجام می گیرد.

گفتنی است، صندوق حیدر علیف که دارای سرمایه ی هنگفت از محل اختصاص بخشی از فروش نفت و گاز این کشور به آن و سایر درآمدها می باشد، در اختیار خاندان علیف می باشد و خانم مهربان علی اوا ریاست آن را بر عهده دارد. این صندوق در حالی که مردم مسلمان این کشور با فقر و فلاکت دست و پنجه نرم می کنند و بسیاری از آنان از تأمین حداقل زندگی عاجز و درمانده هستند و با مشکلات فراوان معیشتی، بهداشتی، تحصیلی و… رو به رو هستند، با نام تبلیغ فرهنگ و هنر آذربایجان در دنیا اقدام به بازسازی کلیساها و کنیسه ها در کشورهای اروپایی به ویژه در فرانسه نموده و می نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا