آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

مخالفت الهام علی اف از پیشنهاد نخست وزیر جدید ارمنستان مبنی بر حضور نمایندگان ارامنه قره باغ در مذاکرات صلح میان دو کشور

الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان با پیشنهاد نیکول پاشینیان، نخست وزیر جدید ارمنستان مبنی بر حضور نمایندگان ارامنه قره باغ کوهستانی در مذاکرات صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حل بحران قره باغ مخالفت کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری آذربایجان، الهام علی اف در مراسم نودوپنجمین سال تولد حیدرعلی اف، رییس جمهوری پیشین این کشور گفت : « موضع اصولی ما درباره مناقشه قره باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تغییری نکرده است».
الهام علی اف با تاکید بر خواسته باکو مبنی بر خروج نیروهای نظامی ارمنی از قره باغ و نواحی اطراف آن، افزود : « این مناقشه راه های حل دیگری ندارد. تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان موضوع مذاکرات نیست. دولت و ملت جمهوری آذربایجان هیچ گاه نمی گذارد در خاک جمهوری آذربایجان دومین دولت ارمنی تاسیس شود. اگر کسی طور دیگری فکر می کند ، به نظر من او بیهوده در خیال پردازی به سر می برد. تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان باید بطور کامل و بی قید و شرط تامین شود».
علی اف افزود : « قره باغ کوهستانی بخشی جدایی ناپذیر از جمهوری آذربایجان است. تاریخ و فرهنگ و حقوق بین المللی نیز همین را تایید می کند. «همه پرسی » برگزار شده در قره باغ کوهستانی را هیچ کشور و هیچ سازمان بین المللی به رسمیت نشناخته است».
الهام علی اف گفت : « جمهوی آذربایجان در سطوح منطقه ای و بین المللی از امکانات زیادی برخوردار است. بدون حضور ما هیچ طرحی نمی تواند در منطقه اجرا شود. این واقعیت را هر اندازه زودتر در ارمنستان درک کنند، به همان اندازه صلح در منطقه ما زودتر تامین می شود».
الهام علی اف درباره ریشه مناقشه قره باغ و درخواست ارامنه قره باغ برای جدایی از جمهوری آذربایجان نیز گفت : « از سال ۱۹۸۵ ، مناسبات قومی در اتحاد جماهیر شوروی برهم خورد. آنچه اتحاد شوروی را به عنوان دولتی بزرگ حفظ می کرد، در وهله نخست تنظیم مناسبات قومی بود. تا سال ۱۹۸۵ این مناسبات در بستری سالم برقرار شده بود. تمامی خلق ها می توانستند به راحتی رشد و فرهنگشان را حفظ کنند».
الهام علی اف افزود : «حیدر علی اف که در حکومت اتحاد جماهیر شوروی به بالاترین مراتب ارتقاء یافته بود، در سال ۱۹۸۷ بدون هیچ دلیلی از تمامی مقام هایش کنار گذاشته شد و (جمهوری سوسیالیستی ) آذربایجان این حامی بزرگ خود را در نظام شوروی از دست دادهمسایگان منفور ما ( منظور علی اف ارامنه است )، بلافاصله از این فرصت استفاده کردند و دو هفته پس از استعفای وی ( برکناری حیدرعلی اف از مقامات دولتی در نظام شوروی ) ، جدایی طلبان ارمنی و حامیان آنها در مرکز ، این مساله را مطرح کردند که قره باغ کوهستانی از ترکیب ( جمهوری سوسیالیستی ) آذربایجان خارج و به ترکیب ارمنستان ملحق شود».
علی اف افزود : « شخصیت قدرتمند حیدر علی اف در مرکز دولت اجازه نمی داد که چنین تمایلاتی سر برآورد. گرچه ، تا سال ۱۹۶۹ چنین تمایلاتی موجود بود. اما ، پس از رسیدن حیدر علی اف به رهبری ( جمهوری سوسیالیستی ) آذربایجان در سال ۱۹۶۹ از تمامی این تمایلات جلوگیری شده بود».
الهام علی اف با اشاره به اعتراض حیدرعلی اف به حمله ارتش سرخ شوروی به باکو در ژانویه ۱۹۹۰ و خروجش از حزب کمونیست شوروی گفت : « در آن زمان هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که زمانی دولت شوروی فروخواهد پاشید. حیدرعلی اف پس از اعتراض به میخاییل گورباچف ، رهبر اتحاد جماهیر شوروی ، از صفوف حزب کمونیست که سال ها به آن خدمت کرده بود، خارج شد و طبیعی است که تحت فشار قرار گرفت. حیدرعلی اف به باکو آمد، اما متاسفانه اجازه زندگی در باکو را به او ندادند و او مجبور به رفتن به زادگاهش در نخجوان و زندگی در آنجا شد و ملت جمهوری آذربایجان حول محور او متحد شدند. حیدر علی اف به ریاست مجلس عالی نخجوان انتخاب شد. ارمنستان می خواست نخجوان را نیز ( همانند قره باغ ) اشغال کند، اما حیدرعلی اف این اجازه را نداد».
علی اف ، بی درایتی دولت « حزب مساوات و جبهه خلق » در جمهوری آذربایجان در اوایل دهه ۱۹۹۰ را علت استقرار ارامنه در قره باغ دانست و افزود : « حیدر علی اف در سال ۱۹۹۳ به خواست مردم جمهوری آذربایجان به باکو آمد و در سال ۱۹۹۴ ، « قرارداد قرن » ( قرارداد نفتی جمهوری آذربایجان با شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس و شرکایش ) امضاء شد».
الهام علی اف با تاکید بر اینکه خود وی نیز از سال ۲۰۰۳ سیاست حیدرعلی اف ( الهام علی اف در سال ۲۰۰۳ پس از مرگ حیدر علی اف جانشین وی شد) را ادامه می دهد ، افزود : « طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ ، بسیاری از سازمان های بین المللی ، از جمله مجمع عمومی سازمان ملل ، جنبش عدم تعهد ، شورای اروپا ، پارلمان اروپا ، سازمان همکاری اسلامی و سایر سازمان ها قطعنامه هایی عادلانه را درباره مناقشه قره باغ تصویب کرده اند که موضع ما را منعکس می کند. تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان باید برپا شود و چهار قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره مناقشه قره باغ نیز باید اجرا شوند. این مناقشه راه های حل دیگری ندارد».
الهام علی اف افزود : « موسسات رتبه بندی کننده ارتش های دنیا ، ارتش جمهوری ‌آذربایجان را در رتبه پنجامین ارتش دنیا قرار داده اند. در سال گذشته ، ارتش جمهوری آذربایجان بخشی از مناطق آق دره ، فضولی و جبرائیل ( در اطراف قره باغ کوهستانی ) را از اشغال آزاد کرد. اطمینان دارم که روزی خواهد رسید که تمامی اراضی اشغال شده ، از جمله شوشی و خان کندی نیز آزاد خواهند شد».
علی اف افزود : « طی ۱۵ سال گذشته ، هیچ کشور دیگری به اندازه جمهوری آذربایجان توسعه نیافته است و مجمع اقتصادی داووس ، جمهوری آذربایجان را در رتبه سی و پنجم اقتصادهای رقابت پذیر دنیا قرار داده است . جمهوری آذربایجان در رتبه سوم کشورهای در حال توسعه قرار دارد. ذخایر ارزی ما هم پنج برابر بدهی خارجی مان است. در آینده ، طرح های بزرگ انتقال منابع انرژی جمهوری آذربایجان به بازارهای جهانی به بهره برداری خواهند رسید. جمهوری آذربایجان به یکی از مراکز حمل و نقل اوراسیا تبدیل شده است. دهلیزهای حمل و نقلی شمال – جنوب و شرق – غرب با سرمایه های کلان ما ایجاد می شوند و مسایل حل نشده در این باره نیز قطعا حل خواهند شد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا