آذربایجاناخبار

جمهوری آذربایجان سفیر آمریکا در باکو را به دخالت آشکار، مستقیم وخشن در امور داخلی خود متهم کرد

رییس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان درواکنش به اظهارات اخیر سفیر آمریکا درباکووانتقاد وی ازسیاست های داخلی وخارجی دولت آذربایجان گفت:مورنینگستار سفیر امریکا در باکو از حد خود بسیار فراتر رفته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، رییس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان درمصاحبه با خبرگزاری دولتیˈ آذرتاجˈ با مسوول خواندن غرب درتشنج ژئوپلتیک دردنیا وجغرافیای شوروی سابق، اظهارات سفیر آمریکا در بحبوحه این تشنج ها را مغایر با اخلاق دیپلماتیک و تعجب آور خواند.

مهدی اف، اظهارات سفیر آمریکا در باکو را دخالت آشکار، مستقیم وخشن در امور داخلی جمهوری آذربایجان و غیر قابل توجیه دانست واین رفتار سفیر آمریکا را مغایر با مفاد کنوانسیون وین در مورد مناسبات دیپلماتیک خواند.

وی بااشاره به استفاده سفیر آمریکا ازادبیات آمرانه برای تحمیل نظرات خود به یک کشور مستقل، تاکید کرد: ˈ سفیر نباید فراموش کند که جمهوری آذربایجان مستعمره هیچ کشور دیگری نیست و کشوری کاملا خودکفاستˈ.

وی با تاکید برضرورت محترم شمرده شدن حق حاکمیت ملی جمهوری آذربایجان از سوی سفیر آمریکا و سفرای سایر کشورهای غربی که سعی در پیش گرفتن رویه ای مشابه سفیر آمریکا دارند ، تاکید کرد : ˈما برخورد غیرمحترمانه با جمهوری آذربایجان را تحمل نمی کنیمˈ.

مهدی اف بااشاره به تاکید مکرر ˈالهام علی افˈ رییس جمهور آذربایجان برغیرقابل تحمل بودن بی اعتنایی نسبت به دولت و ملت جمهوری خاطر نشان کرد که مقامات آمریکایی بدون تردید از این موضع رهبران جمهوری آذربایجان اطلاع دارند وازاین منظر نیز می توان استنباط کرد که درپیش گرفتن چنین رفتار ناهنجاری ازسوی سفیر آن کشور در جمهوری آذربایجان حکایت از وجود مسایل جدی در رابطه با مسوولیت های وی دارد.

مهدی اف با ابراز تاسف ازدخالت غیر قابل قبول مورنینگستار درامور داخلی آذربایجان، یادآور شد که این رفتار سابقه دیپلماتیک وی را زیر سوال می برد.

رییس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان مورد مهم وغیر قابل قبول دیگر دراظهارات اخیر مورنینگستار را با اظهارات وی درمورد همسایگان جمهوری آذربایجان درارتباط خواند و آن را توطئه ای آشکار علیه کشورش دانست.

به گفته مهدی اف، جمهوری آذربایجان بدون توجه به خواسته های نیروهای ثالث، همواره سیاست مودت وحسن همجواری با همسایگانش را به پیش برده و وضعیت کنونی دنیا حکایت از درستی و ثمربخش بودن اقدامات جمهوری آذربایجان را ثابت می کند.

وی با غیر قبال قبول ارزیابی کردن مضمون مصاحبه مورنینگستار، گفت: ˈبا استناد به دیدگاهی که دراین مصاحبه به نمایش گذاشته شده است می توانم بگویم که سفیر از حد خود بسیار فراتر رفته است. وی تصور می کند که فرماندار جمهوری آذربایجان استˈ.

به گفته رییس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان همانگونه که بسیاری ازکارشناسان آمریکایی نیز تایید می کنند نشانه های بحران در سیاست خارجی واشنگتن بوضوح قابل رویت است و تاکید جان کری وزیر خارجه این کشور بر ضرورت تغییرات پایه ای در سیاست خارجی آمریکا نیز موید درست بودن این اظهار نظرهاست.

رامیز مهدی اف در پایان اظهار کرد: ˈسفیر امریکا هنوز نتوانسته است تحولات سیاسی جدید در جهان را درک کند. مشخص است که جهان بینی مورنینگستار و کسانی که فعالیتهای او را مدیریت می کنند در گذشته گیر کرده و در تضاد با زمان است. زیرا جهان چند قطبی دیگر تفکر استعمارگرانه را بر نمی تابدˈ.

سفیر آمریکا در باکو چند روز پیش درمصاحبه با رادیو آزادی گفته بود دولت آذربایجان یکدست نیست و گروه طرفدار روسیه در این کشور فعال شده است.

وی همچنین با نام بردن از ایران و روسیه به عنوان تهدیداتی که از جانب جنوب و شمال برای جمهوری آذربایجان وجود دارد، باکو را در ارتباط با وضعیت حقوق بشر و دموکراسی مورد انتقاد قرار داده و نسبت به احتمال وقوع حوادثی مشابه اوکراین در این کشور هشدار داده بود.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا