آذربایجاناخبارارمنستانعمومی

جروزالم پست: آیا روابط اسرائیل و ارمنستان گرم می شود؟

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در مقاله ای با عنوان «آیا روابط اسرائیل و ارمنستان گرم می شود؟» به بررسی این روابط پرداخته و مصاحبه ای با وزیر خارجه ارمنستان داشته است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رادیو ارمنی برون مرزی، در این مقاله آمده است: ارامنه به کشور کوچک خود با تاریخ و فرهنگی غنی، افتخار می کنند. آنها مایل هستند تا شباهت های بسیاری را بین اسرائیل و ارمنستان ایجاد کنند. یکی از مسائلی که هرگز موضوعیت خود را از دست نمی دهد، بحث نسل کشی ارامنه است و این که چه کشورهایی حاضر شده اند آن را به عنوان یک واقعیت تاریخی به رسمیت بشناسند.
اسرائیل و ارمنستان از سال ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک داشته اند. ارامنه و یهودیان دارای ویژگی های مشترک هستند. هر دوی آنها جمعیت نسبتا کمی دارند و در سراسر جهان پراکنده شده اند. هر دو توسط کشورهای مسلمان و معاند احاطه شده اند و همچنین در آمریکا لابی بانفوذ دارند. هر دو تجربه های قابل توجهی در مورد آسیب های قومیتی و ملیتی دارند.
در این مقاله همچنین آمده است: روابط میان اسرائیل و ارمنستان به دلیل تنش های اخیر با ترکیه و جمهوری آذربایجان گسترش یافته است. این در حالی است که هر دو آنها (آنکارا و باکو) از روابطی بسیار گسترده با اسرائیل برخوردارند.
زُهراب مناتسَکانیان، وزیر امور خارجه ارمنستان می گوید: «ارمنستان در زمینه های کشاورزی، علم و فناوری، آموزش و نوآوری و به ویژه در زمینه آموزش به کودکان چیزهای زیادی دارد که می تواند برای اسرائیل مفید باشد.»
وی افزود: «ما تعداد زیادی اپلیکیشن (برنامه های تلفن همراه) را توسعه داده ایم که میلیون ها کاربر را جذب کرده اند. قصد دارم در آینده ای نزدیک به منظور سرمایه گذاری های مشترک به اسرائیل سفر کنم.»
مناتسکانیان درباره از دستورکار خارج شدن رای گیری در مورد به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در پارلمان اسرائیل (کنست) گفت موضوع فقط به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه نبود، بلکه باید موضعی اخلاقی گرفته می شد. ۱٫۵ میلیون نفر از مردم ما کشته شدند. اجداد من، بازماندگان نسل کشی هستند که به تفلیس پناه بردند. بسیاری از بستگان من در نسل کشی کشته شدند. اما ما احساس قربانی شدن نمی کنیم. ما پیروز هستیم، زیرا قرار نیست در این سطح بمانیم. نمی توانم بگویم که از خارج شدن رای گیری در مورد نسل کشی ارامنه در پارلمان اسرائیل ناامید نشده ایم.
وزیر خارجه ارمنستان سپس خطاب به اسرائیلی ها افزود: «ما می دانیم که این موضوع به روابط تجاری شما با ترکیه مربوط می شود و این بسیار تاسف آور است.»
آیا همکاری نظامی بین ارمنستان و اسرائیل وجود دارد؟
این وزیر ارمنستان در مورد روابط نظامی ایروان و تل آویو گفت: «ارمنستان در مورد مسائل امنیتی خود به ویژه در مورد قره باغ کوهستانی، بسیار نگران است. مردم در آنجا در خطر هستند. همه می دانند که اسرائیل به آذربایجان سلاح فروخته است. اما این به این معنا نیست که ما نمی خواهیم روابطمان را با اسرائیل از جمله در حوزه نظامی گسترش دهیم.»
مناتسکانیان همچنین با اشاره به روابط بسیار طولانی ارمنستان با ایران تاکید کرد: «برای ما مهم است که روابط ما با یک کشور، مناسباتمان را با دیگر کشورها به خطر نیاندازد.»
(توضیح جروزالم پست – قره باغ کوهستانی یک منطقه احاطه شده در داخل آذربایجان است که به طور یکجانبه اعلام کرده که از کشور مسلمان و سکولار آذربایجان جدا شده است. ارمنستان که دارای اکثریت مسیحی است، سالهاست که با همسایه آذری خود بر سر قره باغ مناقشه و درگیری دارد.)
وزیر خارجه ارمنستان در مورد احتمال باز شدن سفارت ارمنستان در اسرائیل و سفارت اسرائیل در ایروان گفت: «من خوش بین هستم که این اتفاق به زودی خواهد افتاد. از اینکه روابطمان را با اسرائیل ارتقاء دهیم خوشحال می شویم.»
مناتسکانیان در پاسخ به این سوال که آیا ارمنستان موافقت می کند که سفارتش را در اورشلیم (بیت المقدس) باز کند، اظهار داشت: «ما ماهیت حساس این اختلاف نظر را درک می کنیم و تلاش خواهیم کرد تا حرکتی مثبت داشته باشیم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا