آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقفقاز جنوبیگرجستان

ارتباط شیوع بیماری‌های غیر قابل کنترل در جمهوری‌های شوروی سابق با آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه اظهار داشت؛ ایالات متحده بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی در سراسر جهان در اختیار دارد که در این آزمایشگاه‌ها روی انسان‌ها نیز آزمایشاتی انجام داده می‌شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، نیکولای پاتروشوف، در مصاحبه‌ای با «Rossiyskaya Gazeta» در روز ۱۵ ژانویه گفت: ایالات متحده بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی را در سراسر جهان در اختیار قرار دارد.

پاتروشف گفت: «در حال حاضر ایالات متحده بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی را در سراسر جهان، از جمله در کشورهای مستقل مشترک المنافع، اوکراین، گرجستان و افغانستان، مورد بهره‌برداری قرار داده است که فعالیت‌های آنها ارتباط اندکی با علم صلح آمیز دارد.»

او تاکید کرد که مقامات روسیه بسیار نگران این موضوع هستند که مردم در این آزمایشگاه‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، پاتروشف این قضیه را رد نمی کند که بعضی از این کشورها نیز ممکن است به توسعه نسل جدیدی از سلاح‌های بیولوژیکی منجر شوند.

اما، با توجه به بیماری‌های عفونی و واگیردار گسترش یافته در کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی در سال‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان، تاسیس آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در کشورهای منطقه را علت بروز این بیماری‌های عفونی با منشاء نامشخص بیان کرده‌اند.

ابتلا به بیماری‌های خطرناک و غیرقابل کنترل با منشا ناشناخته و نامشخص در جمهوری‌های قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی بویژه گرجستان، طی هفت سال گذشته نگرانی مقام‌های‌ این کشورها را نیز برانگیخته است.

همانطور که پیشتر نیز گزارش شده بود، واقعیت‌های شوکه کننده‌ای در فعالیت‌های آزمایشگاه لوگار در گرجستان، که در منطقه اَلِکسِیِوکا در نزدیکی تفلیس واقع شده است، کشف شد. این آزمایشگاه توسط ایالات متحده کنترل می‌شود.

به گفته وزیر سابق امنیت ملی گرجستان، ایگور گئورگادزه، شواهد مستندی در اختیار او قرار دارد که نشان می‌دهند آزمایشات روی شهروندان گرجی در آزمایشگاه لوگار انجام شده است. گئورگادزه اطلاعات مربوط به مرگ ۳۰ نفر را ارائه داده بود که دسامبر ۲۰۱۵ در حال درمان هپاتیت «سی» در آن مرکز بودند. در آوریل و آگوست سال ۲۰۱۶ به ترتیب ۳۰ و ۱۳ نفر دیگر نیز درگذشتند. در گواهی مرگ آنها نوشته شده بود علت مرگ مشخص نیست و هیچگونه بازرسی در این خصوص انجام نشد.

ایگور گئورگادزه در گفتگو با خبرنگاران، اعلام کرده بود که: « مرکز آزمایش‌های بیولوژیکی ریچارد لوگار با هدف کاهش پیامدهای سلاح های کشتار جمعی و توسعه روش و ابزارهای این حوزه در گرجستان فعال شده است. اما در عمل نهادهای رسمی آمریکا آزمایش‌هایی بر روی افراد زنده با هدف توسعه سلاح‌های بیولوژیکی انجام می‌دهند. »

اطلاعاتی نیز درباره نتایج آزمایشات داروها روی شهروندان گرجی ارائه شدند که در اسناد با عنوان «سووادی» شرکت آمریکایی «گیلیاد ساینسس» عنوان شده بود. از اسناد معرفی شده پیدا بود که آزمایشات به مرگ بیماران انجامیده بود. با وجود مرگ ۲۴ نفر در دسامبر ۲۰۱۵، پژوهشهای کلینیکی با نقض استانداردهای بین‌المللی و بر خلاف تمایل بیماران ادامه یافته است. این امر به مرگ ۴۹ نفر دیگر انجامید.

وی گفت: حتی در زمان بروز اپیدمی در بیمارستان‌ها این چنین تعداد زیاد موارد مرگ و میر در بین بیماران به ثبت نرسیده است.

این اعتراف و اعتراف‌های مشابه برخی سیاستمداران گرجی نشان می‌دهد که، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اراضی گرجستان و دیگر جمهوری‌های قفقازجنوبی و آسیای مرکزی می‌تواند علت اصلی بیماری‌هایی نظیر آنفلوآنزای خوکی درگرجستان محسوب شوند.

منبع:تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا