آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبی

بی بی سی آذری: باکو و ایروان به پیشنهاد فروش سلاح آمریکا پاسخ منفی نخواهند داد

­پایگاه اینترنتی ” بی بی سی آذری” نوشت جمهوری آذربایجان و ارمنستان به پیشنهاد جان بولتون، دستیار امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به باکو و ایروان برای خرید سلاح های آمریکایی پاسخ منفی نخواهند داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،پایگاه اینترنتی ” بی بی سی آذری” نوشت : ” آمریکا می خواهد به جمهوری آذربایجان و ارمنستان سلاح بفروشد. جان بولتون در سفر به باکو گفت سلاح های آمریکایی با کیفیت تر از سلاح های روسی است. اگر آمریکا فروش سلاح را پیشنهاد می کند، نه ارمنستان و نه جمهوری آذربایجان به این پیشنهاد، “نه ” نخواهند گفت. نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان که میلیاردها دلار برای خرید سلاح از روسیه و اسراییل هزینه می کند و نمایندگان مجلس ارمنستان که با تخفیف از روسیه سلاح می خرد، در گفتگو با بی بی سی ، گفتند خرید سلاح از آمریکا “فکر بدی” نیست. آیدین میرزازاده، معاون کمیته امور امنیتی و دفاعی مجلس جمهوری آذربایجان گفت :” ما برای خرید جدیدترین تسلیحاتی که منافع مان را تامین کند ، همواره آماده ایم. از جمله ، به بررسی تسلیحات آمریکایی و ارزیابی پیشنهاد آنها اعتراضی نداریم. اما، هدف جمهوری آذربایجان خرید سلاح نیست، بلکه آزاد کردن اراضی اش از اشغال است. بهتر است آمریکا بجای پیشنهاد فروش سلاح به طرف های مناقشه قره باغ و سرزنش روسیه بخاطر فروش سلاح، برای حل این مناقشه از امکانات خود استفاده کند.”
بی بی سی آذری افزوده است : ” جمهوری آذربایجان طی سال های اخیر برای خرید سلاح از روسیه ، ۵ میلیارد دلار هزینه کرده است. علاوه بر این، جمهوری آذربایجان از اسراییل نیز سلاح های دارای فناوری پیشرفته می خرد. بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۳ میلیارد دلار بوده است. زاهد عروج ، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان درباره گزینش سلاح روسی یا آمریکایی می گوید : ” جمهوری آذربایجان هم از روسیه و هم از اسراییل و برخی کشورهای غربی سلاح می خرد. اگر در آینده ، آمریکا نیز پیشنهادهای خود را بدهد، این پیشنهادها نیز می توانند ارزیابی بشوند. من با رد این پینشهاد یا خودداری از خرید سلاح از روسیه مخالفم. ما باید به عنوان یک دولت همواره روابط سیاسی و نظامی با روسیه را حفظ کنیم. نخستین بار است که در رفتار آمریکا ( در قفقاز) ، عنصر نظامی نیز مشاهده می شود. پیش تر ، نمایندگان زیادی از طرف آمریکا به جمهوری آذربایجان سفر کرده اند ، اما هیچ موضعی از آنها که نشان دهنده خروج از چارچوب تحریم کنگره آمریکا درباره فروش سلاح به طرف های مناقشه قره باغ را مشاهده نکرده بودیم. ”
کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۲ ، اصلاحیه ۹۰۷ ” قانون حمایت از آزادی” را تصویب کرد. این اصلاحیه فروش سلاح های تهاجمی به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را ممنوع کرده است. در پی واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمایت جمهوری آذربایجان از مبارزه بین المللی با تروریسم ، کنگره آمریکا به رییس جمهوری این کشور این اختیار را داد که لازم الاجرا بودن اصلاحیه ۹۰۷ را متوقف کند.
زاهد عروج گفت : ” از پیشنهاد آمریکا می توان نتایج زیادی را گرفت: ” بی تردید ضربه زدن به بازار سلاح روسیه ، وابسته کردن دولت های منطقه از نظر نظامی و طرح ریزی آینده درباره طرف های مختلف از جمله ایران با استفاده از این سلاح ها و سایر موارد، از اهداف احتمالی آمریکاست. جمهوری آذربایجان مقصر توسعه نیافتن روابط نظامی اش با غرب نیست. زیرا ، مجالس اتحادیه اروپا و آمریکا ممنوعیت هایی را درباره فروش سلاح اعمال کرده اند. این، انتخاب ما نبوده است. ”
عذیر جعفروف، کارشناس نظامی آذربایجانی نیز گفت : ” جمهوری آذربایجان نیازی به سلاح روسی ندارد. در زرادخانه جمهوری آذربایجان به قدر کافی سلاح وجود دارد که تمامیت ارضی و حق حاکمیت خود را بطور کامل برقرار کند. مشاور ترامپ با سخن گفتن درباره فروش سلاح به کشورهای منطقه قفقاز ، به روسیه پیام فرستاده است. جان بولتون پیام داده است که سلاح های آمریکایی با کیفیت هستند. اما ، فکر نمی کنم که جمهوری آذربایجان هم اکنون نیاز مبرم به سلاح آمریکایی و روسی داشته باشد. جمهوری آذربایجان از ترکیه و چک و پاکستان و چین و سایر کشورها سلاح می خرد.”
بی بی سی آذری افزوده است : ” سخنان بولتون از نیت آمریکا برای تحت کنترل درآوردن مجدد قفقاز جنوبی حکایت می کند و استفان دانیلیان ، تحلیلگر ارمنستانی بر این باور است که این سخنان نشان می دهد آمریکا می خواهد از تاثیر روسیه بر جمهوری آذربایجان و ارمنستان به خاطر مناقشه بکاهد. روشن است در جایی که فروش سلاح مطرح باشد، حضور نظامی نیز وجود خواهد داشت. تامین سلاح ، حضور کارشناس سلاح و متخصصان نظامی را ایجاب می کند. پیشنهاد تامین سلاح به معنای پیشنهاد مستقیم همکاری امنیتی است. جان بولتون با رهبران جمهوری های قفقاز جنوبی درباره “تهدید ایران برای منطقه ” و حمایتش از تروریسم و رفتارهایش درباره توسعه سلاح های هسته ای صحبت کرده و خواهان فعالیت مشترک در مقابل ایران شده است. ”
ریچارد کوزلاریچ ، سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان گفت : ” موضوع اصلی سفر جان بولتون به قفقاز جنوبی ، کسب حمایت از موضع آمریکا و اسراییل در مساله ایران بوده است. میان پیشنهاد فروش سلاح به جمهوری آذربایجان و ارمنستان و کسب حمایت آنها از تحریم ها و سایر تدابیر ضد ایران ارتباط وجود دارد. ”
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفته است اگر پیشنهاد به صرفه ای بشود، ارمنستان می تواند مساله خرید سلاح از آمریکا را مذاکره کند. اما، در ارمنستان همه مثل پاشینیان فکر نمی کنند. واهرام باغداساریان ، رییس فراکسیون حزب حاکم پیشین، حزب جمهوری ارمنستان گفت این پیشنهاد آمریکا به معنای سوق دادن طرف های مناقشه قره باغ به سمت جنگ است و اوضاع را وخیم تر می کند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا