آذربایجاناخبارایران

برپایی نمایشگاه تحریف تاریخ ایران در باکو با همکاری جمهوری آذربایجان و ایتالیا

آذویزیون از برپایی نمایشگاه تحریف تاریخ ایران در باکو با همکاری جمهوری آذربایجان و ایتالیا خبر داد

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  در چارچوب سیاست مصادره به مطلوب تاریخ ایران برای ” هویت سازی برای جمهوری آذربایجان” ، الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان رییس جمهوری ایتالیا و خانواده اش را به نمایشگاهی برد که برای معرفی تحریف آمیز “شاه اسماعیل صفوی” در باکو دایر شده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی « آذ ویزیون» ، الهام علی اف و سرجیو ماتتارللا روسای جمهوی آذربایجان و ایتالیا و همچنین خانم مهربان علی اوا، همسر و معاون اول رییس جمهوری آذربایجان و لائورا ماتتارللا، دختر رییس جمهوری ایتالیا از نمایشگاه « گنجینه ادبیات» که به یاد « شاه اسماعیل خطائی» ، فرزند کبیر و سردار و شاعر ملت آذربایجان در «مرکز حیدر علی اف » دایر شده است، دیدن کردند.
این نمایشگاه با حمایت « بنیاد حیدرعلی اف» ، موزه هنر « گالری اوفیتزی» فلورانس ایتالیا ، « مرکز حیدرعلی اف » ، « وزارت فرهنگ و گردشگری ایتالیا و سفارت این کشور در باکو تشکیل شده است.
هایکه اشمیت ، مدیر « گالری اوفیتزی » گفت این نمایشگاه ، بیینده را به دوران حاکمیت شاه اسماعیل و فرزندش شاه طهماسب می برد. دوره شکوفایی ادبیات و هنر، به دوران حاکمیت آنها باز می گردد. شاه اسماعیل برای رشد فرهنگ ملی آذربایجان شرایط مناسبی فراهم کرد. شاه طهماسب اول نیز این شرایط را حفظ کرد. در همان سال ها، ظرفیت علمی و خلّاق دولتگرایی شکل گرفت و اتحاد سرزمین های آذربایجان در ترکیب دولت صفوی به سرانجام رسید و تبدیل شدن زبان آذربایجانی به نیروی برتر در امور دولتی آغاز و روابط تجاری گسترده با کشورهای اروپایی برقرار شد.
تمامی این عوامل در آثار هنری آن دوره منعکس شده است. در میان آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه ، اثر مهرهای شاه اسماعیل و شاه طهماسب و نیز تصویر فرمان صادر شده در سال ۱۵۰۲ درباره تسهیل امور اقتصادی ولایات آذربایجان جنوبی ( نام جعل شده در جمهوری آذربایجان برای معرفی مناطق آذری نشین ایران ) نیز وجود دارد. ویدئوپروژکتور تصاویر مینیاتورهای مکتب تبریز در قرون پانزدهم تا هفدهم ، آثار هنرمندان معاصر درباره شاه اسماعیل ، عکس های اپرای “شاه اسماعیل” مسلم ماگومایوف، آهنگساز برجسته معاصر (جمهوری) آذربایجان ، ایستگاه های ویدئویی ترجمان سبک زندگی آن دوران را می توان در این نمایشگاه مشاهده کرد. اما، نقطه اوج این نمایشگاه ، دو نقاشی اصیل از شاه اسماعیل و فرزندش شاه طهماسب است که از « گالری اوفیتزی » فلورانس برای نخستین بار به ( جمهوری ) آذربایجان آْورده شده اند. این نقاشی ها که اثر « کریستوفان دل آلتیسیمو » هستند، در واقع روح تمامی آثار این نمایشگاه هستند که بیننده آنها را در محلی زیبا تماشا می کند.
سپس نمایشگاه « مینی آذربایجان » در مرکز حیدرعلی اف مورد بازدید قرار گرفت. در این نمایشگاه ، نمونه های معماری غنی کشورمان با ماکت ساختمان های تاریخی و دارای ارزش معماری به نمایش گذاشته شده است.
یکی از غرفه های این نمایشگاه نیز ماکت « نمایشگاه باکو اکسپو ۲۰۲۵ » “Baku Ekspo 2025” است که در این ماکت ، طرح این نمایشگاه در ۲۵۹ هکتار به نمایش درآمده است.
میهمانان همچنین از نمایشگاه خودروهای قدیمی در مرکز حیدرعلی اف دیدن کردند.
سرجیو ماتتارللا ، رییس جمهوری ایتالیا بخاطر تماشای این نمایشگاه ها اظهار رضایت کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا