آذربایجاناخبارایرانعمومینخجوان

سرکنسول ایران در نخجوان «مدال افتخار خدمت» دریافت کرد

« منصور آیرم» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان به پاس فعالیت شایان توجه در جهت توسعه و تعمیق روابط دو جانبه، «مدال افتخار خدمت» دریافت کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، مدال افتخار خدمت جمهوری خود مختار نخجوان را « واصف طالب اف » رئیس مجلس عالی این جمهوری مختار ، به آیرم اهدا کرد.
طالب اف، در مراسم اهدای این مدال که در مجلس نخجوان برگزار شد ،ضمن تقدیر از سرکنسول ایران،بخاطر انجام دلسوزانه و مسئولانه وظایف و کمک به تحکیم روابط ،مناسبات دو کشور ایران و آذربایجان راهبردی توصیف کرد.
و ی افزود: طی سال های گذشته در نتیجه سعی و تلاش سرکنسول ایران در نخجوان روابط دو طرف و استان های همجوار در مطلوب ترین وضعیت قرار گرفته است.
رئیس مجلس عالی نخجوان ، پیشرفت روابط گمرکی و ترانزیتی، همکاری در زمینه پزشکی و داروئی، بهبود و ارتقا روابط اقتصادی و کشاورزی میان ایران و نخجوان را متاثر از فعالیت مسئولانه سرکنسول و نهاد کنسولگری ایران عنوان کرد.
طالب اف ، ضمن اشاره به اهمیت گسترش روابط نخجوان و استان های مرزی ایران ، اظهار داشت: نخجوان از حضور استانداران استان های همجوار در این جمهوری استقبال می کند.
طالب اف ،انتخاب نخجوان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را یاد آور شد و از حضور سید هادی حسینی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در این رویداد فرهنگی تقدیر کرد.
سرکنسول ایران در نخجوان نیز در این مراسم، با اشاره به روابط برادرانه ایران و نخجوان ، گفت : در سه سال اخیر روابط دوجانبه روند رو به رشدی را طی کرده است .
آیرم افزود: با این وجود ظرفیت های دوطرف بیش از این ارزیابی می شود و امیدواریم در آینده نزدیک زمینه ها و پتانسیل های موجود فعال و منافع دو طرف تامین شود.
اعطای مدال افتخار خدمت به سرکنسول ایران،به استناد بند ۲۱ قسمت دوم ماده ۵ قانون اساسی جمهوری خود مختار نخجوان صورت گرفت،
در حال حاضر ۷۰ درصد داروی مورد نیاز جمهوری خود مختار نخجوان از طریق شرکت های دارویی ایران تامین می شود و همکاری خوبی در زمینه تامین ادوات کشاورزی و نیروگاهی بین ایران و نخجوان وجود دارد.
جمهوری خودمختار نخجوان با جمهوری اسلامی ایران ، ترکیه و نیز ارمنستان هم مرز است.
نخجوان با پنج هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع مساحت و نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ،یک جمهوری خودمختار در قلمروی جمهوری آذربایجان است.
ارتباط زمینی نخجوان با جمهوری آذربایجان به دلیل مناقشه قره باغ قطع شده و در حال حاضر از طریق خاک ایران با سرزمینی اصلی ارتباط دارد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا