آذربایجاناخبارعمومی

وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان: اروپا ۱۵میلیارد دلار در باکو سرمایه گذاری کرده است

 وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: اتحادیه اروپا در شش سال اخیر ۱۵٫۳ میلیارد در این کشور سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان، « شاهین مصطفی اف» در دیدار با « گونتر اوتینگر» کمیسر امور بودجه و منابع انسانی کمیسیون اروپا، همکاری باکو و اتحادیه اروپا را ثمربخش عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد : اتحادیه اروپا در سال های ۲۰۱۲ الی ۲۰۱۷ میلادی ۱۵٫۳ میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده است که ۳۸٫۲ درصد از مجموع سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد این کشور را تشکیل می دهد.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان یادآور شد: در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ شرکت از کشورهای اتحادیه اروپا در جمهوری آذربایجان فعال هستند و دولت باکو با ۹ کشور عضو این اتحادیه توافقنامه همکاری راهبردی ، با ۲۴ کشور عضو توافقنامه معافیت از پرداخت مالیات مضاعف و با ۱۷ کشور عضو توافقنامه ترویج و حفاظت متقابل سرمایه گذاری امضا کرده است. همچنین تا به حال میان دو طرف، سه همایش اقتصادی مشترک برگزار شده و چهارمین همایش اقتصادی مشترک نیز در آینده نزدیگ برگزار خواهد شد.
مصطفی اف با اشاره به نقش جمهوری آذربایجان، در تامین امنیت انرژی اروپا و انتقال نفت این کشور از طریق خط لوله «باکو – تفلیس – جیهان » به اروپا ، اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به کشورهای اتحادیه اروپا را نمونه بارز همکاری ها بین باکو و اتحادیه اروپا خواند.
وی افزود: «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان در ۱۰ سال اخیر، هفت سفر به اتحادیه اروپا داشته از سوی دیگر مقامات اتحادیه اروپا نیز سفر های متعددی به باکو داشتند.
وی سفرهای متقابل و اسناد امضا شده میان طرفین را برای گسترش همکاری همکاری ها مهم دانست و اتحادیه اروپا را شریک بازرگانی عمده جمهوری آذربایجان عنوان کرد.
به گفته مصطفی اف، در سال ۲۰۱۷ میلادی سهم اتحادیه اروپا در تجارت خارجی جمهوری آذربایجان ۴۲ درصد و در چهار ماه نخست سال جاری ۴۲ در صد بوده است.
وی افزود: اتحادیه اروپا تا به حال در قالب برنامه های همکاری مختلف ۵۹۵ میلیون یورو کمک مالی به باکو ارایه کرده است.
کمیسر امور بودجه و منابع انسانی کمیسیون اروپا نیز در این دیدار اظهار داشت : روابط اتحادیه ارو پا و جمهوری آذربایجان بر اعتماد متقابل مبتنی است.
اوتینگر، دستاوردهای جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف را قابل تقدیر خواند و ابراز امیدواری کرد اصلاحات انجام گرفته در این کشور مستمر باشد.
وی بخش انرژی را از حوزه های عمده همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و از این نظر اهمیت اجرای طرح دالان گازی جنوب را مورد اشاره قرار داد.
کمیسر امور بودجه و منابع انسانی کمیسیون اروپا همچنین ابراز امیدواری کرد چهارمین همایش اقتصادی جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا که در آینده نزدیک در باکو برگزار می شود به تقویت روابط دو طرف تحرک بخشد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا