آذربایجاناخبارعمومی

هشدار «کمیته دولتی امور دینی آذربایجان» به برگزار کننده گان نماز جماعت بدون مجوز در این کشور

همزمان با رونق گرفتن نمازهای جماعت و مجالس سخنرانی دینی در ماه مبارک رمضان در جمهوری آذربایجان ، «کمیته دولتی امور دینی» این هشدار داد روحانیونی که بدون مجوز دولتی فعالیت می کنند، مجازات خواهند شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « ریپورت» ، مبارز قربانلی، رییس «کمیته دولتی امور دینی» جمهوری آذربایجان در گفتگو با خبرنگاران پس از بازگشت از سفر به آمریکا گفت : « در جمهوری آذربایجان فقط اشخاصی که بطور رسمی تایید شده باشند، می توانند به فعالیت دینی بپردازند.»

مبارز قربانلی افزود : « این فقط مربوط به دین اسلام نیست.  اگر کسی ضد اسلام فعالیت کند، مجازات می شود. اجرای غیرقانونی مراسم دینی ممنوع است. اگر یک نفر  تسبیح به دست بگیرد، کلاه بر سر بگذارد و به قیافه دینی درآید و  بدون مجوز رسمی فعالیت دینی بکند، این فعالیت غیرقانونی است. همه چیز باید در چارچوب قانون باشد. مبارزه در این زمینه ادامه دارد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. بعضا  چنین اشخاصی با فریب دادن انسان ها ، بطور غیرقانونی عقد نیز جاری می کنند.»

رییس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان افزود : « مراسم دفن را نیز کسانی که مجوز رسمی نداشته باشند، نمی توانند اجرا کنند. بعضا، ملاها  قرآن را باز می کنند و فال می گیرند. کسانی که این کار را می کنند ضد آیه قرآن عمل می کنند. کسی که این کار لعنت شده را انجام می دهد، کاری ضد قرآن انجام می دهد. به همین علت نیز ما در حال ایجاد نظامی کامل در بخش دینی هستیم.»

همچنین به گزارش خبرگزاری ترند، مبارز قربانلی همچنین هشدار داد : « متولیان مساجدی که  اذان را مغایر با جدول اوقات شرعی “اداره مسلمانان قفقاز” پخش می کنند، مجازات خواهند شد.»

پایگاه اینترنتی « پوبلیکا» نیز خبر داد رییس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان مطالب درج شده در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تحت تعقیب قرار گرفتن روحانیون در جمهوری آذربایجان را تکذیب کرد و گفت : « در سفر به آمریکا در این باره مذاکره کردیم. با سفارت آمریکا در باکو نیز در این باره مذاکره کرده ایم. در گزارش وزارت خارجه آمریکا، موارد مربوط به دو – سه سال قبل ذکر شده است.  در جمهوری آذربایجان آزادی اعتقادات دینی وجود دارد. اگر اشخاصی دستگیر شده اند، براساس مواد “قانون کیفری” تحت پیگرد قرار گرفته اند. این هیچ ربطی به آزادی اعتقادات دینی ندارد. زیرا، سطح آزادی اعتقادات دینی در جمهوری آذربایجان امروز از پیشرفته ترین کشورهای دنیا نیز بالاتر است.»

مبارز قربانلی همچنین گفت : « اخیرا هیچ موردی از پیوستن به داعش در جمهوری آذربایجان ثبت نشده است. داعش امروز به اندازه گذشته قوی نیست. این سازمان در ‌آستانه سقوط قرار دارد. متاسفانه افرادی در جمهوری آذربایجان بودند که به این سازمان پیوسته اند و بازگشته اند. کسانی که بازگشته اند، بخاطر اعمالشان مجازات شده اند.»

رییس کمیته دولتی امور دینی جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد برای راه انداز « انیستیتوی الهیات» در باکو ساختمان اختصاص یافته است و « دانشکده الهیات » دانشگاه دولتی باکو نیز در این انیستیتو ادغام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا