آذربایجاناخبارترکیهعمومی

علی اف در سفر به آنکارا، اردوغان را پیروز انتخابات آتی ترکیه اعلام کرد

الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان، رجب طیب اردوغان را پیروز انتخابات زودهنگام آتی ریاست جمهوری ترکیه دانست و از وی دعوت کرد پس از انتخابات در ترکیه، نخستین سفر خود را به باکو انجام دهد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی «مدرن» ، الهام علی اف در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان در آنکارا گفت : « سفر رییس جمهوری آذربایجان به ترکیه پس از برگزاری انتخابات، به سنت تبدیل شده است. نخستین رییس جمهوری که پس از انتخابات به من تبریک گفت ، برادرم ، رجب طیب اردوغان بود و دو روز پس از مراسم سوگند من، این سفر تحقق یافت.همانطور که برادرم ( اردوغان) گفت سفر رییس جمهوری آذربایجان به ترکیه پس از انتخابات به سنت تبدیل شده است. »
الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در سفر به آنکارا، ترکیه را قدرتی جهانی و نزدیک ترین کشور به جمهوری آذربایجان و نزدیک ترین متحد باکو توصیف کرد و گفت : « در وهله نخست ، به برادر عزیزم و تمامی ملت ترکیه بخاطر موفقیت هایی که کسب کرده اند، از صمیم قلب تبریک می گویم. در سایه رهبری برادر عزیزم ( اردوغان) ، ترکیه راهی شرافتمندانه و طولانی را طی کرده است. ما انسان های دوستدار ترکیه در جمهوری آذربایجان ، از توسعه ترکیه خوشحالیم. توسعه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ترکیه در دوره رییس جمهور رجب طیب اردوغان ما را از عمق وجود خوشحال می کند. »
علی اف گفت : « امروز ترکیه در مقیاس جهانی ، قدرتی بزرگ است و این قدرت روز به روز قوی تر می شود و دوستان ترکیه را خوشحال می کند و احوال کسانی را که این قدرت ترکیه را نمی خواهند، پریشان می کند. اطمینان دارم که ترکیه در ‌آینده نیز فقط در جهت پیروزی ها و موفقیت ها حرکت خواهد کرد. با استفاده از فرصت، از برادر عزیزم دعوت می کنم که پس از انتخابات، نخستین سفرش را به جمهوری آذربایجان انجام دهد تا این سنت پس از این نیز ادامه یابد. »
علی اف همچنین گفت : « در مساله قره باغ ، هیچ کشور دیگری به اندازه ترکیه از ما حمایت نکرده است.»
علی اف با حمایت از حملات ترکیه به سوریه گفت : « جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود از ترکیه حمایت می کند و همواره همبستگی خود را با ترکیه در مبارزه با تروریسم ابراز می کند . به مناسبت اجرای پیروزمندان عملیات «شاخه زیتون» ( حمله ترکیه به عفرین در شمال سوریه) به ملت برادر، ترکیه تبریک می گویم.جمهوری آذربایجان همواره در این مساله همبستگی خود را با ترکیه ابراز کرده است. این ، مساله مشترک ماست. امروز ترکیه و جمهوری آذربایجان طرح های عظیمی را در منطقه اجرا می کنند. همانطور که برادر عزیزم ( اردوغان) گفت طرح خط آهن باکو – تفلیس – قارص و طرح گازی «تاناپ» طرح هایی تاریخی است. اراده و ابتکار ما این طرح ها را محقق ساخت. »
همچنین به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه ، رجب طیب اردوغان در کنفرانس خبری مشترک با علی اف در آنکارا گفت : « در دوره پیش رو، طرح های جدیدی را با جمهوری آذربایجان اجرا خواهیم کرد. طبیعا مهمترین این ها ، استفاده از پول ملی در بخش همکاری اقتصادی است. »
اردوغان با اشاره به اینکه « پالایشگاه استار » در منطقه علی آقا در ازمیر را در ماه سپتامبر به همراه الهام علی اف افتتاح خواهد کرد، گفت به این ترتیب ،جمهوری آذربایجان به بزرگترین سرمایه گذار در ترکیه تبدیل خواهد شد.
اردوغان افزود : « مهمترین هدفمان در همکاری های آینده ، گام هایی است که در زمینه صنایع نظامی برخواهیم داشت. در کنار همکاری های اقتصادی دوجانبه ، به همراه جمهوری آذربایجان ، ساز و کارهای همکاری جدی با گرجستان و ترکمنستان و ایران و پاکستان نیز اهمیت دارند. »
اردوغان با بیان اینکه تعبیر « یک ملت با دو دولت » درباره ترکیه و جمهوری آذربایجان ، تعبیری میان تهی نیست ، یکصد سالگی تشکیل جمهوری دموکراتیک آذربایجان در سال ۲۰۱۸ در پی فروپاشی امپراطوری روسیه تزاری را تبریک گفت و افزود :« در اعلام این استقلال و تعیین مرزهای آذربایجان ، «ارتش اسلامی قفقاز» ( نیروهای اعزامی امپراطوری عثمانی به قفقاز برای تصرف قفقاز در مقابل نیروهای انگلیس) سهیم بود. دو کشور برای یادبود شایسته شهدای قهرمان «ارتش اسلامی قفقاز» طی سال ۲۰۱۸ تمهیدات ضروری را اجرا می کنند. »
اردوغان همچنین گفت : « موضع مشترک ما در قره باغ کوهستانی و عفرین، آشکارا به دنیا نمایش داده شده است. دولت جمهوری آذربایجان بهترین حمایت را از ترکیه در مبارزه با ترور و در راس آن در مبارزه با «فتو» ( سازمان فتح الله گولن ) داشته است. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا