آذربایجاناخبارایرانعمومی

تبریز میزبان کنگره بین المللی نظامی گنجوی

کنگره‌ بین المللی نظامی گنجوی 21 اسفند امسال در تبریز برگزار می شود.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، دبیر این کنگره در جمع خبرنگاران گفت : بازآفرینی هویت اصیل گم‌شده‌ انسان معاصر هدف بزرگ این کنگره است.
مسلم اورنگی با اشاره به اینکه یک هزار و 117 مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده است افزود: از این تعداد 470 مورد به مرحله‌ داوری راه یافته و در نهایت 61 مقاله پذیرفته شده است که در 2 جلد به چاپ می رسد.
به گفته وی در این کنگره ادیبانی از 10 کشور از جمله جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، پاکستان، هندوستان، بنگلادش حضور می یابند.
نقش زبان فارسی در منظومه فکری ، ادبی نظامی ، جایگاه فرهنگ ایران و ایرانی در اشعار نظامی ، جایگاه فقه و کلام در اشعار نظامی ، تعلیم و تربیت و انسان کامل از منظر نظامی گنجوی ، فرهنگ شناسی اشعار نظامی ، سبک شعری و زبانی نظامی ، مروری تاریخی و انتقادی بر نظامی شناسی ، تاملی بر ترجمه ها شرح و تفاسیر اشعار نظامی ، نقش نظامی در ادبیات جهان و مروری بر عرفان ،نگاههای فلسفی و جامعه شناختی نظامی از محورهای این کنگره است.
الیاس بن یوسف نظامی گنجه ای شاعر داستان سرا و رمزگوی سده ششم ایران، بزرگترین داستان سرای منظومه های حماسی عاشقانه به زبان پارسی است که سبک داستان محاوره ای را وارد ادبیات داستانی منظوم پارسی کرد.
مهمترین اثر او «پنج گنج» یا «خمسه» است که تعداد ابیات آن را تا حدود 20 هزار بیت نوشته اند وعبارتست از: مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکرو اسکندرنامه که تمامی مثنویها به سبک عراقی است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا