آذربایجاناخبارعمومیقفقاز جنوبیقفقاز شمالی

برگزاری همايش « مرزهاي جديد؛ راهبرد اسراييل در قفقاز و آسياي مرکزي» در واشنگتن

خبرگزاري آذرتاج خبر داد «کميته روابط اجتماعي آمريکا – اسراييل» ( AIPAC )، همايشي را در چارچوب همکاري هاي جمهوري آذربايجان با رژيم صهيونيستي با عنوان « مرزهاي جديد؛ راهبرد اسراييل در قفقاز و آسياي مرکزي» در واشنگتن برگزار کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج، در اين همايش 250 نفر نماينده از محافل تجاري و ديپلماتيک شرکت کردند.
الين سليمان اف، سفير جمهوري آذربايجان در واشنگتن، مارک لِوين ، معاون «ائتلاف ملي حمايت از يهوديان اوراسيا»، برندا شافر، استاد دانشگاه جرج تاون و سوانته کورنل، مدير «برنامه تحقيقات جاده ابريشم جديد» موسسه قفقاز و آسياي مرکزي در اين همايش سخنراني کردند.
الين سليمان اف با اشاره به اينکه جمهوري آذربايجان در يکي از مراکز راهبردي جهان واقع است ، گفت: « براثر سياست موفقيت آميز الهام علي اف، رييس جمهوري آذربايجان، اين کشور به مرکز گفتگوي فرهنگ ها در جهان تبديل شده است. »
سفير جمهوري آذربايجان در واشنگتن همچنين بر نقش اين کشور در عمليات صلح باني بين المللي در افغانستان در چارچوب همکاري راهبردي جمهوري آذربايجان با آمريکا، اجراي طرح هاي حمل و نقلي بين المللي در چارچوب طرح «جاده ابريشم جديد» و نيز مناسبات اقتصادي جمهوري آذربايجان با آمريکا که مبتکر اين طرح هاي کلان بين المللي است، تاکيد کرد.
الين سليمان اف با يادآوري مناسبات و همکاري دوستانه جمهوري آذربايجان با اسراييل و سفرهاي رييس جمهوري پيشين، نخست وزير و ساير مقامات عالي رتبه اسراييل به جمهوري آذربايجان، گفت : « در فرايند برقراري رابطه اسراييل با جهان اسلام، جمهوري آذربايجان نقش مهمي دارد.»
سفير جمهوري آذربايجان در واشنگتن همچنين حضور نمايندگان يهوديان و مسيحيان در همايش ويژه «سال همبستگي اسلامي – 2017» در جمهوري آذربايجان را يادآوري کرد و گفت : « در طول قرون متمادي ، مسلمانان و يهوديان و پيروان ساير اديان در شرايط مهربانانه و دوستانه در آذربايجان زندگي کرده اند . آلبرت آگارونوف يهودي و قهرمان ملي جمهوري آذربايجان که در راه تماميت ارضي کشور مبارزه کرد و به شهادت رسيد، از نمونه هاي اصيل وطن پرستي است. »
مارک لوين، برندا شافر و سوانته کورنل نيز در سخنراني هاي خود بر سنت هاي تساهل و گفتگوي اديان تاکيد و مثال هاي زيادي در اين باره ذکر و تاکيد کردند تجربه جمهوري آذربايجان در مبارزه با افراط گرايي و تندروي ، براي ساير دولت ها نيز مفيد است.
سخنرانان تاکيد کردند جمهوري آذربايجان برغم تحت اشغال بودن 20 درصد از خاکش و آواره بودن بيش از يک ميليون نفر از اهالي اش، از تندروي به دور مانده است.
برندا شافر بر موقعيت جمهوري آذربايجان در تامين امنيت انرژي اروپا تاکيد کرد.
در اين همايش، کمک مالي جمهوري آذربايجان براي مرمت و بازسازي کنيسه «بيت يشورون» يهوديان شهر هوستون که با باکو رابطه خواهرخواندگي دارد و در طوفان «هاروي» آسيب ديده بود نيز از نشانه هاي توسعه مناسبات دوجانبه ذکر شد و اين کمک مورد تشويق قرار گرفت.
آذرتاج افزوده است : « گردهمايي سراسري سالانه «ايپک» در واشنگتن ، بزرگترين برنامه اين سازمان يهودي در آمريکاست که نزديک به 20 هزار نفر، از جمله نمايندگان دولت و کنگره و ساير اشخاص عالي رتبه و نيز نمايندگان اسراييل و ساير دولت ها در آن حضور مي يابند. در همايش امسال «ايپک»، مايک پنس، معاون اول رييس جمهوري آمريکا، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسراييل و «ادي راما»، نخست وزير آلباني و وزراي خارجه کشورهاي حوزه بالتيک سخنراني خواهند کرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا