آذربایجاناخبارروسیهعمومی

سخنگوی امور خارجه آذربایجان اظهار نگرانی همتای روسی خود به ادعای الهام علی اف مبنی بر تعلق ایروان به آذربایجان را غیرقابل درک خواند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، اظهار نگرانی سخنگوی وزارت خارجه روسیه را از تاکید الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان مبنی بر تعلق ایروان، پایتخت ارمنستان به جمهوری آذربایجان، غیرقابل درک توصیف کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان، حکمت حاجی اف گفت : « سخنان ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در روز ۱۵ فوریه درباره دیدگاه های مطرح شده الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در پنجمین گردهمایی حزب « ینی آذربایجان» از طرف ما غیرقابل درک ارزیابی شد. با در نظر گرفتن مناسبات جمهوری آذربایجان و روسیه در زمینه همکاری استراتژیک در سطح عالی ، اعلام نظر به این شکل درباره رییس دولت مان را درست نمی دانیم.»
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود : « سیاست منطقه ای که الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان پیش می برد ، در خدمت تامین امنیت و صلح و تقویت همکاری منطقه ای و کاهش مخاطرات امنیتی منطقه ای است. الهام علی اف، رییس جمهوری در پنجمین گردهمایی سراسری حزب « ینی آذربایجان » ، نه درباره بازگرداندن اراضی تاریخی آذربایجان، بلکه درباره بازگشت آذربایجانی ها به اراضی تاریخی خود سخن گفته است. سخنرانی رییس جمهوری آذربایجان به زبان های مختلف از جمله به زبان روسی ترجمه شده و از رسانه های گروهی منتشر شده است. اینکه در مراحل مختلف تاریخ، از جمله در اواخر دهه ۱۹۸۰ آذربایجانی ها بطور دستجمعی به زور از ارمنستان اخراج شده اند و میراث مادی و فرهنگی متعلق به ملت آذربایجان در اراضی ارمنستان غارت و نابود می شود، با اسناد و مدارک به اثبات رسیده است. در مجموع، بازگشت مسالمت آمیز ملت آذربایجان به اراضی تاریخی خود چرا باید کسی را ناراحت کند؟ »
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود : « رهبران سیاسی ارمنستان در سخنرانی های عمومی ، ادعای ارضی درباره نخجوان و سایر اراضی جمهوری آذربایجان مطرح می کنند و جوانان ارمنی را به مشارکت در جنگ های آینده در راه توهم « ارمنستان بزرگ» ترغیب می کنند. در قانون اساسی ارمنستان، ادعای ارضی درباره سایر کشورها بطور آشکار منعکس شده است. در کنار این ها، براساس ایدئولوژی افسانه ای « هایلند ارمنی » ، ارمنستان درباره اراضی تمامی همسایگانش ادعا دارد. فکر می کنیم که در هر موضع گیری ، باید درباره محتوای آن به درستی اطلاع داشت و سخنان از متن خارج نشوند و بجای اطلاعات نادرست و تحریف های هدفمند رسانه ها و سیاستمداران ارمنستان، بطور مستقیم به منبع معتبر استناد شود.»
به گزارش پایگاه اینترنتی « آخار» ، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به سخنان الهام علی اف مبنی بر ضرورت بازگشت آذربایجانی ها به ایروان به آنجا گفته بود : « ما درباره مناسبات وخیم جمهوری آذربایجان با ارمنستان به خوبی مطلع هستیم. این دیدگاه ها ( سخنان الهام علی اف) به کاهش وخامت کمکی نمی کند. »
الهام علی اف در پنجمین گردهمایی سراسری حزب « ینی آذربایجان» گفته بود : « این را نیز باید بگویم که ما نباید اراضی تاریخی مان را فراموش کنیم و فراهم هم نمی کنیم. این باید جهت فعالیت های آینده مان باشد. همانطور که ما امروز نیز در همین جهت کار می کنیم. خان نشین ایروان، زنگزور و گویچه اراضی تاریخی ما هستند. باید نسل جوان و دنیا نیز این را بداند. من خوشحالم که اکنون آثار علمی وزین و فیلم ها و نمایشگاه ها درباره تاریخ اراضی همیشگی ما ایجاد می شوند. ما باید در سال های آتی در این جهت فعال باشیم و در مکان های مختلف دنیا ، نمایشگاه و مراسم معرفی برگزار کنیم. زیرا، ایروان سرزمین تاریخی ماست و ما آذربایجانی ها باید به این اراضی تاریخی بازگردیم. این هدف سیاسی و استراتژیک ماست و ما به تدریج به این هدف باید نزدیک شویم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا