آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومی

ینی مساوات: جمهوری آذربایجان راه ایران به ارمنستان را می بندد

روزنامه « ینی مساوات » جمهوری آذربایجان به نقل از تحلیل پایگاه اینترنتی « ۱ in.am » ارمنستان درباره اتصال خطوط آهن ایران و جمهوری آذربایجان در چارچوب طرح حمل و نقلی «شمال – جنوب» ، نوشت : « باکو راه ایران به ارمنستان را می بندد.»

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « ینی مساوات » ، سرکیس آرسورونی، تحلیلگر پایگاه اینترنتی « ۱ in.am» نوشته است : « با همگرایی سیستم های راه آهن روسیه ، ایران و جمهوری آذربایجان و دیدارهای سه گانه روسای جمهوری این سه کشور، انزوای سیاسی و اقتصادی ارمنستان در منطقه بیشتر می شود. مقامات جمهوری آذربایجان پنهان نمی کنند که طرح « شمال – جنوب» از نظر آنها صرفا اهمیت اقتصادی ندارد، بلکه ارمنستان را در همکاری منطقه ای به حاشیه می راند و این قبیل طرح های جهانی، به تدریج نیاز ایران به ارمنستان را به حد صفر کاهش می دهد. ایران در عمل فقط از طریق اراضی جمهوری آذربایجان به بازارهای اروپا و روسیه متصل می شود. حال آنکه تهران بارها اشاره کرده است که ارمنستان را در طرح های ارتباطی جهانی، شریکی قابل اعتماد می داند. حاکمیت ارمنستان نیز واکنش متناسبی به آن نداده است. به این ترتیب، وضعیت وابستگی ارمنستان به روسیه، به صورت غیرقابل بازگشتی تشدید می شود. به این ترتیب، ارمنستان موضوعیت خود را از دست می دهد و از تمامی طرح های همگرایی در منطقه دور می ماند.»
به گزارش ینی مساوات ، این مفسر ارمنی افزوده است : « چنین وضعیت بن بستی نشان دهنده بی اساس و ناموفق بودن سیاست ارمنستان در مساله قره باغ است. این سیاست که مبتنی بر حفظ وضع موجود قره باغ است، در واقع عقلانی نیست. وجود بحران قره باغ و بسته باقی ماندن مرزها با جمهوری آذربایجان، وابستگی ارمنستان به روسیه را افزایش می دهد و ارمنستان را از تمامی منابع توسعه در منطقه محروم می کند. در این شرایط، جمهوری آذربایجان در عمل به بازیگر تعیین کننده در تمامی طرح های منطقه ای تبدیل می شود. جمهوری آذربایجان با دارابودن میلیاردها دلار درآمد، همواره برای ارمنستان ویرانه، خطر خواهد داشت. این وضعیت نیز از نامتناسب بودن و غیرعقلانی بودن نظام دولتی ارمنستان خبر می دهد. سیاست ارمنستان در مساله قره باغ، باید بجای طولانی کردن روند مذاکرات، بر حل سریع مناقشه مبتنی شود. زیرا، گذر زمان به ضرر ارمنستان است. روند مذاکرات قره باغ را باید عاقلانه ارزیابی کرد.»
ینی مساوات در پایان نتیجه گیری کرده است : « واقعا هم گذر زمان به نفع ارمنستان کار نمی کند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا