آذربایجاناخبارعمومینارداران

رییس پلیس منطقه صابونچی باکو: در نارداران پرچم حزب الله در اهتزاز بود

سرهنگ پلیس الدار الیاس اف، رییس پلیس منطقه صابونچی باکو با توجیه حمله نوامبر و دسامبر ۲۰۱۵ به نارداران و تداوم وضعیت فوق العاده نظامی در نارداران تا به امروز گفت : « بر روی سر آنها بجای پرچم جمهوری آذربایجان ، پرچم حزب الله به اهتزاز درآمده بود.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « استراتگ»، سرهنگ پلیس الدار الیاس اف گفت : « امروز برخی نیروها که خود را مخالف سیاسی می نامند، بطور بی شرمانه ای ادعا می کنند که گویا نیروی پلیس خود وقایع نارداران را طرح ریزی کرده است. این افراد که نمی توانند حمایت مردم از خود را کسب کنند، تلاش می کنند با دفاع از کسانی که در نارداران علیه دولتمداری اقدام کرده بودند، برای خود طرفدار جمع کنند. اما، باید به آنها یادآوری کنم که اشخاص مورد حمایت آنها، کسانی بودند که علیه دولت مستقل جمهوری آذربایجان و نمادهای دولتی اقدام کرده بودند. آنها، همان کسانی هستند که بر روی سر آنها بجای پرچم سه رنگ جمهوری آذربایجان ، پرچم حزب الله در اهتزاز بود.»
سرهنگ الدار الیاس اف در پاسخ به این سوال که « تا وقایع اخیر، نارداران از سایر روستاها و قصبه های اطراف باکو متفاوت بود. گویی نارداران با قوانین و مقررات دینی اداره می شد ، والدین ، کودکان خود را به مدرسه نمی فرستادند و این روستا را ریش سفیدان اداره می کردند. پس از عملیات ها ( عملیات های پلیس و نیروهای امنیتی علیه نارداران) چه چیزهایی در نارداران تغییر کرده است؟ » ، گفت : « بله، تا سال ۲۰۱۵ ، تحصیل در نارداران در حد صفر بود. ناردارانی ها همواره با تحصیل کودکان خود مخالف بوده اند. آنها بطور کل دختران خود را به مدرسه نمی فرستادند. والدین ، کودکان کم سن و سال خود را به مراسم های دینی می بردند، اما برای تحصیل به مدرسه نمی فرستادند. اما، امروز این وضعیت کاملا تغییر کرده است. پلیس در نارداران تنها به امور امنیتی نمی پردازد. پلیس همچنین به خانواده های کودکانی که از تحصیل طفره می روند، رسیدگی می کند. پلیس برای مدرسه رفتن کودکان، با والدین آنها گفتگو می کند. حتی والدینی وجود داشته اند که نداشتن لباس را برای مدرسه نرفتن کودکانشان بهانه کرده اند. پلیس برای این کودکان لباس تامین کرده است. اما، می بینیم که باز هم همان والدین نمی خواهند کودکانشان تحصیل کنند. در نتیجه تبلیغات در سال ۲۰۱۶، تمامی ۵۵ کودکی که اکثریتشان دختر بودند و از تحصیل طفره رفته بودند، به مدرسه بازگردانده شدند. در سال ۲۰۱۷ نیز ۲۰ نفر از ۲۳ نفر کودکی که از آموزش طفره رفته اند، به مدرسه بازگردانده شده اند. سه نفر دیگر نیز بخاطر تغییر محل سکونتشان، به مدارس دیگری رفته اند. امروز ادامه تحصیل در نارداران صد در صدی است. »
رییس پلیس «صابونچی» افزود : « در سال های گذشته، ساکنان نارداران از خدمت نظام وظیفه طفره می رفتند. در این روستا، هیچ یک از جوانان به سربازی نمی رفت. در نتیجه تدابیر اتخاذ شده، در سال ۲۰۱۶ ، هفتصد و ۶۱ نفر از هفتصد و ۶۵ نفری که از خدمت سربازی طفره رفته بودند، به خدمت نظام فرستاده شدند. امسال ( سال ۲۰۱۷) نیز از میان ۶۶۰ نفری که از خدمت سربازی طفره رفته بودند، ۶۲۰ نفرشان به خدمت نظام وظیفه فرستاده شده اند. باقی مانده افراد نیز کسانی هستند که به علل مختلف نمی توانند به خدمت نظام بروند. ساکنان نارداران تا سال ۲۰۱۵ ، بطور کل هزینه خدمات عمومی را نمی پرداختند. در نتیجه تدابیر پیشگیرانه درباره ساکنان نارداران ، طی سال ۲۰۱۶ ، چهل و سه هزار و ۶۰۸ منات و امسال نیز ۱۳ هزار و ۸۱۹ منات و در مجموع ۵۴ هزار و ۴۲۷ منات پول به نفع دولت پرداخت شده است. در سال های قبل، اساسا هیچ کس در میان ساکنان نارداران به پلیس مراجعه نمی کرد. آنها مشکلاتشان را با «قوانین خود» حل می کردند. تا وقایع اخیر، عاملان جرم و جنایت در نارداران از پیگرد فرار می کردند. اگر کسی با چاقو به دیگری صدمه ای می زد، آنها میان خود آن مساله را حل می کردند. براساس قوانین اینها، فرد چاقو خورده باید پس از بهبود یافتن، فرد ضارب را با چاقو می زد و به این ترتیب، کار تمام می شد. در نارداران، چنین خودسری حاکم بود. اما، اکنون این گونه نیست. به فرمان جناب الهام علی اف، رییس کشور ، بلافاصله پس از این وقایع ، اداره جدید پلیس در نارداران ساخته شد و به بهره برداری رسید. جناب رامیل اوسوب اف، وزیر کشور، تمامی کارکنان این اداره پلیس را از رییس پلیس گرفته تا تمامی کارکنان را به حضور پذیرفت و وظایف مهم آنها را تشریح و توصیه های لازم را ارایه کرد. امروز می توان گفت که هیچ جرم سنگینی در نارداران روی نمی دهد. ۹۶ درصد از جرایمی که روی می دهند، کشف می شوند. طی سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ ، پنج هزار و ۲۹۱ نفر از اهالی نارداران به پلیس مراجعه کرده اند و به شکایات و عریضه های ۸۹۶نفر از آنان رسیدگی شده است. »
سرهنگ پلیس الدار الیاس اف افزود : « در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ ، ژنرال رامیل اوسوب اف، وزیر کشور به ما دستور داد که با ساکنان نارداران صحبت کنیم تا سلاح هایشان را تحویل دهند. ما آنها را با حضور روسای اجرایی و انتظامی به دیدار دعوت کردیم. تلاش کردیم به آنها تفهیم کنیم که باید سلاح های اهالی به پلیس تحویل داده شود. در نتیجه تدابیر اتخاذ شده طی یکم تا ۲۷ دسامبر ۲۰۱۵ ، سی و دو نفر از ساکنان نارداران بازداشت و از آنها ۲۲ نارنجک، پنج قبضه سلاح خودکار « AK » ، ۳۶۱ عدد فشنگ، دو قبضه طپانچه و یک عدد کوکتل مولوتوف، هفت عدد چاقو، دو عدد هفت تیر، چهار عدد تفنگ شکاری و یک عدد طپانچه فشنگی، یک عدد ماده منفجره « ۳C » که بطور غیرحرفه ای ساخته شده بود، یک عدد طپانچه قلمی، دو قوطی باروت ، یک قوطی فشنگ آتش زا، یک عدد پنجه بوکس ، یک عدد طپانچه « TT » و شش فشنگ بطور داوطلبانه تحویل داده شدند. در سال ۲۰۱۶ نیز پنج عدد سلاح خودکار، شش عدد طپانچه، ۴۱ عدد تفنگ شکاری، شش عدد کوکتل مولوتوف، دو عدد صندوقچه سلاح، دو عدد خشاب، دو عدد نارنجک دستی « F1» ، ۲۸ عدد چاشنی نارنجک و ۲۶۹ عدد گلوله های سلاح های مختلف توقیف شده اند. امسال نیز در نتیجه تدابیر پیشگیرانه، دو عدد سلاح خودکار، دو عدد صندوقچه سلاح، شش عدد طپانچه، ۳۹ عدد تفنگ شکاری ، دو عدد تفنگ که لوله و قنداق آن بریده شده بود، ۹ عدد نارنجک دستی، ده عدد چاشنی، یک عدد صندوقچه مخصوص طپانچه « TT » ، یک عدد خشاب و ۸۲۰ عدد گلوله سلاح های مخلتف کشف و توقیف شده است. در سال ۲۰۱۶، چهارده مورد مربوط به مواد مخدر در نارداران کشف شد که ۱۲ مورد آن، استفاده از مواد مخدر و دو مورد آن نیز به کشت مواد مخدر بود. در سال ۲۰۱۷ نیز ، ۲۰ مورد مربوط به مواد مخدر کشف شده است که ۱۳ مورد استفاده ، پنج مورد کشت و دو مورد نیز فروش این مواد بوده است. در این مدت، ۲۰ ماشین باری ثبت نشده در نارداران کشف شد و در نتیجه تدابیر اتخاذ شده این خودروها به ثبت دولتی رسانده شدند. »
این سرهنگ پلیس درباره علت تداوم استقرار پست های ایست و بازرسی در ورودی ها و خروجی های نارداران برغم گذشت دو سال از عملیات در نارداران، گفت : « واقعیت هایی که بیان کردم ، نشان می دهد که ادامه تدابیر امنیتی و پیشگیرانه در نارداران امروز هم ضروری است. ارزیابی تدابیرمان نشان می دهد که هنوز هم احتمال وجود سلاح در نارداران وجود دارد. این به معنای وجود انتظار خطر در آنجا نیست. اما، پلیس باید برای هر نوع خطری آمادگی داشته باشد. این پست ها مانع رفت و آمد هیچ کس نیست. برعکس، این پست های پلیس برای تامین امنیت ساکنان نارداران است.»
همچنین ، قدرت حسنقلی اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان و رییس حزب « جبهه خلق آذربایجان یکپارچه» به خبرگزاری آپا گفت : « من یکی از نمایندگان مجلس بودم که خواستار عملیات در نارداران شده بودیم. در گذشته از طریق تلویزیون از مقامات کشور و نیروهای امنیتی و انتظامی اعلام کرده بودم که نارداران در عمل از حوزه قوانین کشور خارج شده و نباید بیش از این تحمل کرد.»
قدرت حسنقلی اف درباره دومین سال عملیات انجام شده علیه گروه افراط گرای دینی در نارداران گفت : « در آن زمان، انسان با ورود به نارداران ، گویی خود را در خاک دولت دیگری احساس می کرد. بر روی دیوارها به زبان های دیگر شعار نوشته شده و پرچم های دیگری نصب شده بود. در این روستا، برخی از افراد بطور آشکار قوانین جمهوری آذربایجان را رعایت نمی کردند. سرویس های امنیتی خارجی در آنجا بطور گسترده کار کرده و افراد زیادی را برای همکاری با خود جذب کرده بودند. برخی از آنها نیز اصلا هیچ ارتباطی با نارداران نداشتند. سرانجام، باید ارگان های انتظامی قدرت خود را نشان می دادند. در غیر این صورت، ممکن بود در آینده تغییر وضعیت به مجرای حقوقی ، نتایج سنگینی به بار آورد. متاسفانه برای احیای نظم و نظام حقوقی در نارداران، در عملیات وزارت کشور ، دو نیروی پلیس و چند نفر دیگر جان خود را از دست دادند. اما، ما می دانیم که نیروهای پلیس ، برای حفظ امنیت شهروندان و تامین امنیت و آسایش اجتماعی، جان خود را به مخاطره می اندازند. خدا کسانی را که در زمان این عملیات جان خود را از دست دادند، رحمت کند.»
قدرت حسنقلی اف افزود : « یک بار دیگر تاکید می کنم که در عملیات دو سال قبل در نارداران، از خطر بزرگی که ممکن بود برای دولتمداری مان ایجاد شود، جلوگیری شد. در این زمینه باید از وزارت کشور تقدیر کرد که از سوء قصد و خطری بزرگ علیه کشورمان جلوگیری کرد. »
قدرت حسنقلی اف افزود : « در کوچه های این روستا تا آن زمان پرچم های نیروهای افراط گرا در اهتزاز بود. فقط پس از اهتزاز پرچم جمهوری آذربایجان در آنجا، انسان ها نفس راحتی کشیدند و ما از این خطر عبور کردیم و کسانی که نارداران را از حیطه قوانین کشور خارج کرده بودند، به مجازاتی که لایقشان بود، رسیدند.»
این مقام حزبی درباره درخواست های مطرح شده در تجمعات مخالفان برای آزادی «زندانیان سیاسی» دستگیر شده در نارداران نیز گفت : « اگر مجرمان، پیشمان بشوند و در زندان خوب رفتار کنند ، قوانین اجازه می دهند بخشی از مجازات آنها بخشوده شود. شمار زیادی از دستگیرشدگان در نارداران آزاد شده اند. اما، سازمان دهندگان و تحریک کنندگان انسان ها به رویارویی با دولت و ارگان های حاکمیتی ، مجازات خواهند شد. درباره تلاش های این قبیل افراد برای ایجاد وجهه «مبارز راه حق و عدالت» برای خود، باید بگویم که مردم این تلاش ها را لعن می کنند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا