اخبارتحليل هاترکیه

ناتو و ترکیه؛ متحدان ناسازگار/ آیا ترکیه از ناتو خارج می‌شود؟

پرده‌ها افتاده و دشمنی ناتو با ترکیه آشکار شده است و کار به جایی رسیده است که ناتو در رزمایش خود عکس اردوغان و آتاترک را به‌عنوان سیبل تیراندازی قرار می‌دهد. ترکیه خیلی وقت است که از ناتو خارج شده است. ترکیه در مسئله کرکوک با عراق همکاری کرد، در بحران سوریه با ایران، روسیه و سوریه همکاری می‌کند. این همکاری‌ها علیه چه کسانی است؟ علیه اقدامات آمریکا و ناتو در عراق و سوریه است.

استفاده از عکس اردوغان و آتاترک به‌عنوان سیبل تیراندازی در رزمایش ناتو به‌عنوان نقطه عطفی بر دشمنی آشکار ناتو علیه ترکیه است. اما آیا این دشمنی به تازگی ایجاد شده است؟

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ناتو در آوریل ۱۹۴۹ تأسیس شد و ترکیه در سال ۱۹۵۲ به عضویت آن درآمد. ناتو از زمان تأسیس خود دشمن ترکیه بوده و حتی پس از عضویت ترکیه در ناتو این دشمنی افزایش یافته است. ناتو در درجه اول تهدیدی علیه کشوهای عضو خود به غیر از آمریکا است. ناتو به‌ندرت علیه کشورهای خارج از اعضای خود حمله کرده است اما بسیار فراوان علیه اعضای خود سلاح کشیده است. ازجمله اقدامات نظامی ناتو علیه ترکیه می‌توان به کودتای ۱۲ مارس ۱۹۷۱ ، کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ ، توطئه‌های ارگنکون-بالیوز و کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ اشاره کرد. البته نباید فراموش کرد که ناتو با حمایت از گروه تروریستی پ.ک.ک ده‌ها سال است که علیه امنیت ملی ترکیه فعالیت می‌کند.
?ناتو وسیله‌ای در دست آمریکا برای کنترل اعضای آن
شارل دوگل رئیس‌جمهور نامدار فرانسه در دهه ۶۰ میلادی، ماهیت ناتو را به‌خوبی فاش کرد و در سال ۱۹۶۶ فرانسه را از ساختار نظامی و رهبری ناتو خارج ساخت. وی در مورد ناتو گفته است: «ناتو از ما محافظت نمی‌کند بلکه ما را توسط آمریکا کنترل می‌کند».
گلادیو اسم گروه زیرزمینی در کشورهای عضو ناتو بود که پس از جنگ دوم جهانی توسط آمریکا ایجاد شد و هدف آن کنترل کشورهای عضو ناتو و اروپا بود. گروه‌های زیرزمینی ناتو در ترکیه باعث ترور و اعدام شدن بسیاری از فرماندهان و شخصیت‌های تأثیرگذار ترکیه بوده است. ژنرال اشراف بیتلیس، اوغور مومجی، توران دورسون، بورا گوزنلری و ماهر چایانلاری از جمله کسانی بودند که توسط گروه‌های زیرزمینی ناتو ترور شدند و دنیز گزمیش نیز توسط این گروه‌ها به اعدام محکوم شد.
در سال ۱۹۶۴ لیندون جانسون رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده در نامه‌ای به عصمت اینونو نخست‌وزیر ترکیه نوشت اگر آنکارا به‌منظور دفاع از تُرک‌نشینان قبرس در برابر خشونت یونانی‌تبارها اقدام به مداخله نظامی در قبرس کند، آمریکا و ناتو از ترکیه حمایت نخواهند کرد و ترکیه ۱۰ سال بعد جواب نامه جانسون را با حمله نظامی به قبرس داد. از این رویداد می‌توان به‌عنوان سندی از ریاکاری و پشت کردن آمریکا به این هم‌پیمان ناتو یعنی ترکیه یاد کرد.
نباید فراموش کرد که ناتو ترکیه را مجبور به لشکرکشی به کره کرد تا علیه مردم مظلوم بجنگند و کشته شوند.
?آیا ترکیه از ناتو خارج می‌شود؟
ترکیه خیلی وقت است که از ناتو خارج شده است. ترکیه در مسئله کرکوک با عراق همکاری کرد، در بحران سوریه با ایران، روسیه و سوریه همکاری می‌کند. این همکاری‌ها علیه چه کسانی است؟ علیه اقدامات آمریکا و ناتو در عراق و سوریه است.
پرده‌ها افتاده و دشمنی ناتو با ترکیه آشکار شده است و کار به جایی رسیده است که ناتو در رزمایش خود عکس اردوغان و آتاترک را به‌عنوان سیبل تیراندازی قرار می‌دهد.
ترکیه در ۲۴ جولای ۲۰۱۵ با انجام عملیات نظامی علیه پ.ک.ک به‌صورت غیررسمی از ناتو خارج شد. به‌طور حتم ترکیه در کوتاه‌مدت به‌صورت رسمی از ناتو خارج خواهد شد.
?از نظر ناتو ترکیه عضوی مهم و دردسرساز است
مارک پیرینی، یکی از کارشناسان اندیشکده کارنگی در اروپا، بر این باور است که ترکیه با سیاست‌های خارجی خود می‌تواند برای کل ناتو مشکل‌ساز گردد. پیرینی معتقد است:
• ترکیه در سوریه عملاً هدف سرکوب شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را دنبال می‌کند. حال آنکه کُردها در سوریه در شمار نیروهای متحد ناتو به‌حساب می‌آیند.
• هواپیماهای ترکیه بارها و به‌طور غیرقانونی حریم هوایی یونان را نقض کرده‌اند.
• ترکیه حاضر به کاهش نیروهای نظامی مستقر خود در قبرس نیست و همین امر گفت‌وگوهای صلح قبرس را دشوارتر ساخته است.
• به خواست ترکیه بسیاری از برنامه‌های همکاری‌های ناتو با اتریش به حالت تعلیق درآمده‌اند. این اقدام ترکیه در واکنش به خواست دولت اتریش مبنی بر قطع گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا با ترکیه در ارتباط با عضویت این کشور صورت گرفته است.
• تنش با آلمان هم یکی دیگر از عرصه‌های مشکلاتی است که ناتو با ترکیه دارد. ترکیه عملاً با خواست دیدار نمایندگان مجلس آلمان با سربازان آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیک مخالفت کرده است. مخالفتی که باعث تصمیم آلمان به انتقال نیروهای خود از این پایگاه شد.
• ترکیه اقدام به خرید سامانه دفاع ضد موشکی S۴۰۰ از روسیه کرده است. تاکنون سابقه نداشته است که یک عضو ناتو اقدام به خرید جنگ‌افزارهایی بکند که با سامانه نظامی کشورهای عضو ناتو ناهمخوان باشد. از آن گذشته، خرید این سامانه پای نیروهای نظامی روسیه به خاک ترکیه باز می‌کند.

حمید قدسی آذر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا