آذربایجاناخبارعمومینارداران

راکورس تی وی، مقاله جانبار ناردارانی را درباره روحانی مبارز زندانی در جمهوری آذربایجان منتشر کرد

حاج ابوالفضل بنیادوف، بانی مجلس عزاداری امام حسین (ع) در نارداران که در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ مورد حمله خونین نیروی پلیس جمهوری آذربایجان قرار گرفت و به مجروح شدن وی و نهایتا معلولیت همیشگی اش در زندان منجر شد، با انتشار مقاله ای به دفاع از حجت الاسلام ذوالفقار میکائیل زاده، یکی از روحانیون زندانی جمهوری آذربایجان پرداخت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از «راکورس تی وی» ، ابوالفضل بنیادوف که در زمان وقایع نارداران در سال ۲۰۱۵ ، دستگیر و سپس ( به علت معلولیت و وخامت حالش در زندان) به حبس خانگی فرستاده شد ، مقاله ای را درباره زندگی نامه حاج ذوالفقار میکائیل زاده، روحانی مبارز و حافظ قرآن ، به این سایت فرستاده است.
در این مقاله آمده است : « حاج ذوالفقاز میکائیل زاده، حافظ قرآن ، انسانی نیکوست که محبت قلبی هر انسانی را به خود جلب می کند. او که پدری گرانقدر ، دوستی صمیمی، روحانی مبارز و فرزندی وطن دوست و شخصیتی متواضع است، بسیاری از نیکویی ها را یکجا در خود جمع کرده است. این حافظ قرآن در پنجم ‍ژوئیه سال ۱۹۷۸ در روستای «گردانه» لنکران (منطقه تالش نشین در جنوب جمهوری آذربایجان) چشم به جهان گشود. حاج ذوالفقار با فراگیری ارزش های اخلاقی و معنوی از این خانواده ، پس از تحصیلات متوسطه با کسب نمرات عالی، به ادامه تحصیل در زمینه علوم دینی پرداخت و برای فراگیری علوم اسلامی، راهی مدرسه علمیه «جلیل آباد » ( در جنوب جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرز ایران) شد و سپس برای ادامه تحصیلات دینی در سال ۲۰۰۲ رهسپار شهر قم در جمهوری اسلامی ایران شد. او در اینجا تلاشی وافر برای کسب علوم و معارف دینی بکار بست و به علت گرایش فراوانی که به قرآن کریم داشت، به توصیه اساتیدش به حفظ قرآن پرداخت و در همان حال، علاوه بر حفظ قرآن ، به تحقیق در علوم قرآنی مشغول شد. »
ابوالفضل بنیادوف با اشاره به بازگشت حاج ذوالفقار میکائیل زاده به جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۸ برای تبلیغ اسلام در روستای «گردانه» لنکران ، افزوده است: « حاج ذوالفقار به درخواست گروهی از دینداران باکو ، در اواخر سال ۲۰۰۸ به باکو مهاجرت کرد تا در این شهر به تبلیغ اسلام بپردازد. پیچیدگی اوضاع در باکو ، این روحانی جوان حافظ قرآن را به حرکت هشیارانه و برداشتن گام های موثر سوق می داد. راهی که از خطبه های دینی آغاز شده، مبارزه ای جدی را طلب می کرد و حل یک رشته از مشکلات تلخ و دشوار را ناگزیر می ساخت. حاج ذوالفقاز میکائیل زاده، در خطبه هایش با تاکید بر ضرورت دفع موارد منفی از جامعه ، راه حل آن مشکلات را از کتاب الهی، قرآن کریم اخذ و برای آگاهی بخشی به جامعه در این زمینه تلاش می کرد. او بر اولویت ارزش های ملی – معنوی و روحیه وطن دوستی در کشوری که در شرایط جنگی قرار داشت، تاکید می کرد. برگزاری مجالس یادبود در سالروز نسل کشی خوجالی، حضور برسر مزار شهدای ۲۰ ژانویه، سخنرانی هایش در زمان شهادت مبارز ابراهیم اف، قهرمان ملی جمهوری آذربایجان و راهنمایی مردم در مراسم دفن آن شهید و علاوه بر این ها، رسیدگی به مشکلات کودکان بی سرپرست نیز از روحیه این عاشق اهل بیت (ع) منشأ می گرفت.»
در این مقاله افزوده شده است : « حاج ذوالفقار میکائیل زاده در سال ۲۰۱۱ به ممنوعیت حجاب در مدارس که بر ضد قانون اساسی اعمال شد، به شدت اعتراض کرد و مقامات حاکم را به قرار گرفتن در کنار مردم فراخواند. اما، پاسخ وی کاملا معکوس داده شد و در زمانی کوتاه، این کارشناس دینی دستگیر و پس از چند ماه محاکمه، به پنج سال زندان محکوم شد. حاج ذوالفقاز که پس از مدتی بطور مشروط آزاد شد، پس از آزادی نیز حتی یک لحظه در انجام وظیفه تبلیغی، به خود سستی راه نداد. حاج ذوالفقاز به موازات سخنرانی های دینی ، برای آگاه کردن مردم از مفاسد اجتماعی تلاش کرد و برای حل آنها و رشد معنوی جامعه می کوشید. در سال ۲۰۱۳ به حاج ذوالفقار میکائیل زاده پیشنهاد شد امامت نماز جمعه مسجد حضرت ابوالفضل در روستای «مشتاقا» در نزدیکی باکو را بپذیرد. حاج ذوالفقار با درک مسئولیت امامت نماز جمعه، به این پیشنهاد پاسخ مثبت داد. او تا روز دستگیری از این تریبون نماز جمعه ، برای بیان مشکلات مردم و حوادث اجتماعی بهره گرفت و افکارش را به قرآن و کلام الهی مستند می کرد و رفاه و برابری ملت را مستلزم گسترش ایمان و عقیده بجای فساد و خوشگذرانی می دانست و بارها تاکید می کرد پیروان دینی که حب وطن را عبادت می داند، در راه حل مساله قره باغ، هر دارایی خود را قربانی خواهند کرد. اما، ظاهرا هنوز هم این افکار او برخی ها را ناراحت می کند. ناراحتی برخی ها از این اندیشه ها، موجب شد که حاج ذوالفقاز میکائیل زاده، حافظ قرآن و کارشناس دین، باز هم بدون هیچ اساسی و با طرح اتهامات ساختگی دستگیر شود. متاسفانه در زمان حوادث نارداران در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵، حاج ذوالفقار نیز برخلاف تمامی ارزش های حقوقی در مقابل منزلش دستگیر شد. در روند این محاکمه مضحک، بی پایه و اساس بودن پرونده ای که علیه حاج ذوالفقاز گشوده شده است، عیان شد. ما هنوز هم به قدرت خداوند ایمان داریم و باور داریم که نهایتا عدالت پیروز خواهد شد. امیدواریم که متهمان بی گناه این دادگاه دروغین آزاد خواهند شد و بویژه حاج ذوالفقار میکائیل زاده به زودی به خانواده و سه فرزند عزیز و خویشاوندانش خواهد پیوست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا