آذربایجاناخبارارمنستانروسیه

پشت طرح خروج ارمنستان از اتحادیه اوراسیا

نمایندگان بلوک مخالف دولت ارمنستان موسوم به (Yelk)، خواستار خروج این کشور از طرح پیوستن به اتحادیه اوراسیا بوده و در تلاشند تا با تصویب قانونی زمینه خروج ارمنستان از بلوک اوراسیا را فراهم کنند.

به گزارش مرکز  فرهنگی قفقاز، در این بیانیه آمده است: اتحادیه اقتصادی اوراسیا نه تنها به توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارمنستان هیچ کمک نکرده بلکه امنیت آن را نیز تأمین نخواهد کرد. این سند نشان می دهد که واحد پول کشور به میزان ۸ درصد و ذخایر ارزی ارمنستان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ بیکاری ارمنستان نیز افزایش ۱۳ درصدی آمار را نشان می دهد. این در حالی است که بدهی این کشور در مقایسه با سال قبل نیز ۱۰ درصد افزایش یافته است.

«ادمن ماروکیان» رئیس فراکسیون پارلمان ارمنستان روند نزولی شاخص های اقتصادی را آغاز بحران اقتصادی کشور دانسته است.

وی همچنین شایعات مطرح شده در رسانه های این کشور مبنی بر وجود اختلاف و دودستگی بین اعضای فراکسیون را به شدت تکذیب کرده است.

«ادمن ماروکیان» اظهار داشت: «برنامه ها و سیاست های اتحادیه اوراسیا نشان می دهد که عضوییت در این اتحادیه یک اشتباه سیاسی محض بوده و ما مجبور هستیم تا اقداماتی را در این خصوص آغاز نماییم.

این تحلیلگر برجسته مسائل سیاسی از مردم خواست تا از ایده جدید این بلوک حمایت کرده و از نزاع و تفرقه در جامعه بپرهیزند.

«ادمن ماروکیان» می افزاید: این روند طولانی مدت و دشوار بوده و دولتمردان ارمنستان بایستی علاوه بر انصراف از پیوستن به اتحادیه اوراسیا روابط و چارچوب همکاری ها با روسیه را مورد بازبینی قرار دهند.

وی بر این باور است که ارمنستان به موکتی تبدیل شده که کفش های کثیف روس ها را تمیز می کند. پیوستن به اتحادیه اوراسیا گامی در جهت جدا سازی ارمنستان از تمدن و مخدوش کردن روابط خارجی بود و چیزی جز دردسر عاید کشور نکرده است. روس ها در تلاشند تا از موقعیت ارمنستان سوء استفاده کنند و ما نیز نباید این اجازه را به آنها بدهیم. خروج ما از این طرح به سادگی جواب گستاخی های مسکو را خواهد داد.

«نائیرا آیرومیان» کارشناس سیاسی ارمنستان نیز بیانیه اخیر فراکسیون (Yelk) مبنی بر خروج ارمنستان از اتحادیه اوراسیا را با اظهارات سفیر آمریکا در ارمنستان مرتبط می داند.

«ریچارد مایلسین»، سفیر آمریکا در ارمنستان چندی پیش در اظهارنظری مداخله جویانه از آمادگی ایالات متحده آمریکا درخصوص کمک به ارمنستان و اتخاذ تصمیم قاطع از سوی این کشور خبر داده بود.

به گفته وی، پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از ابزارهای محدود کردن حاکمیت ارمنستان است. در حالی که کشورهایی چون قزاقستان و بلاروس که عضو این اتحادیه هستند بر خلاف ارمنستان روابط تجاری و خارجی خود را مغایر با اهداف و سیاست های اتحادیه اقتصادی اوراسیا به پیش می برند.

تحلیلگران سیاسی بیانیه اخیر نمایندگان پارلمان ارمنستان را نوعی شانتاژ و سیاست یک گام به جلوی رئیس جمهور ارمنستان علیه مقامات مسکو ارزیابی کرده و از عملکرد غیرمنتظره فراکسیون مخالف دولت در پارلمان به عنوان تاکتیک جدیدی علیه روسیه یاد می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا