اردبیل

گزارش تصویری از مراسم تاسوعای حسینی در اردبیل/دفاع از حریم حضرت زینب(س) و خطاب مداحان به بدخواهان

در این مراسم که دقایقی پیش به پایان رسید، مردم ولایت‌مدار و حسینی اردبیل در یوم تاسوعای حسینی که منسوب به قمر بنی هاشم(ع) است همصدا با مداحان در شأن و شوکت حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) ندای «لبیک یا حسین» و «لبیک یا ابوالفضل» را سر داده و بر طریق روشن آنها تأکید کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، در این مراسم 6 مداح ساعاتی به حال و هوای تاسوعای غم گرفته اردبیلی‌ها شکلی متفاوت بخشیدند و مردم اردبیل در هوای ابری پاییزی همنوا شدند و طنین «آزاده‌لر مولاسی یا ابوالفضل، شأن و شرف دریاسی یا ابوالفضل، مشکل گشا هر درده یا ابوالفضل» و ابیاتی در دفاع از حریم اهل بیت (علیهم‌السلام) و غیرت و شجاعت حضرت عباس (ع) را یکصدا سر دادند.

در این اجتماع عظیم که بارها مردم حسینی اردبیل با طریق روشن و نجات‌بخش عاشورایی تجدید بیعت کردند، یکی از مداحان با خواندن اشعار و سروده‌هایی به زبان عربی خطاب به بدخواهان و معاندان اهل بیت (ع) به ویژه گروه‌های وهابی و سلفی اعلام کرد که تهدید شما برای حرم زینب (س) و دختر معصوم حضرت امام حسین (ع) رقیه مظلوم (س) هیچ ثمری جز بدنامی دشمنان به دنبال ندارد.

در این مراسم مداح اردبیلی در اشعار و مرثیه‌ای که قرائت کرد با بیان روشن و از زبان حضرت زینب (س) خطاب به امام حسین (ع) اعلام کرد «که حسین جان خمپاره مقصدش حرم دختر تو بود/ من باز هم برای رقیه سپر شدم».

در این مراسم که علم‌های سیاه، سرخ و سبز در گوشه گوشه میدان عالی‌قاپو اردبیل و خیابان های همجوار به اهتزاز در‌آمده بود از زبان حال مردم اردبیل سرود عشق و دلدادگی خطاب به حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) قرائت شد که این اشعار نمودی زیبا از وصف حال مردم دلداده اردبیل در سوگ شهدای کربلا و عرض ارادت به باب‌الحوائج حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) بود.

در این مراسم که اردبیلی‌ها بار دیگر ارادت قلبی خود را به علمدار کربلا در روز تاسوعای حسینی نشان دادند به سبک و سیاق سنتی عزاداری‌ها در محلات و خیابان‌های مختلف ادامه دارد و در حالی که دستجات عزاداری با طبل و شیپور و آهنگ‌های حزن‌انگیز و همچنین گروه‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی و برخی‌ها نیز با پای برهنه در خیابان‌ها به عشق ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت عزاداری کردند.

ر

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا