آذربایجاناخباراردبیلایرانترکیهویژه

آیت الله عاملی: حضور صاحب نظران جمهوری آذربایجان و ترکیه در همایش بین‌المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت(ع) ضروری است

امام جمعه اردبیل برگزاری همایش بین‌المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل‌بیت (ع) را فرصت مغتنمی برای شرح خدمات صفویه دانست و خواستار مشارکت صاحب‌نظران کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه در برگزاری آن شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، آیت‌الله سیدحسن عاملی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با موضوع برگزاری نخستین همایش بین‌المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت(ع) و احیای هویت ایرانی اظهار داشت: کارها و خدمات خاندان صفویه ارزشمند و شایسته دفاع و صیانت بوده و تبیین خدمات ارزشمند صفویه یک نیاز و ضرورت است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با بیان اینکه هجمه زیادی علیه خاندان صفوی شده است، گفت: صفویه بر گردن ایران حق بزرگی دارد و باید ایران تاریخ و گذشته پرافتخار خود را برجسته کند.

وی با تاکید بر اینکه با برگزاری چنین همایش‌هایی بایدجایگاه اصلی و رفیع صفویه تبیین شود، بیان کرد: شاه اسماعیل صفوی الگوی مناسبی برای جوانان این مرزو بوم است که در جوانی با اندیشه متعالی خود، ایران را یکپارچه کرد و از مکتب اهل بیت به درستی صیانت و پاسداری کرد.

امام جمعه اردبیل افزود : باید تلاش کنیم تا این تمدن با عظمت و این توراث گرانقدر را به شایستگی نشان دهیم.

آیت‌الله عاملی با تاکید بر اینکه بررسی صفویه و تبیین خدمات شایسته این سلسله جلیل القدر یک نیاز است، تصریح کرد: کار صفویه خیلی وسیع و با عظمت است و با برگزاری یک همایش توان همه آن عظمت ها و خدمات را نشان داد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل ایجاد مرکز تحقیقات صفویه را کاری مثبت و سازنده برای استان دانست و با قدردانی از اهتمام جدی کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : این مرکز باید ردیف اعتباری مشخصی داشته باشد تا با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، تحقیقات وسیعی را در راستای هویت‌یابی صفویه و معرفی خدمات این سلسله انجام دهد.

وی با بیان اینکه در بحث صفویه و برگزاری این همایش از صاحب نظران جمهوری آذربایجان و ترکیه هم باید بهره گرفت، اظهار کرد: اندیشه‌مندان و محققان سه کشور ایران، آذربایجان و ترکیه در حوزه صفویه باید به جد وارد شوند.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری راه سعادت و کمال را همان محبت و مودت اهل بیت(ع) دانست و بیان کرد: صفویه گفت‌وگوی بین ادیان و مذاهب را بنیانگذاری کرده است و هدف از این همایش تفوق نژادی نیست بلکه هدف توجه به همه ارزش‌هایی بوده که صفویه برای دنیا ترسیم کرده است.

آیت‌الله عاملی گفتمان دنیا گفتمان صلح و دوستی بوده و ما از یک تراث بزرگ بشریت دفاع می‌کنیم، تصریح کرد: خدمت بزرگی که صفویه به دنیا کرده است، همان گفتمان صلح و دوستی است.

امام جمعه اردبیل با قدردانی از تلاش‌های انجام یافته در برگزاری این همایش افزود: همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان برای برگزاری هر چه بهتر این همایش امری مهم و ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا